Bydgoszcz
14C
Niebo częściowo zachmurzone
88% wilgotność
Wiatr: 10km/h W
H 14 • L 14
14C
Pt
17C
Sob
17C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaCiąg pieszo-rowerowy przy Fordońskiej do remontu. Jakie są założenia inwestycji?
Fordońska Bydgoszcz
09.08.2021 | 16:46

Ciąg pieszo-rowerowy przy Fordońskiej do remontu. Jakie są założenia inwestycji?

Na zdjęciu: W ramach modernizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej planowana jest przebudowa skrzyżowania Fordońskiej z Inflancką w celu realizacji brakujących przejazdów rowerowych w poprzek Inflanckiej i Fordońskiej, a także powiązanie z rozwiązaniami powstałymi przy Outlet Center.

Fot. Błażej Bembnista

Podczas lipcowego posiedzenia – a w zasadzie objazdu – zespół ds. polityki rowerowej wziął na tapet stan infrastruktury na ulicy Fordońskiej pomiędzy Siernieczkiem a Starym Fordonem. To na tym odcinku już niebawem mają rozpocząć się pierwsze prace remontowe, a następnie budowlane, które mają dostosować trasę wzdłuż jednej z najważniejszych bydgoskich ulic do współczesnych standardów. ZDMiKP, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nadal deklaruje, że przebudowa pierwszych fragmentów ciągu rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Przebudowa istniejącej infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej została wpisana do tegorocznego budżetu miasta oraz do najbliższych planów inwestycyjnych drogowców, zaakceptowanych przez zespół ds. polityki rowerowej. – To kolejna arteria, o którą walczymy już od kilku lat. Plan inwestycji rowerowych, które zostaną tu wprowadzone, w najbliższym czasie nie udrożnią tej ulicy w całości, ale pozwolą na wprowadzenie ruchu rowerowego na wschodnim odcinku Fordońskiej – podkreślało stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna.


CZYTAJ WIĘCEJ: Rowerowy plan czteroletni. Na początek – Fordońska, znamy też wstępne terminy kolejnych inwestycji


Ciąg wzdłuż Fordońskiej był też tematem lipcowego objazdu zespołu ds. polityki rowerowej. Terenowe posiedzenie gremium miało służyć ustaleniu szczegółów inwestycji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, jej pierwszy etap miał objąć odcinek od Kaplicznej do Sochaczewskiej oraz od Wiślanej do Inflanckiej (czyli w okolice Outlet Center). Na odcinku od Kaplicznej do Wiślanej zostanie wyremontowany istniejący ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Najdroższym elementem układanki będzie rzecz jasna kładka nad torami magistrali węglowej.

Rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński podkreśla, że prace w obrębie Siernieczka – na odcinku od Kaplicznej do Sochaczewskiej – zostaną zlecone przez zarząd dróg jeszcze w tym roku. – Prace na odcinku Sochaczewska – Wiślana będą połączone z budową kładki nad torami. Przetarg na koncepcję i program funkcjonalno-użytkowy planujemy ogłosić jesienią. Roboty w formule „zaprojektuj i zbuduj” odpowiednio później, czyli po wykonaniu dokumentacji – przekazuje Okoński.




Według informacji z posiedzenia zespołu rowerowego, przebudowa ciągu na wysokości Wiślanej obejmie budowę obejścia za przystankiem autobusowym obok kładki nad Fordońską, a na fragmencie w kierunku Ikei istniejąca nawierzchnia z kostki zostanie wymieniona na asfaltową. Na odcinku wzdłuż pawilonów handlowych do wjazdu na teren dawnego Rometu powstanie wydzielona droga rowerowa. Następnie wykonana zostanie wymiana istniejącego ciągu przy wieżowcu byłych zakładów rowerowych. Projekt nie przewiduje przebudowy węzła przy Ikei tak, aby wiadukt w ciągu Fordońskiej zyskał ciąg pieszo-rowerowy – poruszający się jednośladami będą musieli zatem dojechać do przejścia przez ulicę Skandynawską na wysokości Ikei i cofnąć się na Fordońską.

