Bydgoszcz
7C
Słonecznie
65% wilgotność
Wiatr: 4km/h N
H 8 • L 7
18C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
17C
Sr
19C
Czw
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczPolitykaDecyzja Całbeckiego krytykowana przez Lewicę. Środki na kolej trafiły na budowę dróg
rafał wąsowicz bydgoszcz
03.03.2020 | 11:31

Decyzja Całbeckiego krytykowana przez Lewicę. Środki na kolej trafiły na budowę dróg

Na zdjęciu: Michał Wysocki i Rafał Wąsowicz zorganizowali konferencję prasową na terenie dworca Bydgoszcz Główna.

Fot. Błażej Bembnista

Rafał Wąsowicz i Michał Wysocki z bydgoskiej Lewicy zorganizowali konferencję prasową w sprawie wykluczenia transportowego. Skrytykowali na niej decyzje marszałka Piotra Całbeckiego o przesunięciu środków, przeznaczonych na inwestycje kolejowe, na budowę dróg.

Przedstawiciele Lewicy poruszyli temat, który w ostatnich latach przebił się do debaty publicznej, czyli skutków likwidacji połączeń kolejowych i autobusowych – określanych pod pojęciem wykluczenia transportowego. Jego pojawienie to efekt likwidacji wielu połączeń i tras kolejowych – przykłady polityki celowego wygaszania popytu przez władze PKP są opisane m.in. w książce Karola Trammera „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej” czy publikacji Olgi Gitkiewicz „Nie zdążę”.

Według Wąsowicza i Wysockiego, wskutek likwidacji połączeń mieszkańcy np. Pakości muszą podróżować do Bydgoszczy nawet trzy godziny. – Jeśli mieszkańcy mniejszych miejscowości nie mają zapewnionego swobodnego dojazdu do miast wojewódzkich, to oznacza, że państwo zawodzi – stwierdził Wysocki. Dodał też, że rządy Platformy Obywatelskiej „niszczyły polską kolej, przekazując minimalne kwoty na jej rozwój”, ale obecna ekipa Prawa i Sprawiedliwości nie poprawia sytuacji przewozów szynowych. – Pomimo niejasnych deklaracji o naprawie kolei, tylko podtrzymują tendencję niszczenia tego środka transportu – powiedział działacz Lewicy.

Rafał Wąsowicz skrytykował marszałka Piotra Całbeckiego za przeznaczenie 15 milionów euro (ok. 80 milionów złotych) z funduszów europejskich przeznaczonych na rozwój kolei na budowę dróg. – Niestety wciąż popełniamy błędy, które zdarzały się naszym sąsiadom – zauważył Wąsowicz. Według działacza, Niemcy po okresie likwidacji zaczynają przywracać do życia nieczynne linie kolejowe.

Wąsowicz podkreśla, że pieniądze przeznaczone przez marszałka województwa na budowę dróg wystarczyłyby np. na remont linii z Koronowa do Tucholi czy modernizację linii z Bydgoszczy do Chełmży – jedynej, jak powiedział przedstawiciel Lewicy, trasy kolejowej reaktywowanej w okresie rządów Całbeckiego. – Marszałek nie chce natomiast przywrócić ruchu na linii 356, ponieważ uważa, że mieszkańcy będą jeździć do Poznania – zaznaczył.

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
ACRSwiadomyKarol Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

Niech się nie martwią tymi połączeniami. Pociągi i tak jeżdżą puste.
Bardzo dobrze, że przeznaczyli te pieniądze na drogi. Jestem za.

Swiadomy
Gość
Swiadomy

Wykluczenie transpirtowe. Czy ich juz porabalo do reszty ???

ACR
Gość
ACR

Wolę jazdę pociągiem, niż codzienny dojazd swoim samochodem. Wygodniej, bezpieczniej, bez stresu i można coś poczytać w tym czasie. Szkoda tylko, że brak pociągów podmiejskich w regularnym takcie, co czyni codzienne dojazdy do Bydgoszczy koleją mało atrakcyjne, choćby na wspomnianej linii do Chełmży. Od grudnia 2019 oferta jeszcze gorsza… Kolej to kierunek wszystkich państw rozwiniętych i jest tylko kwestią czasu masowy powrót do takich przwozów. Szkoda, że popsuto to co już było i nasi obywatele mentalnie są 20-30 lat za postępem (rządzący zresztą też).

Powiązane treści