Kooperacja projektantów z Polski i Hiszpanii zyskała uznanie komisji konkursowej za brak dominacji nad istniejącym gmachem filharmonii. Jednocześnie uznała ona jednak projekt za znacznie przekraczający wytyczne.
Praca francuskich architektów została wyróżniona za odwagę w rozwiązaniu przestrzeni wokół Filharmonii, choć jest ona sprzeczna z zapisami planu miejscowego. Projekt zakładał zabudowę południowej strony placu przy gmachu filharmonii – sam budynek miałby sięgać aż do ulicy Staszica.
Wizja nowego budynku Filharmonii według WXCA zyskała uznanie komisji za „interesujące połączenie przestrzeni zdefiniowanej przez historyczny gmach z przestrzenią przeznaczoną pod nową zabudowę”. Doceniono także pozostawienie sporej przestrzeni dla mieszkańców pomiędzy budynkami oraz transparentne ściany. Projekt znacznie przekracza jednak wytyczne konkursowe.
Angielska pracownia jest znana z tworzenia koncepcji budynków mieszkalnych, biurowych oraz usługowych na terenie całego świata. Jury doceniło nawiązanie do bryły istniejącego budynku.
Gdańska pracownia, stworzona przez jednego z asystentów prof. Józefa Chmiela (projektanta Opery Nova), zaproponowała koncepcję, która nie przysłania historycznego gmachu Filharmonii. Jury doceniło nowy element architektoniczny od strony ulicy Paderewskiego – przeszklone wejście do sali kameralnej.
Trójmiejska pracownia została wyróżniona za pozostawienie przestrzeni przed wejściem głównym, zamknięcie osi ulicy Paderewskiego i respektowanie założeń planu miejscowego.
Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak i Katarzyna Kozień-Kornecka to zespół cenionych architektów, którzy są autorami wielu projektów rozbudowy teatrów, sal koncertowych oraz galerii i muzeów, m.in. rozbudowy Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu oraz Filharmonii im. A. Malawskiego w Rzeszowie. Jury doceniło prace rodzinnej firmy za zachowanie równowagi pomiędzy starym gmachem filharmonii oraz sąsiednim parkiem Kochanowskiego. Nowy budynek będzie oddzielony od obecnego ciągiem pieszym, a na jego ścianach pojawi się zieleń.
Jury konkursowe przyznało krakowskiej pracowni pierwszą nagrodę „za najbardziej trafne rozwiązanie zadania projektowego, proponujące równowagę pomiędzy spełnieniem wymogów programowych obiektu oraz jego przestrzennym wpisaniem w ustalenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Praca w sposób jednoznaczny zachowuje i podkreśla pozycję istniejącego gmachu Filharmonii Pomorskiej, eksponując go jako dominantę w strukturze otaczającej przestrzeni, co w oczywisty sposób jest oczekiwaniem lokalnej społeczności wiernych melomanów.
Dla osiągnięcia tego zamiaru praca przewidziała oparcie tła dla obecnego gmachu filharmonii na wykształconym wzdłuż północno-zachodniej krawędzi terenu inwestycji ciągu pieszym, utworzonym sekwencją pawilonów i terenów rekreacji, formujących aleję wielkich kompozytorów, rytmizującą ją pomnikami. Całość tej „ściany” placu filharmonijnego spaja zieleń, dla której stworzone konstrukcje ostatecznie formują pierzeję placu.
Według projektu, obecne główne wejście do gmachu filharmonii nadal będzie pełnić swą funkcję – to przez nie przejdziemy do istniejącej sali symfonicznej, jak nowej sali kameralnej, ulokowanej w podziemiu.
W piątek, 29 maja Filharmonia Pomorska ogłosiła wyniki konkursu architektonicznego na rozbudowę swojego gmachu. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia Kozień Architekci z Krakowa. Przyznano też sześć wyróżnień, które trafiły między innymi do architektów z Londynu czy Paryża.
Konkurs na zaprojektowanie wizji rozbudowy gmachu w Dzielnicy Muzycznej ogłoszono jesienią ubiegłego roku. Za ostateczne rozstrzygnięcia odpowiedzialne było jury, którego przewodniczącym został Romuald Loegler – architekt, w którego portfolio znajduje się między innymi Filharmonia Łódzka czy Opera Krakowska. Zachętą dla uczestników miał być nie tylko prestiż przedsięwzięcia, ale też spora gratyfikacja finansowa – łączną pule nagród określono na 300 tysięcy złotych.
Komisja konkursowa przyznała trzy wyróżnienia drugiego stopnia, nagrodzone kwotą 15 tysięcy złotych – trafiły one do pracowni Blond et Roux z Paryża, WXCA z Warszawyoraz kooperacji Mandago z Pampeluny i Grupy 5 z Warszawy. Wyróżnienia pierwszego stopnia (nagroda w wysokości 35 tysięcy złotych) otrzymały pracownie: Flanagan – Lawrance z Londynu, Piw-Paw z Gdańska oraz KD Kozikowski Design z Gdańska. Pierwsza nagroda (w wysokości 150 tysięcy złotych) trafiła do krakowskiej pracowni Kozień Architekci. W tym artykule przedstawiamy wszystkie wyróżnione koncepcje.
W nowej odsłonie Filharmonia Pomorska ma zyskać nie tylko nową salę kameralną na około 350 osób, ale również rozbudowane foyer czy strefę gastronomiczną. Planowana jest także budowa parkingu podziemnego czy sali prób dla pełnego składu orkiestry. Nowa część budynku będzie połączony z istniejącym gmachem, który zostanie zmodernizowany.
Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego oraz tworzenia statystyk oglądalności. Każdy użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. RozumiemWięcej
Polityka cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.