Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Lepsza komunikacja zamiast kąpieliska. Razem proponuje zmiany w budżecie miasta

Dodano: 01.12.2023 | 18:44

Na zdjęciu: Bydgoszczanie coraz dłużej czekają na swój środek transportu.

Fot. Alicja Chrobak

Czy w dobie niespotykanego dotąd kryzysu komunikacji miejskiej miasto powinno zmienić priorytety i zrezygnować z niektórych inwestycji? Bydgoscy działacze Partii Razem chcą zwrócić uwagę na problem wypadających kursów oraz niskich częstotliwości i postulują, by w przyszłorocznym budżecie i wieloletniej prognozie finansowej zrezygnować z planów budowy kąpieliska w Parku Centralnym, a środki przeznaczyć na transport zbiorowy. Inwestycja przy hali Łuczniczka ma jednak zostać dofinansowana z rządowych środków.

W połowie listopada urząd miasta przedstawił projekt budżetu miasta na 2024 rok. Z niego dowiadujemy się, że w przyszłym roku przewiduje się zwiększenie wydatków na kulejącą komunikację publiczną, ale ma to związek z podwyżkami cen energii, a nie próbą poprawienia sytuacji pasażerów. Planowana kwota wydatków bieżących wynosi 267 milionów złotych (w tym roku ustalono ją pierwotnie na 228 milionów). W ramach powyższej kwoty na zakup usług przewozowych komunikacji miejskiej zostanie wydatkowana kwota 252 milionów złotych – 160 milion trafi na komunikację autobusową, a 93 na tramwajową.

Transport publiczny w Bydgoszczy kuleje – widać to po zatłoczonych tramwajach i autobusach, które zwłaszcza w weekendy kursują zaledwie co pół godziny, a także w wyniku problemów kadrowych (wiążącymi się jednak z brakiem środków na konkurencyjne wobec innych przewoźników pensje) zarówno w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych, jak i w Mobilisie. O braki obsad także u prywatnego przewoźnika dopytał radny Szymon Róg; z odpowiedzi wynika, że na początku listopada kursy wypadły na następujących liniach:

  • 2 listopada: 57, 59, 64, 65, 77, 82, 83, 89 (MZK, w tym cztery od rana do końca dnia) i 62 (Mobilis, dwa kursy – w tym jeden cały dzień),
  • 3 listopada: 57, 59, 77, 89 (MZK, jeden do końca dnia) i 76 (Mobilis)
  • 4 listopada: 57, 89, Za T (MZK)
  • 5 listopada: 89 (MZK)
  • 6 listopada: 54, 57, 59, 64, 71, 77, 83 (MZK; dwa do końca dnia) i 56 (Mobilis)
  • 7 listopada: 54, 57, 59, 65, 77, 89 (MZK)
  • 8 listopada: 57, 59, 77, 82, 83, 89 (MZK; jeden kurs cały dzień) i 56, 62 x 2 (Mobilis)
  • 9 listopada: 54, 83 (MZK) i 62 (Mobilis)

Lokalny oddział Partii Razem chce jednak nakłonić władze miasta o zmianę planu finansowego. – Zwracamy się z apelem o wykreśleniu z budżetu miasta planu budowy kąpieliska w Parku Centralnym oraz przeznaczenie wolnych środków z tego zadania na zwiększenie częstotliwości kursowania najważniejszych linii komunikacji miejskiej – czytamy w piśmie Razem do prezydenta Rafała Bruskiego. Wycofanie inwestycji z budżetu byłoby jednak trudne, gdyż miasto dostało na nią osiem milionów dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dodajmy, że w 2024 roku na kąpielisko w Parku Centralnym wyznaczono kwotę 100 tysięcy złotych, która ma starczyć na wykonanie projektu; zgodnie z wieloletnią prognozą finansową inwestycja jest planowana na latach 2025-2026, wtedy też z miejskiej kasy na ten cel ma trafić osiem milionów złotych.

