Dwanaście nowych autobusów przegubowych trafi do Bydgoszczy. Na ulice wyjadą w przyszłym roku
Dodano: 11.08.2021 | 16:52Na zdjęciu: W 2020 roku do MZK Bydgoszcz trafiło osiem nowych autobusów marki Solaris. Ich łączny koszt wyniósł blisko 18 milionów złotych.
Fot. Szymon Fiałkowski
Dwanaście nowych autobusów przegubowych ma wyjechać w przyszłym roku na ulice Bydgoszczy. Przetarg na ich zakup ogłosiły właśnie Miejskie Zakłady Komunikacyjne.
Dostaw nowych pojazdów należy spodziewać się w drugiej połowie 2022 roku. Wszystkie nowe autobusy mają dotrzeć do miejskiego przewoźnika w trzech turach, z których pierwsza spodziewana jest w terminie około dziewięciu miesięcy od podpisania umowy z ich dostawcą. Wszystko wskazuje na to, że umowa zostanie zawarta pod koniec bieżącego roku, więc debiut nowych autobusów przypadnie najprawdopodobniej na przyszłoroczne wakacje.
Autobusy mają być tradycyjnie wyposażone w niską podłogę, być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym poruszających się na wózkach) oraz posiadać klimatyzację, monitoring, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także umożliwiać zainstalowanie bezprzewodowej sieci internetowej. Każdy z nich powinien móc zabrać na pokład przynajmniej 135 pasażerów. Wymogiem jest także przynajmniej czterdzieści miejsc siedzących, w tym minimum 14 dostępnych z poziomu niskiej podłogi.
Właśnie liczba tych miejsc jest jednym, choć najmniej istotnym, z kryteriów przetargowych (3 procent wagi zamówienia). Najważniejszym jest z kolei cena, która odpowiada za aż 82 procent końcowej oceny. Pod uwagę będzie brany jeszcze materiał użyty do konstrukcji nadwozia oraz poszycia – preferowane są, co zrozumiałe, stal nierdzewna lub o podwyższonej wytrzymałości, a także aluminium.
Zakupy MZK to niejedyne zmiany w taborze, które czekają bydgoszczan w nadchodzących latach. Od stycznia 2023 roku na ulice Bydgoszczy ma wyjechać 45 nowych autobusów (19 przegubowych oraz 26 krótkich, 12-metrowych). Ma to związek z wyborem przewoźnika, który w latach 2023-2031 będzie obsługiwał jedenaście miejskich linii – 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85. O otwarciu ofert w przetargu zorganizowanym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej pisaliśmy w środę, 10 sierpnia TUTAJ.
Oferty w postępowaniu MZK można składać do 10 września.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022
Rozumie że z silnikami spalinowymi. Elektryczne czy hybrydowe to do naszego miasta nie pasują , bo jesteś na wskroś proekologicznym miastem , bez dymiących kominów bez smogu . Jesteśmy chyba jedynym dużym [ powyżej 150 000 mieszkańców ] miastem bez autobusów elektrycznych , hybrydowych itp
W Bydgoszczy były prowadzone testy autobusu hybrydowego i okazało się, że spalił więcej paliwa przez cały dzień niż tradycyjny spalinowy pojazd. Wynikało to ze słabszego silnika w hybrydzie co by trzeba było nadrobić obciążeniem, i nie jestem pewien czy czasami autobus do testów nie dostarczyla firma, która wygrała obecny przetarg.
Nie było pieniędzy na wyrównanie płac załogi MZK względem wzrostu płacy minimalnej przez dwa lata o 550zł. Po paru dniach informacja o zakupie nowych autobusów za ponad 25 milionów ! w 2020 przyszło 8 autobusów za 17.8 miliona zł. Ciekawe kto wyjedzie tymi nowymi autobusami na ulicę skoro już brakuje kierowców. Płaca jest za niska….