Naprawa mostu Uniwersyteckiego. Drogowcy deklarują, że za miesiąc ponownie pojedziemy przeprawą przez Brdę
Dodano: 26.12.2021 | 13:58Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl
Na zdjęciu: Naprawa mostu Uniwersyteckiego powinna zakończyć się pod koniec stycznia. Rok po zamknięciu przeprawy dla ruchu.
Fot. Szymon Fiałkowski
Dokładnie za miesiąc – 26 stycznia powinna zakończyć się naprawa mostu Uniwersyteckiego – wynika z umowy z realizującą prace spółką Kormost. Sam wykonawca, a także Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej deklarują, że chcą w terminie udostępnić przeprawę dla ruchu. Rok po jej zamknięciu z powodu uszkodzenia zakotwień want.
Jak przekazali drogowcy, zakończyły się już wszystkie roboty naprawcze przy węzłach obiektu. Przypomnijmy, że konieczne było ich wzmocnienie poprzez dospawanie wewnątrz dodatkowych blach stalowych. Ma to uniemożliwić w przyszłości ich odkształcanie się, co było bezpośrednią przyczyną zamknięcia mostu 29 stycznia bieżącego roku. Prace były realizowane po wcześniejszym podparciu mostu nad Brdą (co także wykonał Kormost – w ramach zamówienia udzielonego w trybie z tzw. wolnej ręki) i odprężeniu lin przeprawy. – Wykonana została również dodatkowa konstrukcja zabezpieczająca strefę łożyska na jednym z filarów rozdzielczych mostu (od strony dworca autobusowego – dod. red.) – mówi Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.
Ostatnim etapem naprawy ma być ponowne naprężenie want i – po przeprowadzeniu prób obciążeniowych – przywrócenie ruchu na moście Uniwersyteckim. Drogowcy zapewniają, że może to nastąpić pod koniec przyszłego miesiąca. Oczywiście, o ile badania konstrukcji wypadną pomyślnie, a na przeszkodzie nie stanie pogoda (głównie ewentualne opady deszczu lub śniegu). Oznaczałoby to, że most zostałby udostępniony dla kierowców po dwunastu miesiącach od decyzji o jego wyłączeniu z ruchu.
Równolegle prowadzone mają być dodatkowe prace analityczne i badania laboratoryjne. Obejmą one między innymi sploty lin podtrzymujących most. – Chcemy mieć pewność, że awaria nie miała niekorzystnego wpływu na nośność i trwałość podwieszenia całego obiektu – twierdzi Okoński. Wspomniane badania były częściowo realizowane za granicą – w szwajcarskich biurach firmy BBR, która odpowiedzialna jest za technologię podwieszania mostu. Tak zwane badania zmęczeniowe prowadzone są z kolei na Politechnice Bydgoskiej. – Splot liny pobrany z wanty zostanie poddany odpowiednim cyklom rozciągania ponad 2 miliony razy i doprowadzony do zerwania. Jeżeli badania potwierdzą wyniki symulacji teoretycznych, że obecna awaria nie wpłynęła na wytrzymałość lin, trasa będzie mogła zostać otwarta – podkreśla Tomasz Okoński.
Po oddaniu mostu Uniwersyteckiego do powtórnego użytku mają zostać przeprowadzone prace antykorozyjne nowych elementów mocowań want. Jak przekonuje ZDMiKP, obecna pogoda – zwłaszcza niskie temperatury – wykluczają ich wykonanie. Dodatkowo zaprojektowane i zainstalowane mają zostać włazy kratowe, które uniemożliwią tworzenie przez ptaki gniazd w konstrukcji mostu. – Powoduje to drastyczny spadek skuteczności powłok antykorozyjnych – zaznacza rzecznik drogowców. Podczas robót, które będą realizowane najprawdopodobniej wiosną, zakonserwowana dodatkowo ma zostać strefa kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności. – Oględziny przeprowadzone przy okazji prac naprawczych potwierdziły taką konieczność – tłumaczy Tomasz Okoński. ZDMiKP ma również dysponować symulacją sytuacji krytycznych, która pozwoli w przyszłości reagować na wypadek działań na moście – na przykład w konsekwencji wypadku drogowego czy pożaru pojazdu.
Naprawa mostu Uniwersyteckiego pochłonie ponad 6,2 mln złotych.
Do tego należy doliczyć koszt podparcia jego konstrukcji – 1,8 mln zł i kilkaset tysięcy złotych za ekspertyzy poprzedzające prace modernizacyjne. Miasto deklaruje, że będzie chciało odzyskać te pieniądze, najprawdopodobniej od projektanta – spółki Transprojekt Gdański. Postępowanie w sprawie ewentualnych błędów projektowych bądź wykonawczych prowadzi Prokuratura Okręgowa w Gdańsku. W dalszym ciągu – jak ustaliliśmy – znajduje się ono w początkowej fazie. Prokuratorzy – poza ogólnymi informacjami – nie chcą ujawniać szczegółów śledztwa.
Do tematu wrócimy.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022