[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Modernizacja kujawsko-pomorskich dróg. Fundusze na ich budowę mają zostać zwiększone

Dodano: 30.09.2022 | 16:14

Na zdjęciu: Wojewódzkie drogi będ modernizowane.

Fot. Szymon Zdziebło

Środki na modernizację dróg w województwie kujawsko-pomorskim mają zostać zwiększone. Pomogą w tym dofinansowania unijne.

Kontynuowany jest program modernizacji dróg wojewódzkich z wykorzystaniem środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Sejmik województwa zatwierdził zwiększenie funduszy na inwestycje drogowe podczas sesji z 26 września 2022 roku.

Koszt wybudowania kilometra drogi wzrósł w tym roku od kilkudziesięciu do nawet stu procent, co skutkowało tym, że wielu wykonawców było w stanie zejść z placów budowy. Dzięki naszym rozmowom i ostatecznie dzięki wytycznym Prokuratorii Generalnej RP udało nam się renegocjować umowy i zagwarantować wykonawcom oczekiwane środki na realizację zadań. W tym roku oddamy do użytku blisko 90 kilometrów zmodernizowanych dróg – mówi wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.

Dzięki dofinansowaniu powstały już, lub są w trakcie realizacji, następujące drogi:

  • budowa dróg rowerowych przy drogach wojewódzkich nr 273 Cierpice-Toruń, nr 657 Złotoria-Lubicz oraz o nr 551, 649 i 554 Nawra-Chełmża-Sierakowo (powiat toruński) – zakończenie większości prac w tym roku; koszt ok. 35 mln zł
  • droga wojewódzka nr 249 z Czarnowa do Solca Kujawskiego wraz z budową przeprawy promowej (powiaty bydgoski i toruński) – drogi i przyczółki oraz prom są  gotowe, ogłoszony został przetarg na pogłębianie Wisły; koszt 21 mln zł
  • droga wojewódzka nr 254 Brzoza-Łabiszyn (powiaty bydgoski i żniński) – prace ruszą pod koniec tego roku lub wczesną wiosną następnego; koszt 53 mln zł
  • droga wojewódzka nr 254 Łabiszyn-Barcin (powiat żniński) – prace rozpoczną się w przyszłym roku; koszt 38 mln zł
  • droga wojewódzka nr 265 Brześć-Kowal (powiat włocławski) – prace zakończone; koszt 85 mln zł
  • droga wojewódzka nr 270 Brześć Kujawski-Lubraniec (powiat włocławski) – zakończenie prac w przyszłym roku; koszt 29 mln zł
  • droga wojewódzka nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (powiaty chełmiński i wąbrzeski) – większość prac zakończy się w tym roku, koniec prac w obrębie Lisewa oraz wykończenie nastąpi wiosną 2023 roku; koszt 177 mln zł
  • droga wojewódzka nr 559 Lipno-Jasień (powiat lipnowski) – prace zakończone; koszt 100 mln zł
  • droga wojewódzka nr 563 Stępowo-granica województwa (powiat rypiński) – zakończenie prac w przyszłym roku; koszt 38 mln zł
  • droga wojewódzka nr 265 Kowal-Baruchowo (powiat włocławski) – trwa przetarg na II etap, I etap z Baruchowa do granicy województwa – większość prac zakończona; koszt 37 mln zł
  • obwodnica Lubrańca w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 270 (powiat włocławski) – zakończenie prac w przyszłym roku; koszt 59 mln zł

Budowa dróg rowerowych jest realizowana również ze środków marszałkowskiego programu we współpracy z gminami, czyli Drogowej Inicjatywy Drogowej.

Ten rok jest rekordowy, jeżeli chodzi o długość zmodernizowanych odcinków dróg oddanych do użytku. Łącznie, w tym roku, planujemy oddać 86 km. Niestety rosnąca inflacja nie pozwoliła nam zrealizować zakładanego na początku roku planu zakończenia inwestycji o łącznej długości 133 km, musieliśmy spowolnić prace. Musimy dołożyć pieniądze, aby jeszcze w tym i na początku przyszłego roku zakończyć rozpoczęte już inwestycje – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Realizowane są również duże zadania z budżetu samorządu województwa. Zostały one ujęte w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej. Zostało zabezpieczonych ponad 76 mln zł na odnowę i przebudowę najbardziej zniszczonych dróg. Te fundusze pozwoliły na modernizację:

