Bydgoszcz
4C
Słonecznie
73% wilgotność
Wiatr: 2km/h SSE
H 5 • L 4
11C
Pon
11C
Wt
11C
Sr
12C
Czw
12C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaJak ma wyglądać rondo Jagiellonów? Wypełnij ankietę!
Rondo Jagiellonów Bydgoszcz
12.10.2021 | 12:48

Jak ma wyglądać rondo Jagiellonów? Wypełnij ankietę!

Na zdjęciu: Obecnie ruch pieszych na rondzie Jagiellonów odbywa się za pośrednictwem przejść podziemnych.

Fot. Szymon Fiałkowski

Trwają prace nad koncepcją przystosowania ronda Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Projektanci z firmy BAK proszą mieszkańców Bydgoszczy o wypełnienie ankiety, która ma na celu poznanie ich oczekiwań odnośnie zmian na jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych.

Powstałe w latach 70. XX wieku przejście podziemne pod rondem Jagiellonów znajduje się w coraz gorszym stanie technicznym. Jego największą bolączką jest jednak brak dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i prowadzących wózki dziecięce. Ten stan obiecał zmienić prezydent Rafał Bruski, który w trakcie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi w 2018 roku zadeklarował podjęcie działań, by rondo było przyjazne dla wszystkich użytkowników.




Po trzech latach od deklaracji Bruskiego – a konkretnie w lipcu – drogowcy ogłosili postępowanie, w którym poszukiwali wykonawcy koncepcji programowo-przestrzennej wraz z analizą wielokryterialną w celu przystosowania ronda Jagiellonów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przetarg wygrała bydgoska firma BAK, która była jedyną chętną na wykonanie tego zadania.

CZYTAJ WIĘCEJ: Rondo Jagiellonów do przebudowy. Znamy wykonawcę koncepcji

Koncepcja zmian na rondzie ma być gotowa w przeciągu roku. ZDMiKP oczekuje, że spółka projektowa przygotuje co najmniej trzy warianty przebudowy ronda Jagiellonów. Pierwszy zakłada dostosowanie ronda do potrzeb osób niepełnosprawnych – ma ono polegać na wykorzystaniu istniejących przejść podziemnych na wszystkich wlotach skrzyżowania, tak by umożliwić przemieszczanie się na perony tramwajowe znajdujące się na zachodnim wlocie ronda. Wariant z wykorzystaniem przejść podziemnych może zakładać np. budowę wind czy przebudowę geometrii skrzyżowania.

Drugi wariant zakłada, że na wszystkich wlotach skrzyżowania powstałyby naziemne przejścia dla pieszych. To propozycja, którą od dłuższego czasu lansują bydgoscy społecznicy. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w 2019 roku proponowało wyznaczenie przejścia naziemnego po zachodniej stronie ronda, tak aby umożliwić dostęp w kierunku budynków urzędu wojewódzkiego, Collegium Medicum i UKW oraz pozostałych szkół znajdujących się północnej stronie Jagiellońskiej oraz do celów podróży w rejonie Starego Miasta.

Trzecia propozycja to autorska propozycja wykonawcy, która może łączyć cechy dwóch powyższych koncepcji. Drogowcy nie ukrywają, że obecne przejścia podziemne mają bardzo ograniczone możliwości do ewentualnej rozbudowy: tereny wokół ronda Jagiellonów są gęsto zabudowane, a skrzyżowanie jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem. – Projektanci muszą więc sprawdzić każde rozwiązanie pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym – przyznają drogowcy.

Zobacz również:

Wtorkowe zderzenie na rondzie Jagiellonów. Jedno z aut omal nie wpadło do przejścia podziemnego

W związku z prowadzonymi pracami projektowymi dotyczącymi przebudowy ronda Jagiellonów, w tym dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, projektanci zwrócili się do mieszkańców z prośbą o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami w ankiecie na temat tego, jak powinno wyglądać skrzyżowanie. Ankieta ma na celu wypracowanie jak najlepszych rozwiązań, spełniających oczekiwania bydgoszczan.

Jak przyznaje jeden z projektantów – Łukasz Pieńczykowski (autor m.in. realizowanej właśnie koncepcji rewitalizacji Rynku w Starym Fordonie) prowadzone prace projektowe – a właściwie trwające zbieranie danych wyjściowych – nie zapowiada natychmiastowego rozpoczęcia jakichkolwiek prac budowlanych. Wielu mieszkańców ma bowiem obawy, że niebawem rondo zostanie „rozkopane”, co wywoła kolejne utrudnienia komunikacyjne.

Zachęcamy mieszkańców do czynnego udziału w ankiecie – jest to ich czas na wyrażenie opinii, oczekiwań – nawet odważnych. Wszystkie opinie skrupulatnie analizujemy. Chcemy aby mieszkańcy byli partnerami tego procesu, gdyż to oni będą przyszłymi użytkownikami. Musimy pamiętać, ze koncepcja będzie pewnym kompromisem tych oczekiwać ale także wszystkich innych kryteriów – jak ciągłość komunikacji pieszej, rowerowej, dostępności dla osób o ograniczonej ruchowości, niedowidzących czy o innym rodzaju niepełnosprawności, istniejącej konstrukcji ronda, komunikacji samochodowej – ale także uwzględniając przyszłe w niej zmiany w skali miasta – podkreśla architekt.

Pieńczykowski podkreśla, że badania mają pokazać również to, na ile jako społeczeństwo jesteśmy gotowi zrezygnować z komunikacji indywidualnej na rzecz zbiorowej, a tym samym ograniczenia ruchu samochodowego i udostępnienia większej przestrzeni pieszym, rowerzystom i obsadzenia zielenią.

Ankieta została zamknięta w sobotę, 23 października. Udzielono prawie czterech tysięcy odpowiedzi.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mmm
Mmm
12 dni temu

Niesamowity pomysł: budowa naziemnych przejść na „skrzyżowaniu” z przejściem podziemnym. Wybudujemy jeszcze z jeden most, który potem zamkniemy i będziemy już w kolejnym stuleciu 🙂

Anna
Anna
12 dni temu

Sygnalizacja świetlana.
,byt dużo wypadków drogowych.

Damian
Damian
11 dni temu

Wystarczy nauczyć się jezdzic 😀

Powiązane treści