Kolejna naprawa Wiaduktów Warszawskich. Prace nie wpłyną na organizację ruchu
Dodano: 13.08.2021 | 09:43Na zdjęciu: Zwężenie na Wiaduktach Warszawskich obowiązywało od października 2020 roku.
Fot. ZDMiKP
Po ustawieniu żelbetowych podpór, ZDMiKP zleca kolejne prace naprawcze na Wiaduktach Warszawskich. Tym razem mają one dotyczyć przęseł, ale jak zapewniają drogowcy, nie spowodują one zmian w obecnej organizacji ruchu.
W październiku ubiegłego roku na przeprawie w ciągu ulicy Fordońskiej wprowadzono zwężenie jezdni do jednego pasa w każdym kierunku. Decyzja była następstwem szczegółowych badań ich stanu technicznego, które wykazały, że dalsza eksploatacja obiektu w pełnym zakresie grozi katastrofą budowlaną. Następnie ZDMiKP zlecił wykonanie podparcia obiektu – przetarg na to zadanie wygrała bydgoska firma Kormost. Wiosną pod wiaduktem trwały prace przy ustawianiu ośmiu podpór. Każda z nich składa się z czterech żelbetowych słupów.
Wykonanie podpór umożliwiło przywrócenie ruchu na zamkniętych od jesieni 2020 roku pasach ruchu, ale z pewnymi ograniczeniami. Obecnie prędkość na obiektach jest ograniczona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe mogą poruszać się wyłącznie prawym pasem ruchu (od strony chodnika), a pas lewy na każdym z wiaduktów jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. W celu zapewnienia przestrzegania powyższych ograniczeń obiekt jest monitorowany. Drogowcy podkreślali, że podparcie przeprawy pozwoli prowadzić dalsze prace naprawcze. W połowie lipca ogłosili oni przetarg na zaprojektowanie i wykonanie napraw przęseł i podpór Wiaduktów Warszawskich. Ma on polegać m.in. na odnowieniu powierzchni żelbetowych zaprawami zawierającymi środki ograniczające rozwój korozji czy renowację łożysk. Oferty w postępowaniu mamy poznać 19 sierpnia.
– Obiekt został podparty i można z niego korzystać. Teraz będzie prowadzone zabezpieczenie antykorozyjne betonu i stali, w taki sposób aby konstrukcja nie ulegała dalszej degradacji. Zastosujemy technologie najbardziej specjalistyczne aby obiekt wytrzymał do czasu planowanej rozbiórki – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskich drogowców. Prace nie spowodują zmian w obecnie obowiązującej organizacji ruchu.
Rozpoczęte wiosną prace naprawcze przy wiaduktach pozwolą je użytkować jeszcze tylko przez około 10 lat. ZDMiKP przygotował już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowej przeprawy. Zgodnie z nim, ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów ma nastąpić w przyszłym roku. Koncepcja ma być gotowa w 2023 roku, co pozwoli uruchomić postępowanie na stworzenie projektu dla rozbiórki i budowy nowych obiektów.
– Zgodnie z planami zakładamy, że w okresie od 2026 do 2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane z realizacją w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu – przekazuje ZDMiKP. Szacuje się, że budowa nowych Wiaduktów Warszawskich pochłonie około 200 milionów złotych.
- Wykładowca UKW kandydatem na prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - 25 października 2025
- Udany wyjazd Zawiszy do Świecia. Trzy punkty wracają do Bydgoszczy! - 25 października 2025
- Ołowiana będzie przebudowana. Trwa przetarg na dokumentację kolejnej inwestycji na Osowej Górze - 25 października 2025