Razem argumentuje jednak, że negatywne zdanie o budowie kąpieliska w tym miejscu wyrażały już wcześniej środowiska ekologiczne. – Na stronie stowarzyszenia MODrzew dostępne jest krótkie opracowanie, w którym możemy poznać negatywne aspekty budowy kąpieliska w tym miejscu – podkreślają bydgoskie struktury partii. W artykule MODrzewia czytamy zatem, że:

  • budowa kąpieliska wpłynęłaby negatywnie na tworzenie się tzw. wysp ciepła w centrum miasta i jego okolicach. Park jest naturalnym schładzaczem
  • Park Centralny jest terenem częściowo zalewanym przy wyższych stanach rzeki, co pozwala na uniknięcie podtopień na innych odcinkach rzeki. To naturalny zbiornik retencyjny miasta.
  • na tym terenie mamy gatunki roślin będących częściowo pod ochroną
  • Park Centralny, w niezmienionej roli, to naturalne płuca, które pomagają nam walczyć ze smogiem i regulować temperaturę w okolicy

Ponadto uważamy, że w obecnej sytuacji, dużo ważniejsze jest podwyższenie jakości oferty transportowej miasta, aniżeli budowa otwartego kąpieliska gdy jednocześnie w mieście powstają kolejne baseny. Gdy mieszkańcy miasta mają problemy w dotarciu i powrocie z miejsc prawy, szkół czy sklepów, uważamy, że miasto powinno inaczej priorytetyzować swoje wydatki budżetowe – podkreśl Razem Bydgoszcz.

Niezależnie od partyjnej propozycji zmian w budżecie, jej działacz Daniel Kaszubowski zaapelował o inną zmianę w uchwale budżetowej. – W imieniu mieszkańców oraz własnym, wnoszę o usunięcie z budżetu miasta na rok 2024 finansowania redakcji ratuszowego portalu Bydgoszcz Informuje i przesunięcie tych środków na rzecz wsparcia oddziału położniczego Szpitala Miejskiego – napisał w piśmie do prezydenta Rafała Bruskiego i przewodniczącej rady miasta Moniki Matowskiej.

Wcześniej Kaszubowski poprosił ratusz – w trybie dostępu do informacji publicznej – o ujawnienie dokładnej kwoty przeznaczonej w nowym budżecie na funkcjonowanie zależnego od władz miasta portalu i bezpłatnego czasopisma. W propozycji uchwały budżetowej brakuje bowiem konkretnych zapisów dotyczących kwoty na wzbudzające kontrowersje medium.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rysio
Rysio
3 miesięcy temu

Co to za dziwne problemy Polsko masz. Wywalić na zbity ryj zarząd i związek zawodowy. Zyskane pieniądze przeznaczyć na kierowców plus więcej połączeń. Czy to takie trudne? XD
Polsko co Ty robisz? Kto rządzi tym krajem że z takimi prostymi problemami nie dajesz sobie rady?! Polsko obudź się!

Minister
Minister
3 miesięcy temu

Wszystkie Ryśki to porządne chłopy

kierman
kierman
2 miesięcy temu

Będzie tylko gorzej bo w przyszłym roku idzie następnych około 40 kierowców na emeryturę z 390 jacy zostali ( 2-3 lata temu było ponad 500 ). Jedyny problem to są zarobki nie nadarzające za rzeczywistością ale tego nie rozumie wódz bydgoszczy i Zarząd który ma w nosie i serwuje gadkę, że nie ma kierowców. Lepiej gazeta wy wiedziała się ile osób się zwolniło lub porzuciło prace w ostatnich latach w MZK. Za podobne pieniądze można pracować od pon. – pt. na 2 zmiany w spokojniejszych warunkach.

Fuzja
Fuzja
2 miesięcy temu

Jaki „kraj” i jego”obywatele/ki”,taka retoryka na każdy! temat.