Bydgoszcz
17C
Słonecznie
51% wilgotność
Wiatr: 3km/h ESE
H 17 • L 17
21C
Pon
22C
Wt
20C
Sr
16C
Czw
15C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaMarszałek dzieli kolejowy tort. W nowym przetargu przewoźnicy powalczą nie o 3, a o 10 pakietów połączeń
15.04.2021 | 10:35

Marszałek dzieli kolejowy tort. W nowym przetargu przewoźnicy powalczą nie o 3, a o 10 pakietów połączeń

Na zdjęciu: Przetarg na obsługę połączeń kolejowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku ma zostać ogłoszony jeszcze w kwietniu.

Fot. Szymon Fiałkowski

Urząd marszałkowski niebawem ogłosi przetarg na prowadzenie kolejowych przewozów pasażerskich do 2030 roku. W porównaniu z ostatnimi postępowaniami, samorząd województwa wprowadza istotną zmianę – przewoźnicy będą walczyć o obsługę linii w ramach aż dziesięciu, a nie jak dotychczas trzech pakietów połączeń. Czy to rozwiązanie uwolni rynek i zapewni – według obietnic Piotra Całbeckiego – dostosowanie liczby kursów do potrzeb mieszkańców, czy wywoła chaos na kolei?

Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski deklaruje, że jeszcze w kwietniu ogłosi postępowanie, w którym wyłoni operatorów połączeń kolejowych obsługujących linie w regionie od 12 grudnia 2021 do 14 grudnia 2030 roku. W planowanym przetargu zaszła jednak istotna zmiana: kolejowy tort podzielono na dziesięć, a nie jak we wcześniejszych postępowaniach – na trzy pakiety połączeń. Jak wyjaśnia urząd, taką decyzję podjęto na obradach specjalnego zespołu, w którym zasiadają m.in. radni województwa wszystkich opcji politycznych oraz dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu Tomasz Moraczewski.



Uznano, że warunki przetargu zostaną najlepiej spełnione, jeśli zamówienie zostanie zsegmentowane w wiele przemyślanych pakietów. Ostatecznie wybrano wariant z dziesięcioma pakietami, które zostały szczegółowo opisane (numery linii kolejowych, zakres odcinków komunikacyjnych, czas obowiązywania, etc.). W ten sposób wyszczególniono m.in. przywracane połączenia Toruń-Sierpc i Rypin-Brodnica, których reaktywacja jest naszą odpowiedzią na apele i postulaty lokalnych społeczności – czytamy w komunikacie prasowym samorządu województwa. Szczegółowy opis nowych pakietów można przeczytać TUTAJ.

Zobacz również:

Wracają Browary Bydgoskie

Marszałek Piotr Całbecki nie ukrywa, że podział zamówienia na więcej pakietów spowoduje „uwolnienie” rynku przewozów. Nie jest tajemnicą, że chęć wejścia na kujawsko-pomorskie tory wyraża m.in. spółka SKPL, który sprowadza z Holandii używane składy spalinowe. W komunikacie prasowym samorządu województwa czytamy, że nowe zasady postępowania dają „możliwość wejścia na ten rynek mniejszych polskich firm posiadających licencje na obsługę pasażerskiego transportu kolejowego”.

Sam marszałek dąży natomiast do powołania własnej spółki przewozowej – w marcu radni podjęli uchwałę w sprawie utworzenia Kujawsko-Pomorskich Samorządowych Przewozów Pasażerskich. W wypowiedzi medialnej toruński polityk dodał, że liczy na to, że przystępujący do planowanego przetargu przewoźnicy przedstawią „rozsądne, satysfakcjonujące wszystkie strony oferty”, ale „gdyby się tak jednak nie stało, urząd przygotowuje rozwiązanie alternatywne”. – Jest nim możliwość powierzenia świadczenia kolejowych przewozów pasażerskich w Kujawsko-Pomorskiem spółce, której samorząd województwa kujawsko-pomorskiego będzie właścicielem – wyjaśniał marszałek.

Całbecki deklaruje, że w nowym rozdaniu przywrócone zostaną zawieszone połączenia pasażerskie. – Tym przetargiem rozpoczynamy nowy rozdział w budowaniu oferty w pasażerskich przewozach szynowych w naszym regionie. Ufam, że wybrany przez nas model podziału zamówienia sprawi, iż samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym, także jeśli chodzi o częstotliwość i godziny kursowania pociągów – podkreślił marszałek.

Dokładna data ogłoszenia przetargu na przewozy kolejowe nie jest jeszcze znana. Urząd marszałkowski deklaruje, że jego rozstrzygnięcie ma nastąpić w lipcu – przewoźnicy będą mieć zatem około pięciu miesięcy na przygotowanie taboru i kwestii organizacyjnych przed rozpoczęciem przewozów w ramach „nowego rozdania”.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jacek
Jacek
24 dni temu

Czy ktoś może Piotrusiowi zabrać zapałki? On podpali całe województwo! Czy w tej całej sprawie chodzi o transport kolejowy i potrzeby komunikacyjne mieszkańców, czy o nowe stanowiska dla ludzi PO? Jak powoła się nową spółkę to będzie prezes, zastępca, kilkunastu specjalistów. Kasy na przewozy już nie starczy. Ale przy polityce prowadzonej przez obecny zarząd województwa niczego dobrego nie można się spodziewać.

Powiązane treści