Kolejne rondo turbinowe powstanie na wylocie z Bydgoszczy. Znamy oferty w przetargu
Dodano: 02.01.2019 | 10:54Na zdjęciu: W ubiegłym roku zrealizowano nową łącznicę pomiędzy drogą powiatową w kierunku Trzcińca a planowanym rondem.
Fot. BB/archiwum
Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na wykonanie ronda turbinowego w ciągu ulicy Szubińskiej.
Rondo turbinowe ma powstać na skrzyżowaniu ulicy Szubińskiej z aleją Ofiar Hitleryzmu i drogą powiatową prowadzącą w kierunku Trzcińca, która w ubiegłym roku zyskała nową odnogę w kierunku drogi wojewódzkiej. Tak jak informowaliśmy w sierpniu, Zarząd Dróg Wojewódzkich jesienią 2018 roku ogłosił przetarg na przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 223 wraz z budową ronda, stanowiącego połączenie komunikacyjne drogi powiatowej nr 1537C relacji Trzciniec – Ciele – Kruszyn Krajeński oraz drogi gminnej na Miedzyń. Przetarg objął też budowę alei Ofiar Hitleryzmu, łączącej Szubińską z osiedlem Miedzyń, a także drogi gminnej łączącej Białe Błota z droga powiatową do Trzcińca.
CZYTAJ WIĘCEJ: Kiedy droga z Trzcińca poprowadzi do ronda turbinowego?
Postępowanie, które rozpoczęło się 19 października, było poprzedzone podpisaniem porozumienia pomiędzy samorządem województwa a gminą Białe Błota. Dotyczyło one wspólnego sfinansowania budowy ronda.
– Roboty zajmą około roku. Ta inwestycja znacznie ułatwi dojazd do Bydgoszczy mieszkańcom południowo zachodniej części regionu. Skorzystają na tym również mieszkańcy bydgoskiego osiedla Miedzyń – podkreślił w dniu podpisywania umowy wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.
CZYTAJ WIĘCEJ: Rondo turbinowe w Białych Błotach coraz bliżej. Podpisano ważne porozumienie
20 grudnia poznaliśmy oferty dwóch firm, zainteresowanych realizacją inwestycji. Propozycje znacznie przewyższają jednak planowany budżet, wynoszący 14,8 miliona złotych. Kobylarnia (która w zeszłym roku wykonała odnogę do drogi w kierunku Trzcińca) wyceniła swoje usługi na 18,5 miliona złotych, natomiast Strabag – aż na 21,5 miliona złotych. Zarząd Dróg Wojewódzkich na razie nie podjął decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy bądź unieważnienia przetargu.
Czym jest rondo turbinowe?
Jest to rodzaj ronda, na którym nie przecinają się szlaki pasów: wewnętrznego i zewnętrznego. Kierowca już przed wjazdem na nie musi – dzięki umiejscowionym przed rondem znakom – zdecydować, w którą odnogę skrzyżowania chce wjechać. Pierwsze tego typu rondo powstało pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na terenie Holandii.
Projekt ronda na drodze wojewódzkiej nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Poza tym dobudowane zostaną chodniki i ścieżka rowerowa. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów.
(źródło grafiki/Urząd Marszałkowski).
Warto dodać, że w najbliższych miesiącach tego typu rozwiązanie powstanie też na innym wylocie z Bydgoszczy – dokładniej na ulicy Grunwaldzkiej, w pobliżu budowanego węzła Bydgoszcz Zachód z drogą ekspresową S5. To rozwiązanie połączy ulicę Grunwaldzką z drogami lokalnymi oraz dojazdem do węzła z ekspresówką. Przed końcem 2018 roku miasto Bydgoszcz uzyskało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, co pozwoli na rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowań do rozpoczęcia inwestycji.