  • drogi wojewódzkiej nr 223 rondo-Białe Błota (powiat bydgoski) – prace zakończone; koszt 3,1 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 237 odcinki w rejonie Gostycyna i Łyskowa (powiat tucholski) – prace na dobiegają końca; koszt 6 mln zł
  • drodze wojewódzkiej nr 241 Wiele-Więcbork (powiat sępoleński) – trwają zaawansowane prace; koszt 12 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 241: Wysoka Wieś-Mały Mędromierz (powiat tucholski) – zakończenie prac w tym roku; koszt 4,5 mln zł; Brzuchowo-Wieszczyce (powiat tucholski) – powtarzany jest przetarg; Trzciany-Sikorz (powiat sępoleński) – trwa przetarg; Sępólno-Grochowiec (powiat sępoleński) – trwają przygotowania do przetargu
  • drogi wojewódzkiej nr 246 Rojewo-Płonkówko (powiat inowrocławski) – prace zakończone; koszt 5 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 251 Pturek-Młodocin (powiat żniński) – trwa końcowy etap uzyskiwania zezwoleń, zakończenie prac w przyszłym roku
  • drogi wojewódzkiej nr 254 Barcin-Wolice (powiat żniński) – prace zakończone; koszt 1,7 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 266 m.in. w okolicach Aleksandrowa Kujawskiego i Zakrzewa (powiat aleksandrowski) – prace zakończone; koszt ponad 9 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 538 Zakrzewo-Mełno (powiat grudziądzki) – zakończenie prac w tym roku; koszt 4,6 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 543 Drużyny-Szabda (powiat brodnicki) – trwają zaawansowane prace; koszt 3 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 543 w Jabłonowie-Zamku (powiat brodnicki) – parking i miejsce kontroli pojazdów, prace dobiegają końca; koszt 5 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 544 Brodnica-granica województwa (powiat brodnicki) – rozpoczęto II etap przebudowy, zakończenie prac w połowie przyszłego roku; I etap obejmował odcinki o długości prawie 7 km, a koszt wyniósł 6,8 mln zł
  • drogi wojewódzkiej nr 546 w Zławieś Wielka-Rzęczkowo (powiat toruński) – zakończenie prac w tym roku
  • drogi wojewódzkiej nr 551 Pluskowęsy-Dźwierzno (powiat toruński) – trwa wybór wykonawcy prac
  • drogi wojewódzkiej nr 551 Unisław-Wybcz (powiat chełmiński i toruński) – prace dobiegają końca; koszt 9,3 mln zł

Mikrodywaniki, czyli wyroby budowlane łatające dziury w drogach, o wartości ponad 2 mln zł zostały położone na odcinkach:

  • drogi wojewódzkiej nr 247 w Mycielewie (powiat nakielski)
  • drogi wojewódzkiej nr 251 w Murczynie (powiat żniński)
  • drogi wojewódzkiej nr 534 w Szafarni (powiat golubsko-dobrzyński)
  • drogi wojewódzkiej nr 550 w Unisławiu (powiat chełmiński)
  • drogi wojewódzkiej nr 553 w Przecznie (powiat toruński),

Planowane są również mikrodywaniki na drodze wojewódzkiej nr 256 w Chełmszczonce (powiat bydgoski) i na drodze wojewódzkiej nr 541 w Chalinie (powiat lipnowski).

Kontynuowany jest również marszałkowski program budowy ścieżek pieszo-rowerowych, które mają powstać przy drodze wojewódzkiej nr 267 w Osięcinach (powiat radziejowski) i przy drodze wojewódzkiej nr 546 w Złejwsi Małej (powiat toruński). Na ten cel przeznaczono ponad 1 mln zł.

Przebudowany zostanie wiadukt na drodze wojewódzkiej nr 240 w Terespolu Pomorskim (powiat świecki). Prace mają zakończyć się w przyszłym roku, a ich koszt wyniesie ponad 15 mln zł.

Rozpoczyna się również program rewitalizacji i ochrony zadrzewień przy drogach wojewódzkich. Drzewa zostaną posadzone w pierwszej kolejności przy zmodernizowanych drogach, które mają szczególne znaczenie kulturowe i krajobrazowe. Została już podpisana umowa dotycząca nasadzeń w Dębinach przy drodze wojewódzkiej nr 553 o wartości ponad 500 tys. zł.

Obecnie są pozyskiwane fundusze na modernizację kolejnych 40 km dróg. Planowana jest odnowa odcinków:

  • drogi wojewódzkiej nr 204 na terenie Solca Kujawskiego (ul. Garbary) (powiat bydgoski)
  • drogi wojewódzkiej nr 245 Gruczno-Głogówko Królewskie (powiat świecki)
  • drogi wojewódzkiej nr 245 na terenie Chełmna – ulice Powiśle i Nad Groblą
  • drogi wojewódzkiej nr 272 na odcinku Dolna Grupa-Piła Młyn (powiat świecki)
  • drogi wojewódzkiej nr 299 w Gniewkowie (powiat inowrocławski)
  • drogi wojewódzkiej nr 377 Nowe-Milewko (powiat świecki)
  • drogi wojewódzkiej nr 391 Warlubie-Buśnia (powiat świecki)

Z funduszy rządowych planowana jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin-Stępowo (powiat rypiński).

Mają również powstać obwodnice o łącznej długości ponad 70 km wokół 14 miast, którymi są: Lubraniec, Rypin, Brodnica, Tuchola, Więcbork, Lisewo, Białe Błota, Radzyń Chełmiński, Łysomice, Chełmża, Sępólno Krajeńskie, Golub-Dobrzyń, Mogilno i Trląg.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego obecnie przeznacza ponad 800 mln zł na przygotowanie i realizację zadań drogowych do 2023 roku. Do tego zostało dołączonych 350 mln zł na modernizację infrastruktury drogowej w ciągu najbliższych trzech lat. Dodatkowo samorząd pozyskał dofinansowanie w wysokości 170 mln zł na budowę kolejnych trzech obwodnic.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments