Jak przebudować Nakielską? Startują konsultacje w sprawie kolejnego odcinka ulicy
Dodano: 03.11.2021 | 12:46Na zdjęciu: Pod konsultacje społeczne zostaną poddane warianty przebudowy ulicy Nakielskiej na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do Bronikowskiego.
Fot. Szymon Makowski
Rozbudowa pierwszego zapowiadanego odcinka ulicy Nakielskiej – od Łochowskiej do ulicy Bronikowskiego – nadal się nie rozpoczęła. Ratusz ogłasza natomiast konsultacje społeczne w sprawie przebudowy pozostałej części ulicy w stronę ronda Grunwaldzkiego.
Przebudowa Nakielskiej to inwestycja oczekiwana nie tylko przez mieszkańców Wilczaka, Miedzynia czy Prądów, ale też przyjezdnych spod Nakła czy gminy Białe Błota. Wedle składanych (m.in. przez prezydenta Rafała Bruskiego) obietnic, prace budowalne miały zakończyć się w 2017 roku. Potem deklarowano, że roboty rozpoczną się po zakończeniu rozbudowy Grunwaldzkiej.
Jak obecnie wygląda kwestia rozbudowy ulicy Nakielskiej na pierwszym planowanym odcinku, czyli od ulicy Łochowskiej do Bronikowskiego? Zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz poinformował, że w tej chwili trwają prace nad koncepcją programowo-przestrzenną. Są one opóźnione z uwagi na ślimaczące się tworzenie projektu odwodnienia ulicy. Ten już w zeszłym roku został przekazany projektantom koncepcji. Warto jednak wspomnieć, że projekt odwodnienia zakłada poprowadzenie wód opadowych do Kanału Bydgoskiego, co rozszerza zakres decyzji środowiskowej. A ona jest jednym z dokumentów, niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych.
– Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji, w jakim trybie ogłosimy przetarg: czy osobno na projektowanie i budowę, czy też łącznie – przyznał Kozłowicz. Miasto wciąż liczy na to, że pierwszy etap rozbudowy Nakielskiej zostanie dofinansowany z środków zewnętrznych, gdyż jej koszt szacuje się na 150 milionów złotych. Przypomnijmy, że w styczniu ratusz złożył wniosek do rządu o przyznanie dotacji w wysokości 85 milionów na rozbudowę odcinka od Łochowskiej do Bronikowskiego, lecz władze centralne nie udzieliły żadnego wsparcia na tę inwestycję. Zastępca prezydenta dodał, że prace nad właściwym projektem rozbudowy Nakielskiej w obszarze Miedzynia mają rozpocząć się w przyszłym roku. Wszystko zależy jednak od kształtu budżetu Bydgoszczy (jego projekt poznamy do 15 listopada).
Teraz urząd miasta ogłasza konsultacje koncepcji na pozostały odcinek Nakielskiej: od Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego. Zadanie jest podzielone na dwa etapy: od Nasypowej do wiaduktu kolejowego (ten fragment posiada koncepcję programowo-przestrzenną) oraz od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego (mieszkańcom przedstawione zostaną warianty planowanych przekrojów ulicy).
– Nakielska jest ważna dla mieszkańców – podkreślił Kozłowicz podczas środowej konferencji prasowej. Przypomniał też wyniki konsultacji ws. kolejności miejskich inwestycji, w których to zadanie uzyskało 4,6 tysiąca głosów i zajęło drugie miejsce, tuż za modernizacją bulwarów nad Brdą.
Koncepcja rozbudowy ulicy na odcinku od Nasypowej do wiaduktu kolejowego zakłada niezbędne poszerzenie ulicy, rozbudowę linii tramwajowej do dwóch torów oraz zaprojektowanie nowej pętli tramwajowo-autobusowej oraz parkingu P&R po drugiej stronie wiaduktu. Jej realizacja zależy jednak od planów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczących modernizacji linii kolejowej nr 131, obejmujących nie tylko przebudowę obiektu, ale też budowę przystanku kolejowego w okolicach pętli Wilczak. Poniżej można zobaczyć projekt przebudowy tego fragmentu Nakielskiej.
– Rozmowy z PLK w pewnym momencie zatrzymały się, a dokonaliśmy już wielu ustaleń. Mamy nadzieję, że spółka wróci do tych rozmów i planów inwestycji – nie ukrywał zastępca prezydenta. Miasto czeka na ruch PLK, gdyż brak porozumienia ze spółką nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy Nakielskiej do planów przebudowy linii 131. – W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu – informuje ZDMiKP.
W ramach konsultacji odcinka od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego drogowcy przedstawią mieszkańcom trzy modele przebudowy ulicy. Model 1 i 2 zakłada „zmieszczenie” infrastruktury tramwajowej, drogowej i pieszej, ale drogi dla rowerów na tym odcinku byłyby poprowadzone przy odcinku Starego Kanału Bydgoskiego.
– Na pozostałym, wąskim odcinku (w rejonie ulicy Chłopickiego- przyp. red.) jest naprawdę bardzo ciasno. Tam proponujemy model 1. Zakłada on mniej więcej taką samą jak obecnie szerokość jezdni, torowisko tramwajowe z przystankami wiedeńskimi, a w miejscach, gdzie szerokość będzie na to pozwalała proponujemy azyle na przejściach, a na skrzyżowaniach: lewoskręty – wyjaśniał Marek Stanek, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP. Jak doprecyzował, w obrębie planowanych lewoskrętów torowisko tramwajowe zostanie miejscowo rozszerzone.
Model 1 – propozycja przekroju Nakielskiej w rejonie ul. Chłopickiego, z drogą rowerową wzdłuż Kanału Bydgoskiego.
Model 2 zakłada natomiast stworzenie wspólnych pasów tramwajowo-autobusowych: oznacza to, że obecnym torowiskiem mogłyby się poruszać wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej. Trzeci model zakłada zmieszczenie infrastruktury rowerowej w postaci obustronnych dróg dla rowerów przy ulicy Nakielskiej, ale kosztem pasów ruchu. W tym wariancie powstałyby jedynie dwa pasy ruchu (ruch odbywałby się podobnie jak na ulicy Chodkiewicza) plus lewoskręty. – Torowisko zostałoby poprowadzone przy krawędzi jezdni – dodał Stanek.
Model 2 – propozycja przekroju Nakielskiej w rejonie ul. Chłopickiego, z trambuspasem i drogą rowerową wzdłuż Kanału Bydgoskiego.
Mając na uwadze protesty wobec wyburzeń kamienic przy ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza (ostatecznie ZDMiKP wycofał się z tego pomysłu), reakcje na wyburzenia w rejonie ronda Bernardyńskiego, a także na kontrowersje wokół planowanej ulicy Nowomazowieckiej przedstawiciele ratusza mocno podkreślają, że w ramach rozbudowy Nakielskiej – zarówno na odcinku w rejonie ronda Grunwaldzkiego, a także przy pętli Wilczak – nie planuje się rozbiórki istniejących zabudowań.
– Nakielska to bardzo ważna ulica dla historii Bydgoszczy. W XVIII wieku powstały tam zakłady przemysłowe; te tereny rozwijały się, aż w 1920 roku zostały przyłączone do miasta. Pamiętamy o zabudowie pierzejowej i ważnym aspekcie historycznym. Musimy zmieścić infrastrukturę drogową tak, by zachować kamienicę – zapewnił Kozłowicz.
Na razie nie wiadomo także, czy inwestycja będzie realizowana w dwóch czy trzech etapach. – Wszystko zależy od tego, czy zostaną wznowione rozmowy z PKP PLK. Chcemy przebudowy wiaduktu i połączenia infrastruktury komunikacyjnej z planowanym przystankiem kolejowym. Prezydent wysłał do PLK dwa pisma; na razie nie mamy na nie odpowiedzi – zakomunikował zastępca prezydenta.
Konsultacje społeczne rozpoczną się 10 listopada i potrwają do 20 grudnia. Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi za pomocą karty konsultacyjnej. – Przeprowadzone zostanie spotkanie online, a także – wspólnie z radami osiedla dyżury konsultacyjne na miejscu – przyznał Jacek Rosół z Biura Komunikacji Społecznej UMB.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024