[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Czy przy S10 powstanie nowy, wielki park przemysłowy? Merytoryczna dyskusja na Forum Bursztynowego Szlaku

Dodano: 11.10.2022 | 06:23

Na zdjęciu: II Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku odbyło się dzięki stowarzyszeniu Nowy Bursztynowy Szlak.

Fot. mat. prasowe

W poniedziałek, 10 października odbyła się merytoryczna dyskusja o rozwoju Bydgoszczy. Na kolejnej edycji Forum Bursztynowego Szlaku zaprezentowano postęp prac nad terminalem intermodalnym w Emilianowie oraz założenia realizacji Parku Przemysłowego Emilianowo, który miałby powstać po wschodniej stronie planowanego węzła logistycznego.

Organizowane w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym forum było okazją, aby porozmawiać o przyszłości logistyki w zmieniającej się rzeczywistości międzynarodowej oraz roli w niej Bydgoskiego Węzła Logistycznego. Jak podkreśliła otwierająca je zastępczyni prezydenta Bydgoszczy Maria Wasiak, konferencja organizowana przez stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak ma spory ładunek merytoryczny i omawia wiele aspektów dotyczących położenia Bydgoszczy na logistycznej mapie Polski. – Dyskusja da nowe argumenty – poza tymi już istniejącymi – do walki o każde przedsięwzięcie wpływające na rozwój miasta – dodała.

W przytoczonym przez Damiana Przybylskiego liście ministra Łukasza Schreibera do uczestników forum, polityk podkreślił swoje zaangażowanie w tematy związane z terminalem w Emilianowie. – Rozwój Bydgoskiego Węzła Logistycznego i przyszłość rozwoju miasta leżą mi głęboko na sercu. Wielki potencjał Bydgoszczy zostanie wzmocniony terminalem, o którego realizację zabiegam od lat – zaznaczył minister.

Jak informowaliśmy, w tym roku Nowy Bursztynowy Szlak – wsparty przez szereg samorządów – skierował petycję do Parlamentu Europejskiego o uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T. Przypomnijmy, że Komisja Europejska zdecydowała się zaproponować podniesienie rangi linii kolejowej pomiędzy Bydgoszczą i portem w Gdyni do rangi sieci bazowej, lecz bydgoski węzeł logistyczny nadal jest uznawany za element sieci kompleksowej, a nie bazowej (ta druga miałaby zostać wdrożona w życie już w 2030 roku, co daje szanse na realizacje wielu inwestycji, m.in. terminala multimodalnego).

Podczas forum uczestnicy mogli usłyszeć wystąpienie Kosmy Złotowskiego. Bydgoski europoseł zapewnił, że od lat lobbuje w Brukseli za wpisaniem Bydgoszczy do sieci bazowej TEN-T i doceniał działania lokalnych samorządów i Nowego Bursztynowego Szlaku w tym zakresie. – Ten projekt nie ma barw politycznych, każdy apel jest ważny – podkreślił Złotowski. I dodał, że skierował wniosek, aby bydgoska petycja została pilnie rozpatrzona przez komisję petycji europarlamentu. Z pełną treścią wystąpienia można zapoznać się poniżej.

Później wicedyrektor w Ministerstwie Infrastruktury Jakub Siwiński przedstawił więcej informacji dotyczącej rewizji transeuropejskiej sieci transportowej. Proces ten trwa od końca 2021 roku, kiedy to przedstawiono wstępne propozycje zmian. Po wybuchu wojny w Ukrainie, UE przeprowadziła kolejne zmiany w sieci TEN-T, kładąc większy nacisk na obsługę transportową Ukrainy. Kolejnym ważnym elementem forum była prezentacja Przemysława Sztandery. Prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej nakreślił wizję Parku Przemysłowego Emilianowo, który miałby powstać na 1000 ha powierzchni po wschodniej stronie planowanego terminala i linii kolejowej nr 201.

Według Sztandery, koncepcja zakładałaby również wykorzystanie portu w Solcu Kujawskim, w którym miałaby powstać m.in. stacja tankowania wodoru (zarówno dla łodzi, jak i pojazdów czy pociągów). – Park Przemysłowy Emilianowo wpłynie na rozwój nie tylko Bydgoszczy i regionu, ale i całego kraju. Teren ten znajduje się w tzw. trójkącie inwestycyjnym. Jest rewelacyjnie skomunikowany i znajduje się blisko przyłączy energetycznych i wodnokanalizacyjnych – przekonywał. Emocje może budzić fakt, że teren inwestycyjny zaplanowano na terenie leśnym, który można zobaczyć poniżej.

Prezes PSSE zaznaczył jednak, że wycięte lasy – które i tak obecnie są lasami gospodarczymi – zostaną odtworzone. – Chcielibyśmy wciągnąć inwestorów w sadzenie drzew. Inna możliwość to nasadzenie na terenach należących do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (PSSE, należąca do Polskiej Strefy Inwestycji, ma prawo pierwokupu)  – mówił na forum. Wizja parku w Emilianowie zakłada jego etapowanie (w prezentacji była mowa o siedmiu sektorach) – według Sztandery, jako pierwszy miałby zostać przygotowany teren najbliżej planowanego węzła S10.

Śmiała wizja zrodziła pytania. Łukasz Krupa (szef ratuszowego biura promocji i biura stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, a także radny sejmiku) zapytał o to, czy Park Przemysłowy Emilianowo był konsultowany z zarządem województwa, ponieważ trwa procedura audytu krajobrazowego. A według jego obecnych zapisów, teren na wschód od Emilianowa jest uznany za krajobraz priorytetowy, co zamyka możliwość realizacji parku przemysłowego. – Rozmawiamy z urzędem marszałkowskim, ale te rozmowy są ciężkie. Samorząd województwa niechętnie współpracuje z PSSE – skomentował prezes.

Głos zabrał też przedstawiciel marszałka. Adam Stańczyk z departamentu Planowania, Zrównoważonego Rozwoju i Nauki przyznał, że idea potężnego parku przy terminalu intermodalnym nie była dotąd upubliczniana, stąd radził PSSE jej „doprecyzowanie”. Uspokoił też, że audyt krajobrazowy (po wnioskach m.in. bydgoskiej rady miasta) nie utrudni realizacji platformy w Emilianowie. – Jego projekt zostanie skorygowany – przyznał. Roman Rogalski, prezes Nadwiślańskiego Związku Pracodawców Lewiatan dodał, że temat nowej przestrzeni dla biznesu zostanie poruszony na nadchodzącym posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Zapytał też o to, czy w logistycznych planach UE i ministra infrastruktury znajdzie się miejsce na drogi wodne.

Żegluga to obecnie trudny temat – podkreślił Jakub Siwiński z MI. Następnie wymienił przyczyny tego stanu rzeczy – to przede wszystkim koszty, konieczność wykonania inwestycji i fakt, że w dobie kryzysu klimatycznego Europa odchodzi od przeprawiania towarów rzekami. Nie bez znaczenia są także takie sytuacje, jak niedawna katastrofa ekologiczna na Odrze.

Co z terminalem w Emilianowie?

Rok temu Paweł Bukowski, prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo podkreślał, że przygotowania do realizacji zapowiadanego terminalu przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem. Tegoroczna aktualizacja wiedzy na temat postępów w planowaniu strategicznej inwestycji przyniosła kolejne wieści – najważniejszą jest fakt, że spółka nadal trzyma się kalendarza. – Współpracujemy z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Wymieniamy się informacjami, opracowaniami. Ze strony CPK jest zainteresowanie naszym portem – przyznał Bukowski.

Prezes spółki chwalił też dobrą współpracę z GDDKiA (temat S10 rozwiniemy w osobnym artykule). – Sam fakt zaprojektowania węzła w rejonie terminalu jest warty docenienia – mówił. A jak wyglądają przygotowania do budowy platformy multimodalnej? Jak opowiadał Bukowski, wykonano program funkcjonalno-użytkowy zamierzenia, uwzględniający łącznie cztery warianty jego realizacji. Wzięto pod uwagę dwie możliwości przeładunku towarów: za pomocą suwnic lub reach stackerów (czyli spalinowych wózków wysokiego składowania).

Najbardziej efektywny jest wariant z budową dwóch suwnic. Reach stackery są tańsze, ale nie zapewniają możliwości przeładunków wagon – wagon. Suwnice dają większe możliwości rozwoju suchego portu – mówił Bukowski. Teraz udziałowcy spółki (KOWR, BPPT i PKP stoją przed ostatecznym wyborem wariantu: podczas tego procesu wezmą pod uwagę wiele przeanalizowanych czynników. – Po wyborze wariantu powstanie studium wykonalności i dialog techniczny – dodał prezes.


Bydgoski magazyn Zalando coraz bliżej. Nad gigantycznym obiektem zawieszono wiechę [ZDJĘCIA]


Do faktycznej budowy terminala potrzebna jest także decyzja środowiskowa. Bukowski zaznaczył, że ma ona zostać wydana jesienią: uwzględni ona wybrany przez udziałowców wariant inwestycji. W prezentacji prezesa nie zabrakło też wątku finansowania całego przedsięwzięcia. – Realizacja inwestycji z środków KPO jest niemożliwa. Projekty dofinansowane z tego źródła musiałyby powstać do końca 2025 roku, a do tego czasu nie wybudujemy terminala. Rozmawiamy jednak na temat innych źródeł finansowania z Polskim Funduszem Rozwoju, Bankiem Gospodarstwa Krajowego, bankiem Pekao czy CPK – podkreślił Bukowski.

Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo czeka też na decyzję Ministerstwa Klimatu, na mocy której część terenu należąca do Lasów Państwowych zostanie przeznaczona pod inwestycję. W zamian za działki o powierzchni 4,7 ha, Lasy dostaną od PKP ok. 40 ha terenów do zalesienia. – Areał lasu będzie większy – przekonywał Bukowski. Potem odniósł się do chęci włączenia się urzędu marszałkowskiego w spółkę. – Mam nadzieję, że to się uda, ale obecnie KOWR nie może dokonać zmiany udziałowców. Czekamy bowiem na wniesienie terenów przez PKP jako aportu. Należy też pamiętać, że marszałek jako udziałowiec musiałby przeznaczyć pieniądze na realizację inwestycji – zaznaczył.

Bukowski zapewnił zebranych, że prace nad kluczową inwestycją logistyczną trwają zgodnie z planem. – Mam nadzieję, że zakończymy budowę w I kwartale 2027 roku – wyraził nadzieję prezes spółki. Pozostaje trzymać kciuki i życzyć dalszego rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego, jak i Forum Bursztynowego Szlaku, które zgodnie ze słowami wiceprezydent Wasiak stało na wysokim poziomie merytorycznym.

PRZECZYTAJ: Przy Focusie stanęły pierwsze w Polsce bezpieczne stojaki rowerowe. Jak to działa? [WIDEO]

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Leo
Leo
3 miesięcy temu

No tak szajber, autorytet …ale czyj.