Tej jesieni kładka Esperanto przejdzie kapitalny remont. Co się zmieni?
Dodano: 05.10.2022 | 10:01Na zdjęciu: Tej jesieni kładka Esperanto zostanie wyremontowana.
Fot. Paweł Wróblewski/archiwum
Firma Kormost – odpowiedzialna m.in. za naprawę mostu Uniwersyteckiego – wykona kapitalny remont kładki Esperanto przy hali Łuczniczka. Prace obejmą przebudowę drewnianego pomostu, renowację konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną także nowe schody i oświetlenie.
W sierpniu ZDMiKP ogłosił przetarg na prace przy trzech bydgoskich kładkach – nad Brdą w Opławcu, przy V śluzie Kanału Bydgoskiego oraz przeprawy Esperanto. We wrześniu drogowcy pochwalili się podpisaniem umowy z firmą Kormost na wykonanie robót przy dwóch pierwszych konstrukcjach: obejmą one likwidację schodów i budowę podjazdu (w przypadku kładki na Opławcu) oraz wymianę nawierzchni i balustrad (w przypadku kładki nad Kanałem).
CZYTAJ WIĘCEJ: Dwie bydgoskie kładki idą do remontu. Sprawdź szczegóły
Kormost – odpowiedzialny m.in. za naprawę mostu Uniwersyteckiego czy Wiaduktów Warszawskich – będzie też odpowiedzialny za kapitalny remont kładki Esperanto. Zarząd dróg podpisał umowę z firmą na wykonanie prac: pochłoną one 1,2 miliona złotych i mają zakończyć się jeszcze w 2022 roku.
Zakres robót zakłada wymianę desek na pomoście kładki, remont konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu oraz wykonanie nowych schodów i oświetlenia. – Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących. Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur – przekazuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.
Drogowcy już zapowiadają, że na czas remontu kładka zostanie zamknięta: ruch pieszy i rowerowy zostanie poprowadzony sąsiednim mostem Pomorskim. Na razie nie jest jednak znana data rozpoczęcia prac i wprowadzenia zmian.
Kładka Esperanto – historia
Kładka Esperanto to obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want.
Projektantem kładki był bydgoski inżynier – wieloletni pracownik ATR dr Tadeusz Kabat, a jej wykonawcą: Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka”. Przeprawę otwarto 22 lipca 1979 roku. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach. Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 roku mostu Pomorskiego, w miejscu kładki Esperanto funkcjonowała przeprawa promowa.
NIE PRZEGAP: Fordon z lotu ptaka. Zobacz wyjątkowy film! [WIDEO]
- Nie Wyzwolenia, a Andersa i Geodetów. DW256 z nowym przebiegiem przez Fordon - 30 czerwca 2025
- Wraca temat Centrum Kultury Fordon. Ratusz szuka projektanta, finansowania brak - 30 czerwca 2025
- Tragiczny bilans weekendu. Utonęły dwie osoby - 29 czerwca 2025