Linia nr 10 po 19:00 i „lepsze” rozkłady. W marcu zmiany w komunikacji
Dodano: 22.02.2024 | 11:53Na zdjęciu: Na Górnym Tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.
Fot. Alicja Chrobak
W marcu ZDMiKP wprowadzi zmiany w komunikacji miejskiej. Linia 10 będzie jeździła w dni powszednie także po godzinie 19:00, a tramwaje jadące do Fordonu i na górny taras mają kursować w godzinach szczytu równych odstępach. Ponadto, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmiany zostaną wprowadzone w życie wraz zakończeniem prac na moście Pomorskim.
Pracownicy ZDMIKP w ciągu ostatnich dwóch miesięcy wreszcie wsłuchali się w głos motorniczych i pasażerów i dokonali dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Na jej podstawie przygotowywane są nowe rozkłady jazdy. Jak informuje urząd miasta, wybrano priorytetowe kierunki, na których tramwaje w godzinach szczytu powinny kursować w równych odstępach:
- Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
- Fordon – Jagiellońska – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
- Rondo Jagiellonów – Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
- Węzeł Szarych Szeregów – Kujawska – Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
- Rondo Jagiellonów – Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
- Garbary – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
– Wsłuchujemy się w opinie pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego. Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany z planowanym na marzec zakończeniem naprawy na moście Pomorskim – dodaje.
Skąd pieniądze na zmiany? Ratusz zabezpieczył dodatkowe środki w budżecie na 2024 roku na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
Rozkłady do wymiany. Tramwaj do Fordonu ma kursować co 5 minut
ZDMiKP deklaruje, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów to nawet 11 minut). Jak zaskakująco stwierdził ratusz, był to jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach. – Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3, 5 i 10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut – czytamy w komunikacie prasowym ZDMiKP.
Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów, dlatego na Górnym Tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów. Pytanie, czy „koordynacja” obejmuje też weekendowe kursy – to właśnie w dni wolne tramwaje np. z Kapuścisk jeździły najpierw sześć minut po sobie, a potem pasażerowie czekali na następne kursy prawie 20 minut.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowy McDonald’s w Bydgoszczy! Znamy lokalizację
Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
- linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9 -11 min w szczycie)
- linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9 -11 min w szczycie)
- linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie)
– Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy. Mogą wystąpić w związku z tym minimalne korekty w przyjętych założeniach – informują urzędnicy. Czy „koordynacja” pozwoli usunąć wszystkie „babole” popełnione przez ZDMiKP w ostatnich miesiącach? Rozkłady mają być analizowane m.in. przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, ale powinny zostać też sprawdzone przez pracowników MZK.
„Dziesiątka” w końcu będzie kursować wieczorami
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim. Tramwaje będą kursować także po godzinie 19:00. – Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego. O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne – przekazuje urząd miasta.
Urzędnicy podają również, że na kolejnych ośmiu skrzyżowaniach wprowadzony zostanie priorytet dla komunikacji szynowej. Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
- Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
- Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
- Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
- Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
- Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
- Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
- Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
- Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.
W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.
Tramwaje wrócą na most Pomorski
W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski. Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. Po ponownym oddaniu do użytku jezdni w kierunku ronda Toruńskiego nastąpi skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Primark w Bydgoszczy! Znamy możliwy termin otwarcia
Ratusz obiecuje, że w marcu zakończą się prace na zlecenie MWiK. W związku z tym planowane jest przywrócenie na stałe trasy następujących linii:
- linia nr 61 (przez ul. Ugory- Skorupki)
- linie nr 52, 59, 60, 64 (przez ul. Staszica – 3 Maja)
- linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
- linii nr 55 (przez ul. Skorupki)
- linia nr 57 (przez ul. Stawową)
– Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów – podaje UMB.
Linia międzygminna 40 będzie przez cały rok kursować do Ostromecka
Z początkiem marca uruchomiona zostanie – w formule całorocznej – linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.
Ratusz przypomina, że MZK zrezygnowała już z obsługi kursów na trzech liniach przez pojazdy zabytkowe. – MZK dysponują niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych – podkreśla urząd. Przypomina też słowa prezesa MZK Piotra Bojara o tym, że mimo dostaw nowego taboru tramwajowego w tym roku nie będą jeszcze kasowane starsze pojazdy Konstal 805Na.
– Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia. Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę. Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców. Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych – wymienia UMB.
Zmiany w komunikacji pod kampanię wyborczą?
Marcowe zmiany w komunikacji zostaną przeprowadzone w okresie kampanii przed wyborami samorządowymi (odbędą się 7 kwietnia). Temat poprawy fatalnej sytuacji w transporcie publicznym padł już na samym stracie przedwyborczej rozgrywki: kandydat na prezydenta Łukasz Schreiber zaproponował stworzenie nowej siatki połączeń. Z apelem do kandydatów zwrócił się też Bydgoski Ruch Miejski, przedstawiając 25 postulatów – w tym wprowadzenie kolejnych priorytetów dla linii tramwajowych. Pierwszy z nich wydaje się – miejmy nadzieje – zrealizowany.
CZYTAJ TAKŻE: Bydgoski Ruch Miejski nie startuje w wyborach, ale przedstawia 25 postulatów dla Bydgoszczy
- Prom Flisak znów pływa [HARMONOGRAM REJSÓW] - 16 maja 2024
- Politechnika Bydgoska gości naukowców z całej Polski. Trwają Dni NCN - 16 maja 2024
- 30 lat Centrum Onkologii. Nowa pracownia i uroczysta gala [ZDJĘCIA] - 15 maja 2024
W końcu jakieś optymistyczne wiadomości.
Pracownicy ZDMIKP wreszcie wsłuchali się w głos pasażerów komunikacji miejskiej. Hmm, ciekawa zbieżność z nadchodzącymi wyborami samorządowymi. I Ratusz też jakiś taki bardziej „wsłuchujący się”. Ludzie, wybory za pasem, będzie się działo!
Widać, że konkurencja do stanowiska prezydenta miasta w osobie Schreibera zadziałała. Jeszcze tylko start Czerskiej- Thomas i okaże się że śpiący aparat urzędniczy w mieście potrafi wszystko załatwić.
Jestem za tym by wybory były co 2 lata. Wtedy byłoby ok
A kiedy 82 do Myślęcinka? Nie tylko w weekendy w wakacje ale przez cały rok, również w tygodniu….
Mam nadzieję, że o Łęgnowie nie zapominano…
A kiedy tramwaj przez Babią Wieś?
Nie wiem kto się w kogo wsluchał ale linia tramwajowa nr 1, czyli najstarsza od Wiczaka do Lasu Gdańskiego, jak kursiwala tak kursuje,, czyli przeważnie nie kursuje. Naprawdę gro ludzi na tym cierpi nie mogąc dojechać do pracy czy do przychodni lub szpitala.