Bydgoszcz
11C
Niebo częściowo zachmurzone
82% wilgotność
Wiatr: 8km/h W
H 11 • L 11
17C
Sob
17C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
14C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRondo Jagiellonów do przebudowy. Znamy wykonawcę koncepcji
17.08.2021 | 12:26

Rondo Jagiellonów do przebudowy. Znamy wykonawcę koncepcji

Na zdjęciu: Jedną z koncepcji, która ma zostać przygotowana przez firmę BAK, ma zakładać wyznaczenie przejść naziemnych na rondzie Jagiellonów. Jeśli ekspertyza wykazałaby brak możliwości wykorzystania istniejących przejść podziemnych, należy przewidzieć ich przebudowę w niezbędnym zakresie lub rozbiórkę.

Fot. Szymon Fiałkowski

Bydgoska firma BAK Sp. z o.o. wykona koncepcję przebudowy ronda Jagiellonów. Jej celem będzie wybór najlepszego wariantu przystosowania skrzyżowania w taki sposób, by umożliwić osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej mobilności poruszanie się po skrzyżowaniu – także na perony tramwajowe. Wybrani w przetargu projektanci będą mieli rok na wykonanie koncepcji. Wartość zadania to ponad 350 tysięcy złotych.

Powstałe w latach 70. XX wieku przejście podziemne pod rondem Jagiellonów znajduje się w coraz gorszym stanie technicznym. Jego największą bolączką jest jednak brak dostępności dla osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, zwłaszcza na perony tramwajowe. Ten stan obiecał zmienić prezydent Rafał Bruski, który w trakcie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi w 2018 roku deklarował podjęcie działań, które umożliwiłyby bezpieczne poruszanie się w obrębie ronda wszystkim osobom.

W 2019 roku drogowcy informowali, że przygotowują się do stworzenia analizy wielokryterialnej, która posłuży jako podstawa do przebudowy skrzyżowania. W kolejnych miesiącach temat ucichł, lecz w marcu tego roku powrócili do niego bydgoscy działacze Partii Razem Karolina Kozłowska i Adam Hoffmann. Przypomnieli oni, że zmiany na rondzie Jagiellonów znalazły się w „konkretach Bruskiego”. – Było to w 2018 roku, teraz mamy 2021 rok. Najwyraźniej pan prezydent zapomniał o swoich obietnicach – powiedział Hoffmann, zapowiadając złożenie w ratuszu wniosku o dostosowanie ronda Jagiellonów do potrzeb osób niepełnosprawnych.




W reakcji na wniosek Razem urząd miasta poinformował, że ZDMiKP zleci w drugiej połowie roku opracowanie dokumentacji, pozwalającej na poprawę dostępności do tych miejsc. I tak też się stało: 9 lipca drogowcy ogłosili postępowanie, w którym poszukiwali wykonawcy koncepcji programowo-przestrzennej wraz z analizą wielokryterialną w celu przystosowania ronda Jagiellonów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – bydgoska spółka BAK, która zaproponowała wykonanie koncepcji za 356 tysięcy złotych. ZDMiKP zaakceptował propozycję i podpisał umowę z firmą. Jak zapewniają drogowcy, dokumentacja ma być gotowa w przeciągu 12 miesięcy.

Zobacz również:

ZDMiKP nie chce przystanku przy Astorii w stronę dworca głównego

ZDMiKP oczekuje, że spółka projektowa przygotuje co najmniej trzy warianty przebudowy ronda Jagiellonów. Pierwszy zakłada dostosowanie ronda do potrzeb osób niepełnosprawnych polegające na wykorzystaniu istniejących przejść podziemnych na wszystkich wlotach skrzyżowania, tak by umożliwić przemieszczanie się na perony tramwajowe znajdujące się na zachodnim wlocie ronda. Wariant z wykorzystaniem przejść podziemnych może zakładać np. budowę wind czy przebudowę geometrii skrzyżowania.

Drugi wariant zakłada, że na wszystkich wlotach skrzyżowania powstałyby naziemne przejścia dla pieszych. To propozycja, którą od dłuższego czasu lansują bydgoscy społecznicy. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w 2019 roku proponowało wyznaczenie przejścia naziemnego po zachodniej stronie ronda, tak aby umożliwić dostęp w kierunku budynków urzędu wojewódzkiego, Collegium Medicum i UKW oraz pozostałych szkół znajdujących się północnej stronie Jagiellońskiej oraz do celów podróży w rejonie Starego Miasta. Drogowcy dodają, że wybór tej opcji także oznaczałby zmiany w organizacji ruchu na rondzie, a jeśli ekspertyza wykazałaby brak możliwości wykorzystania istniejących przejść podziemnych, należy przewidzieć ich przebudowę w niezbędnym zakresie lub rozbiórkę. Wyznaczenie przejść naziemnych nie oznaczałoby jednak konieczności wielomiesięcznej przebudowy ronda, a same przejścia mogłyby być wciąż wykorzystywane bądź – jak do niedawna na rondzie Kujawskim – zasypane.

Trzeci wariant jest na razie najbardziej zagadkowy – ZDMiKP chce bowiem otrzymać autorską propozycję wykonawcy, która może być np. połączeniem obu powyższych propozycji. – Trzeba mieć jednak świadomość, że obecne przejście podziemne jak i rozwiązania na samym rondzie, mają bardzo ograniczone możliwości do ewentualne rozbudowy (gęsta zabudowa, duże natężenia ruchu, brak dostępności terenu). Projektanci muszą więc sprawdzić każde rozwiązanie pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym – nie ukrywają drogowcy.

Temat przebudowy ronda Jagiellonów był omawiany na czerwcowym posiedzeniu zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podkreślano na nim, że ZDMiKP przyspiesza prace na analizą koncepcji przebudowy. – Z uwagi na złożoność i wagę tematu oraz nieobecność przedstawicieli policji na zespole zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz zaproponował omówienie tematu na następnym posiedzeniu – czytamy w protokole ze spotkania. Podczas czerwcowego spotkania przedstawiono jednak propozycje lokalizacji przejść dla pieszych po zachodniej stronie ronda, przy przystankach tramwajowych (przedstawiamy ją poniżej). Argumenty za i przeciw lokalizacji przejść na powierzchni jezdni także zostaną omówione na kolejnym zebraniu zespołu.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zielone oczy Zenka
Zielone oczy Zenka
1 miesiąc temu

Zasypać dać światła aj lofffiu bydzia

Powiązane treści