Zobacz również:

Zmiany na alejach Ossolińskich. Wyznaczone zostaną pasy dla rowerzystów

Podczas spotkania zespołu rowerowego omawiano też alternatywny przebieg ciągu w rejonie Siernieczka – miałby on prowadzić wzdłuż ulicy Kaplicznej i okolic cmentarza przy Wiślanej aż do Ikei. Jego propozycje przedstawiono na jesiennym zebraniu członków gremium – argumentem za takim wariantem były szacowane koszty kładki na torami linii nr 201, określane na kilka milionów złotych. Proponowany odcinek wzdłuż Kaplicznej i za cmentarzem komunalnym jest jednak dłuższy (ok. 2,4 kilometra w stosunku do 1,6 kilometra ciągu wzdłuż Fordońskiej), a jego budowa wiązałaby się z niwelowaniem różnic wysokości oraz wyznaczaniem działek drogowych. – Ciąg ten nie będzie obecnie realizowany – czytamy w protokole z lipcowego objazdu.

Przenosimy się na odcinek między Łowicką a Inflancką. Jego przebudowa obejmie korektę jezdni i przesunięcie przystanku autobusowego przy Łowickiej, tak aby zmodernizowany ciąg miał szerokość minimum trzech metrów. Następnie planowany jest remont nawierzchni istniejącej infrastruktury, a także przebudowa skrzyżowania Fordońskiej z Inflancką w celu realizacji brakujących przejazdów rowerowych w poprzek Inflanckiej i Fordońskiej, a także powiązanie z rozwiązaniami powstałymi przy Outlet Center.

„Leśny” odcinek ciągu pieszo-rowerowego między Inflancką a Wyszogrodzką także wymaga przebudowy. Ze względu na stan prawny nieruchomości konieczna będzie rozbudowa ulicy Fordońskiej, poprzez poszerzenie pasa drogowego i przebudowę istniejącego ciągu. Termin prac na odcinku w rejonie przyszłej Politechniki Bydgoskiej, a także w rejonie firm Schenker i salonu samochodowego Volkswagen Plichta nie jest na razie znany. – Najpierw musi zostać przygotowana koncepcja i PFU, potem realizacja w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Projektowanie powyższych zadań planujemy przygotowywać w ramach jednego przetargu – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDMiKP.

Przebudowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów wzdłuż drogi w kierunku Torunia ma objąć odcinek aż do Starego Fordonu. Najbardziej zaawansowane prace planowane są pomiędzy KFC, a ulicą Brzechwy. Plany drogowców zakładają, że w tym miejscu konieczne jest zaprojektowanie nowego ciągu, a na wysokości bloków Fordońska 412-418 mają zostać wykonane ekrany akustyczne. – W tym miejscu występują przekroczenia hałasu. Jest to wpisane w miejski program ochrony przed hałasem – skoro mamy w tym miejscu inwestycję, to robimy projekt od razu kompleksowo, łącznie z wymaganymi ekranami. Inwestycja niestety może oznaczać ingerencję w drzewa, ale będziemy próbowali obsadzić ekrany roślinnością – przekazuje Okoński. Poza budową ekranów, plany dotyczące odcinka w rejonie Brzechwy zakładają dyslokację przystanku autobusowego, przebudowę wjazdu do siedziby firmy Vaupe oraz dowiązaniem do ciągu w tzw. Parku Milenijnym.

W protokole z lipcowych obrad zespołu rowerowego przyznano, że realizacja ciągu na wysokości Brzechwy wymusza przebudowę skrzyżowania, znanego z licznych zdarzeń drogowych – w minionym tygodniu w jego rejonie doszło do dwóch wypadków – w poniedziałek, 2 sierpnia doszło do zderzenia dwóch samochodów osobowych, wskutek którego jedna osoba trafiła do szpitala. Natomiast w piątek, 6 sierpnia dostawczy mercedes uderzył w auto osobowe. Szansą na zmiany w rejonie problematycznego skrzyżowania jest planowana budowa parku handlowego z punktem sieci McDonalds na terenie firmy Domik; drogowcy zaznaczają bowiem, że przebudowa będzie realizowana na podstawie projektu inwestora zewnętrznego. Szczegóły prac nie są na razie znane. – Trwa opiniowanie instytucji i przygotowywanej dokumentacji – informuje rzecznik zarządu dróg.

ZOBACZ: Rozbiórki przy Fordońskiej. W miejscu „Domiku” powstanie park handlowy z McDonaldem [ZDJĘCIA]

Powiązanie przebudowanego ciągu z drogą wzdłuż glinianki w Parku Milenijnym ma umożliwić dojazd do rewitalizowanych nabrzeży Wisły w Starym Fordonie. Rozważana jest jednak możliwość budowy ciągu wzdłuż Fordońskiej – aż do wiaduktu kolejowego – do przejścia uzupełnionego o przejazd rowerowy. Czy tak ostatecznie będzie? Odpowiedź na te pytanie poznamy po zakończeniu procesu projektowego, czyli w przyszłym roku.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści