Bydgoszcz
9C
Niebo częściowo zachmurzone
87% wilgotność
Wiatr: 6km/h WSW
H 9 • L 8
14C
Sr
14C
Czw
13C
Pt
15C
Sob
17C
Nd
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaDrogowcy sprzeciwiają się likwidacji przejazdów na Osowej Górze. Proponują wiadukty
Tory kolejowe - SF
27.08.2019 | 11:23

Drogowcy sprzeciwiają się likwidacji przejazdów na Osowej Górze. Proponują wiadukty

Na zdjęciu: Przebudowa linii kolejowej nr 18 wzbudza emocje.

Fot. SF

Po ponad miesiącu – ale nie bez problemów formalnych – przedstawiamy nowe informacje w sprawie wzbudzającej emocji koncepcji przebudowy linii kolejowej nr 18 na odcinku przebiegającym przez Osową Górę. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej sprzeciwia się całkowitej likwidacji przejazdów przez tory kolejowe w ciągu ulic Czapla i Przejście. Ale też dodaje, że budowa bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z linią krajową nr 18 leży w gestii (i budżecie) PKP PLK. 

Na przełomie maja i czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły konsultacje społeczne w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 18, przebiegającej m.in. przez Osową Górę. Plany kolejarzy zakładają, że linia prowadząca do Piły będzie przystosowana do prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h, ale rozważany jest też wariant, w którym maksymalna prędkość składów wyniesie 200km/h. W trakcie konsultacji PKP PLK przedstawiło jednak projekt przebudowy trasy do 160 km/h.

Koncepcja zaprezentowana przez Polskie Linie Kolejowe wzbudziła jednak kontrowersje, gdyż zakładała likwidację trzech przejazdów w rejonie Osowej Góry – w ciągu ulicy Przejście (po przebudowie miałby on być położony w nieodpowiednim miejscu), ulicy Czapla (likwidacja ma wynikać z małego natężenia ruchu drogowego, pochylenia dojazdów niezgodnego z obowiązującymi przepisami i słabej widoczności pociągu z drogi) i ulicy Skośnej. Ten trzeci przejazd miałby zostać zastąpiony nową drogą, łączącą Grunwaldzką z Kruszyńską na wschód od Skośnej. Plan zakładał przeprowadzenie jej nowym tunelem pod linią kolejową.

Zdecydowany sprzeciw wobec likwidacji przejazdów wyrazili mieszkańcy osiedla, a także Rada Osiedla Osowa Góra. – Wystąpiliśmy ze skargą do Ministerstwa Infrastruktury na działania PKP PLK – mówił nam w lipcu Radosław Ginther, przewodniczący rady. W odpowiedzi na nią ministerstwo podkreśliło, że konsultacje były prowadzone na potrzeby studium wykonalności projektu przebudowy linii kolejowej nr 18. – Wszystkie zgłoszone w ramach ww. konsultacji społecznych uwagi zostaną skrupulatnie przeanalizowane przez wykonawców dokumentacji przedprojektowej – informował zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury Jakub Kapturzak. I dodał, że 5 lipca miało odbyć się spotkanie przedstawicieli PKP PLK, projektanta koncepcji – firmy TPF i miasta w sprawie planowanej inwestycji.

Do spotkania w wyznaczonym terminie jednak nie doszło – jak się dowiedzieliśmy, powodem jego odwołania były urlopy jego uczestników. Ostatecznie odbyło się ono 17 lipca. Jednak uzyskanie informacji o tym, co się na nim wydarzyło, było bardzo skomplikowane. Przewodniczący RO Osowa Góra od miesiąca dopytywał sekretariat wiceprezydenta Mirosława Kozłowicza o informacje ze spotkania. Ten ostatecznie odesłał go do sekretariatu dyrektora ZDMiKP, który – jak przekazał nam Ginther – nic nie wiedział o spotkaniu z PKP PLK.

Zobacz również:

Znamy losy starego wiaduktu przy Armii Krajowej

W minionym tygodniu przewodniczący rady z Osowej Góry złożył skargę do prezydenta miasta. – Po dwóch godzinach od złożenia skargi otrzymałem telefon, że pani wiceprezydent Wasiak szykuje odpowiedź na nasze pytania – poinformował nas Ginther. Odpowiedź jest w trakcie przygotowywania, ale udało nam się uzyskać dostęp do uwag ZDMiKP do notatki ze spotkania.

W uwagach drogowcy odnieśli się do przedstawionych przez spółkę TPF oraz PKP PLK propozycji zmian, zawartych w koncepcji przebudowy. ZDMiKP podtrzymuje stanowisko, w którym sprzeciwia się przesunięciu peronów przystanku Bydgoszcz Zachód. – Utrzymanie przystanków w dotychczasowej lokalizacji umożliwi budowę węzła integracyjnego w powiązaniu z planowaną trasą zbiorczą w układzie północ-południe – argumentuje dyrektor zarządu dróg Jacek Witkowski. I dodaje, że zmiana lokalizacji peronów będzie w przyszłości generować dodatkowe koszty ich ponownej dyslokacji.

Drogowcy wyrazili też stanowisko w sprawie przebudowy przejazdu w ciągu ulicy Przejście. Uważają oni, że powinien być on dwupoziomowy, ale miasto nie powinno partycypować w kosztach budowy wiaduktu. – We wzorze porozumienia między PKP nie ma zapisów o współfinansowaniu budowy – w preambule w punkcie pierwszym jest wyraźny zapis, że to PKP wykona budowę/przebudowę wiaduktu, natomiast miasto poniesie koszty utrzymania infrastruktury drogowej po jej przejęciu – twierdzi Witkowski.

ZDMiKP opowiada się także za budową wiaduktu w ciągu ulicy Czapla, zamiast całkowitej likwidacji przejazdu. I podobnie jak w przypadku ulicy Przejście Witkowski zaznacza, że budowa wiaduktu leży w kompetencjach PKP PLK. Drogowcy dodają też, że w trakcie prowadzonej obecnie przebudowy ulicy Grunwaldzkiej Czapla zyska na znacznym fragmencie nawierzchnię asfaltową. – Pozostały odcinek zostanie wybudowany przez miasto w dowiązaniu do przejazdu bezkolizyjnego. Spowoduje to wzrost natężenia ruchu i znaczenia tej ulicy – podkreśla szef ZDMiKP.

Działania w sprawie zachowania przejazdów kolejowych na Osowej Górze prowadzi też poseł Piotr Król. Pod koniec lipca złożył on interpelację do ministra infrastruktury, w której poprosił o interwencje w tej sprawie.

Zwracam jednak uwagę na wadę zaproponowanego rozwiązania w postaci likwidacji aż 3 przejazdów w omawianym obszarze. Bardzo dyskusyjny – i budzący poważny opór społeczny okolicznych mieszkańców – jest plan likwidacji przejazdu w ciągu ul. Skośnej, z jednoczesnym zastąpieniem go nową drogą, łączącą ul. Grunwaldzką z ul. Kruszyńską na wschód od Skośnej. Mieszkańcy zwracają uwagę, że nowa droga wprowadziłaby ruch ciężkich pojazdów w rejon zabudowy mieszkaniowej, a ponadto nowa droga przebiegałaby w miejscu dawnego cmentarza. Proszę zatem Pana Ministra o interwencję i zwrócenie odpowiednim instytucjom uwagi na problem – podkreśla parlamentarzysta. Zaproponował on, by utrzymać dwa z trzech dotychczasowych przejazdów kolejowych – szczególnie tego przy ulicy Skośnej. Minister na razie nie odniósł się jeszcze do pisma Króla.

5
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
SoniaWykonawcaBohdanPiotrdanyy Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
danyy
Gość
danyy

most na ul. Czapla ?? jak tam ruch wzrośnie kilkunastokrotnie to i tak będzie bliski zeru…

Piotr
Gość
Piotr

Wystarczyło połączyć Ołowianą lub Srebrną z nową S5 i problem ciężkich pojazdów rozwiązany a tak zawsze będą niszczyć drogi i korkować rondo

Bohdan
Gość
Bohdan

Co drogowcy i GDDKiA wyprawia z Grunwaldzką to się w głowie nie mieści.
Najpierw wciskali, że NIEZBĘDNY jest bus pas, aby rozładować korki.
Byli głusi na wszystkie argumenty, że wystarczy zrobić rondo i to załatwi sprawę.
Teraz są trzy malutkie i tymczasowe ronda (Grunwaldzka/Kolbego, Grunwaldzka/Skośna oraz DK80/DK10)
Od czasu gdy mamy te trzy ronda NIE MA KORKÓW.
Ani na Grunwaldzkiej, ani na Skośnej, ani na DK10 w kierunku Bydgoszczy.
No ale jak się skończy remont Grunwaldzkiej i znów zafundują nam skrzyżowania ze światłami to KORKI POWRÓCĄ.
Czy wszyscy „urzędnicy” są ślepi, czy ślepi?
Nie potrzebujemy skrzyżowań, nie potrzebujemy buspasów.
POTRZEBUJEMY TRZECH ROND – NA STAŁE!

Wykonawca
Gość
Wykonawca

Drogowcy mają gówno dogadania przejazdy zostaną zlikwidowane czy im sie to podoba czy nie. Zwiekszenie prędkosci na lini 18 do 160km/h wiąże się z zlikwidowaniem wszelkich przejazdów kolejowo drogowych.
Tosamo czeka wszystkie przejazdy na lini 131 Bydgoszcz Główna – Tczew gdzie w 2021 bedzie zwiększana prędkość do 200km/h

Sonia
Gość
Sonia

Oni chcą na Kruszyńską wpuścić tiry …..Ten cały ruch ciężarowy,bardzo duży w kierunku Srebrnej i Ołowianej i odwrotnie??? To totalny absurd .Ktoś nie ma pojęcia co proponuje!

Powiązane treści