Nachodzi przystankowa rewolucja na Gdańskiej. Po „wiedeńsku” mamy wsiadać w nowych miejscach
Dodano: 04.09.2020 | 13:36Na zdjęciu: Budowa przystanków wiedeńskich spowoduje zmianę ich lokalizacji - według wstępnej koncepcji przystanek przy ulicy Chodkiewicza w kierunku Focha zostanie przeniesiony za skrzyżowanie.
Fot. Szymon Makowski
Po serii potrąceń z udziałem pasażerów komunikacji miejskiej, urząd miasta pod naciskiem strony społecznej zdecydował się na realizacje przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej. Rozpoczynają się konsultacje społeczne projektu, który zakłada zmianę lokalizacji dotychczasowych przystanków, a także powstanie nowych.
O budowę przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej wnioskowali m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy i Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, jak również przedstawiciele Rady Seniorów. Jak przekonywali społecznicy, wejście do tramwajów na jednej z najważniejszych ulic miasta jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla osób starszych i tych o ograniczonej mobilności. Ponadto, na Gdańskiej często dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych i kierowców – w 2018 roku głośno było o zdarzeniu na przystanku przy ulicy Chodkiewicza – wówczas kierujący toyotą potrącił kobietę. Sprawa zakończyła się w sądzie – w pierwszej instancji uznał on kierowcę za winnego spowodowania wypadku i skazał na karę więzienia w zawieszeniu oraz 10 tysięcy złotych zadośćuczynienia.
Obecnie przed przystankiem Gdańska/Chodkiewicza w stronę Lasu Gdańskiego zamontowano próg zwalniający, który ma spowolnić przejazd pojazdów w obrębie przystanku. Docelowo jednak przystanki na Gdańskiej – pomiędzy Focha a Kamienną – mają być typu wiedeńskiego. To rozwiązanie po raz pierwszy zastosowano na ulicy Focha, na przystanku Plac Teatralny.
Jak informuje urząd miasta, firma projektowa zakończyła prace nad wstępną koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż Gdańskiej. – Chcemy, by poprawiły one bezpieczeństwo, były bardziej przyjazne, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom a także jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów – przekonują urzędnicy. Zgodnie z zapowiedziami, projekt budowy przystanków wiedeńskich zostanie poddany konsultacjom społecznym, które rozpoczną się w przyszły wtorek (8 września) i potrwają do 29 września.
Plan realizacji przystanków wiedeńskich na Gdańskiej zakłada prawdziwą komunikacyjną rewolucję. Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków, w tym 12 (6 par) na samej Gdańskiej. Projektowane perony mają mieć długość od 28 do 33 metrów. Wstępne lokalizacje zaplanowano:
• przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią”) – jednak bliżej budynku Muzeum Okręgowego niż obecne przystanki
• przy placu Wolności – zmiana lokalizacji przystanku w kierunku ronda Jagiellonów (ma on powstać naprzeciwko placu)
• przy placu przed „Rywalem” – mają to być całkowicie nowe przystanki
• pomiędzy ulicami Cieszkowskiego i Mickiewicza – przystanek w kierunku Lasu Gdańskiego ma zostać przeniesiony aż pod skrzyżowanie z ulicą Mickiewicza
• przy ulicy Chodkiewicza – przystanek w kierunku centrum zostanie przeniesiony za skrzyżowanie z Gdańską i Chocimską; zlikwidowany zostanie przystanek dla linii 4 i 6 przed ulicą Gdańską
• na wysokości sklepu „Aldi” (projektowany wjazd na kampus Akademii Muzycznej) – kolejne zupełnie nowe przystanki
Dodatkowym, trzynastym przystankiem wiedeńskim ma być nowy przystanek na ulicy Jagiellońskiej przed ulicą Gdańską, tuż przy kościele Klarysek. Na nim mają zatrzymywać się tramwaje jadące w kierunku węzła Garbary. To rozwiązanie ma być odpowiedzią na brak przystanku na wysokości Placu Teatralnego dla pasażerów, którzy chcą wysiąść i udać się na Stare Miasto i Śródmieście.
CZYTAJ TAKŻE: Wielka zmiana w biletach miesięcznych. Bydgoska Karta Miejska nie będzie już potrzebna
Konsultacje zostaną przeprowadzone za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie w dniach 8-29 września (kartę papierową będzie można także wysłać na adres korespondencyjny ZDMiKP – ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz). Podobnie jak w przypadku konsultacji dotyczącej drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Jeździeckiej, ratusz zaplanował także sesję Q&A (pytań i odpowiedzi) – pytania można wysyłać na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl. W konsultacjach dotyczących przystanków wiedeńskich może wziąć udział każdy mieszkaniec Bydgoszczy.
- Święto Niepodległości w Bydgoszczy. Znamy program uroczystości - 4 listopada 2024
- Studenci UKW zbudowali meduzę, która bada jakość wody - 4 listopada 2024
- Wiemy, kto stworzy koncepcje budowy nowego mostu Pomorskiego - 4 listopada 2024
Fajnie ale czy włodarze miasta widzieli ulice kilkaset m od centrum np Kossaka i im podległe. Nie da nawet przejść chodnikami, centrum wielokrotnie przebudowane, także np ul Kruszwicka. Wstyd panie Bruski.
Nie jestem specjalnie miłośnikiem obozu rządzącego tym miastem (ani krajem dla jasności). Tyle, że inwestycja z artykułu co do zasady, ma za zadanie podnieść bezpieczeństwo w centrum z, którego korzysta sporo mieszkańców całego miasta. Natomiast, ul Kossaka, może i nie jest w najlepszym stanie, ale z tego co pamiętam to pieszy ma gdzie się podziać poza jezdnią.
a co to daje poza utrudnianiem ruchu i powodowaniem niebezpieczeństwa jeszcze dodatkowo dla kierowców? bo w nocy po ciemku nic nie widać można spać z tego wspaniałego wiedeńskiego badziewia lub trafić na kant, a bezpieczeństwo pieszych wsiadających do tramwaju i tak jest żadne, bo to czy przejadę go niżej czy na niewielkim wzniesieniu nic nie zmienia…
Strata kasy, inwestycja bardzo droga, ktora w malym stopniu poprawi bezpieczenstwo pieszych. Straci na tym ul. Gdanska. A tak nawiasem z tego co kojarze nie bylo zadnej serii potracen, byly 3 potracenia w ostatnich latach. Jest tyle potrzeb, szkoda tych pieniedzy…