[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Trzy bydgoskie kładki idą do remontu. Wśród nich – przeprawa Esperanto przy Torbydzie

Dodano: 16.08.2022 | 10:08

Na zdjęciu: ZDMiKP szuka wykonawcy prac na trzech kładkach. Największy zakres prac przewidziano na popularnej kładce Esperanto.

Fot. ZDMiKP

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na wykonanie remontu trzech kładek dla pieszych i rowerzystów: przeprawy Esperanto przy Torbydzie, przeprawy w Opławcu oraz kładki nad Kanałem Bydgoskim, przy V śluzie. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze w tym roku.

Ogłoszone 11 sierpnia postępowanie obejmuje wykonanie prac na trzech kładkach. Pierwszą z nich jest przeprawa nad Starym Kanałem Bydgoskim – w ciągu ulicy Czarna Droga, przy śluzie nr V. Ponad siedmiometrowa konstrukcja oparta jest na ścianach ceglanych śluzy nr V Starego Kanału Bydgoskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Obecna przeprawa powstała w 1991 roku. W ramach remontu przewidziano rozbiórkę dotychczasowych elementów kładki. Po zakończeniu przebudowy, zyska ona nowe, stylowe balustrady oraz nową nawierzchnię.

Prace uzgadniane są z miejskim konserwatorem zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze jako zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem – zaznacza Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg.


SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Kolejny akt wandalizmu na Ławeczce Rejewskiego. Była kopana przez grupę nastolatków


Drogowcy zapowiadają także usunięcie schodów z kładki przez Brdę, położonej w rejonie ulicy Opławiec. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane: następnie nadbudowany zostanie nasyp, po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik. W miejscu usuniętych schodów wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne.

Kładka Esperanto przejdzie remont kapitalny

Największym z zadań w ramach ogłoszonego przed długim weekendem przetargu będzie przebudowa przeprawy Esperanto, położonej nad Brdą w rejonie lodowiska Torbyd. Drogowcy przewidują wymianę desek na pomoście oraz modernizację konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną także nowe schody (będą one dodatkowo wyposażone w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą, by ułatwić ich pokonywanie osobom słabowidzącym) i oświetlenie.

Wykonawca dokona też korektę naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur. – Tak duży zakres prac będzie wiązał się z zamknięciem kładki i poprowadzeniem ruchu pieszego pobliskim mostem Pomorskim – zapowiada Okoński.

Kładka Esperanto powstała w 1979 roku. Jej otwarcie nastąpiło 22 lipca, w dzień dawnego święta państwowego. Wybudowało ją Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka”. Przeprawę zaprojektował bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania, kładka Esperanto uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.

Kładka Esperanto to obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want. Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.

Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, mniej więcej w miejscu obecnej kładki funkcjonowała przeprawa promowa.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacja bulwarów nad Brdą: Ratusz ogłosił kolejny przetarg na odcinek w rejonie kładki Esperanto

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk
Patryk
5 miesięcy temu

A są dostępne jakieś zdjęcia pokazujące opisany w artykule prom?