Na Bartodziejach powstanie rondo. To element sporej inwestycji
Dodano: 15.03.2025 | 16:43Na zdjęciu: Obecnie na skrzyżowaniu Łęczycka - Skłodowskiej-Curie, mimo kształtu, pierwszeństwo mają jadący Łęczycką.
Fot. BB
W najbliższych latach ulica Marii Skłodowskiej-Curie przejdzie spore zmiany. Powstaną pasy rowerowe, a także przebudowane zostanie skrzyżowanie z Łęczycką – stanie się rondem.
Mija już dekada od pierwszych zapowiedzi realizacji trasy rowerowej Bartodzieje – Centrum. Po konsultacjach, koncepcjach i nieudanych przetargach rok temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podpisał umowę z firmą Infra – Centrum Doradztwa na wykonanie projektu inwestycji, obejmującej odcinek od Łęczyckiej (wraz z budową infrastruktury po wschodniej stronie tej ulicy) do Gdańskiej. Projektowanie pochłonie 1,2 miliona złotych i wciąż trwa; drogowcy będą jeszcze szukać wykonawcy prac budowlanych, zatem realizacja w terenie może zacząć się najwcześniej w drugiej połowie tego roku.
Koncepcja zakłada, że na ulicy Skłodowskiej-Curie po obu stronach powstaną pasy rowerowe o szerokości min. 1,5 metra – przy rondzie Skrzetuskim ciągi rowerowe zostaną wyprowadzone poza skrzyżowanie i będą przebiegać przy chodnikach. Przy skrzyżowaniach (np. z Polanka, Bałtycką czy Gajową) projektuje się śluzy rowerowe. Planowane jest też przeniesienie przystanków autobusowych. Przy skrzyżowaniu z Ogińskiego powstanie przejście i przejazd rowerowy po stronie Focusa, a istniejąca infrastruktura przy Sieńki zostanie przebudowana. Przy Markwarta, od strony parku Witosa powstanie droga dla rowerów; przebudowany zostanie też chodnik. ZDMiKP zastrzega jednak, że obowiązkiem projektanta będzie przeanalizowanie możliwości zaprojektowania na całej długości kontrapasa rowerowego.
Ważnym elementem zadania będzie przebudowa niewyremontowanego podczas ubiegłorocznej wymiany nawierzchni na ulicy Łęczyckiej skrzyżowania ze Skłodowskiej-Curie. Mimo kształtu (na środku jest wyspa) obecnie jest to skrzyżowanie z pierwszeństwem dla jadących Łęczycką. Jeden z naszych Czytelników zaproponował, by z uwagi na jego kształt obowiązywał na nim ruch równorzędny lub okrężny.
Rzeczniczka ZDMiKP Katarzyna Muszyńska przekazała, że koncepcja i powstający projekt zakłada przebudowę skrzyżowania Łęczycka – Skłodowskiej-Curie na jednopasowe rondo o ruchu okrężnym z nieprzejezdną wyspą środkową. Jezdnia ronda oraz wloty i wyloty będą jednopasowe. – Zaplanowano typową, jak dla ronda, organizację ruchu, tj. na wlotach znaki A-7 „ustąp pierwszeństwa” i C-12 „ruch okrężny” – dodaje.
Jak czytamy w opisie koncepcji, infrastrukturę dla rowerzystów należy projektować jako wydzielone drogi dla rowerów prowadzone dookoła ronda z powiązaniami z infrastrukturą projektowaną na Skłodowskiej-Curie (włączenie w pasy rowerowe) i na Łęczyckiej (połączenie z projektowaną drogą dla rowerów po stronie wschodniej ulicy). Na trzech wlotach ronda powstaną przejścia z przejazdami rowerowymi.
W toku prac projektowych absurdalnym pomysłem jest propozycja radnego Michała Krzemkowskiego, który po raz kolejny (wcześniej wpadł na pomysł wstrzymania budowy drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Sułkowskiego) w interpelacji do władz miasta apeluje o odstąpienie od prac na Bartodziejach i Skrzetusku oraz w Śródmieściu i przeznaczenie środków na „budowę dróg rowerowych turystycznych na terenie Bydgoszczy, chociażby wzdłuż Brdy, łączących Fordon z Myślęcinkiem lub w samym Myślęcinku”. Przy tak zaawansowanym procesie projektowym zatrzymanie inwestycji na Skłodowskiej-Curie jest niemożliwe.