Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Co z budową terminalu w Emilianowie? Odpowiedź padła na Forum Bursztynowego Szlaku

Dodano: 19.09.2023 | 18:15

Na zdjęciu: III edycja Forum Bursztynowego Szlaku była okazją do poinformowania społeczeństwa o planach inwestycyjnych dotyczących sieci kolejowej.

Fot. mat. prasowe

W Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbyła się trzecia edycja Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku. To wydarzenie poświęcone wzmocnieniu rangi Bydgoszczy na logistycznej mapie Polski i Europy, co przełoży się na rozwój gospodarczy miasta. Podczas konferencji organizowanej przez Nowy Bursztynowy Szlak dowiedzieliśmy się o postępach, ale też problemach związanych z budową platformy multimodalnej w Emilianowie.

Otwierający trzecie już forum minister Łukasz Schreiber podkreślił, że misja stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak jest dla niego szczególnie bliska. – Mamy podobną wizję do tego, jak rozwijać nasze ukochane miasto. Jedną z kluczowych spraw jest terminal intermodalny w Emilianowie – powiedział minister.

Zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz dziękował organizatorom za działania na rzecz skomunikowania Bydgoszczy i regionu z Europą. Wspomniał też, że w wydarzeniu uczestniczą przedstawiciele spółki PKP PLK, która planuje znaczącą modernizację linii kolejowych nr 131 i 201 – Złożyliśmy szereg uwag do projektów, które w części zostały uwzględnione, ale liczymy, że dla dobra Bydgoszczy przyjęte zostaną też kolejne, zwłaszcza te dotyczące linii 131. Przebudowę “201” mamy w zasadzie uzgodnioną – poinformował Kozłowicz.

Jak informowaliśmy, Nowy Bursztynowy Szlak aktywnie działał na rzecz rewizji sieci TEN-T, co zaowocowało przyjęciem przez komisję transportową Parlamentu Europejskiego stanowiska o umieszczeniu Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T w ramach jej rewizji, co umożliwi pozyskanie środków na inwestycje dotyczące np. przebudowy linii kolejowych. Obecnie trwa procedura trilogu, która ma ustalić ostateczny kształt rewizji.

Czym jest trilog? – To rozmowy toczące się pomiędzy przedstawicielami Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejską i Radą Unii Europejskiej. Mamy zapewnienie rządu, że popiera obecność Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej. Wszystko wskazuje na to, że ta poprawka się utrzyma, ale sprawa nie jest zupełnie zakończona. Jesteśmy jednak bliżej niż dalej – podsumował europoseł Kosma Złotowski.

Terenami wokół portu w Emilianowie zainteresowana jest już Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. – Prowadzimy działania na rzecz powołania strefy przemysłowej. Intensywnie rozmawiamy z gminami Nowa Wieś Wielka i Solec Kujawski, a także z miastem Bydgoszcz, Lasami Państwowymi czy urzędem marszałkowskim – wyliczał Maciej Kazienko, wiceprezes zarządu PSSE. Rozmowy z przedstawicielami samorządu województwa mają sprawić, że w przygotowywanej aktualizacji audytu krajobrazowego tereny przy S10 i linii 201 zostaną przeznaczone na park przemysłowy. O jego utworzeniu mówiono już na ubiegłorocznej edycji forum.

Co z terminalem w Emilianowie? Prezes spółki o postępach prac

Jak co edycję organizatorzy Forum Bursztynowego Szlaku uwzględnili w programie wystąpienie prezesa spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Pawła Bukowskiego. Po okresie pandemii i zbrojnej inwazji Rosji na Ukrainę nie ma dnia, by media i branża logistyczna nie wspominały o konieczności budowy tego typu infrastruktury.

Na jakim etapie są zatem przygotowania do budowy platformy w rejonie przyszłej trasy S10? – Osiągnęliśmy cel gotowości do wstępnego aplikowania o środki unijne – oświadczył Bukowski. Spółka celowa prowadzi działania na rzecz pozyskania środków, stąd też złożyła wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach prekwalifikacji.

Wiemy też, w jakim wariancie wykonany zostanie port multimodalny. – Udziałowcy spółki spośród czterech wariantów wybrali ten, który zakłada obsługę kontenerów za pomocą dwóch suwnic szynowych – przekazał prezes TIBE. Jest to najdroższa propozycja, ale umożliwia przeładunek z pociągu na pociąg, uzyskanie dofinansowania unijnego o wysokości 75% i dalszy rozwój platformy. Bukowski chwalił też współpracę z GDDKiA (nadchodząca budowa S10 umożliwi realizację drogi dojazdowej do terminalu) czy PKP PLK.

Jest jednak mniej optymistyczna informacja: 4 lipca wójt Nowej Wsi Wielkiej wydał pozytywną decyzję środowiskową dla inwestycji, lecz nie jest ona prawomocna. Dlaczego? – Wpłynęło jedno odwołanie od decyzji, którą złożyło Bydgoskie Forum Ekologiczne. Argumenty, które podaje organizacja w mojej opinii nie wynikają ze złej woli, ale z niewiedzy. Jednym z nich jest to, że wójt nie miał prawa wydawać decyzji, a jak najbardziej miał prawo, co wynikało z ustaleń w porozumieniu z RDOŚ – przekonywał Bukowski.

Prezes zapewnił, że PKP przekaże Lasom Państwowym teren, który ma zrekompensować ubytki związane z realizacją terminalu. Zwrócił jednak uwagę, że dla obszaru stacji Bydgoszcz Emilianowo będą konieczne inne decyzje środowiskowe.

Podczas forum wystąpili także przedstawiciele PKP PLK, prezentując nowe informacje na temat przebudowy linii kolejowych 131 i 201 (opiszemy je w osobnym tekście), Portu Morskiego w Gdyni czy Przemysław Gawęda z pracowni Archigeum, która zaprojektowała tunel osłonowy dla skoczni narciarskich. Z zapisem całości III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku można zapoznać się w poniższym materiale wideo.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments