Nie będzie likwidacji przejazdów kolejowych na Osowej Górze? Władze miasta spotkają się z PLK
Dodano: 17.07.2019 | 09:45Na zdjęciu: Koncepcja przebudowy linii kolejowej wzbudziła kontrowersje.
Fot. archiwum
Pomysł przebudowy linii kolejowej nr 18, polegający na likwidacji trzech przejazdów i budowie tunelu pod torami, wzbudził sprzeciw mieszkańców Osowej Góry. Tamtejsza rada osiedla wysłała skargę na działania PKP PLK. Jak się okazało skuteczną, gdyż zaowocuje ona spotkaniem przedstawicieli kolei i projektantów przebudowy z władzami miasta.
Na przełomie maja i czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły konsultacje społeczne w sprawie przebudowy linii kolejowych 18 i 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn. Plany kolejarzy zakładają, że linia nr 18 w kierunku do Piły będzie przystosowana do prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h. Rozważane jest też wprowadzenie dodatkowego wariantu, w którym maksymalna prędkość składów wyniesie 200km/h. W trakcie konsultacji PKP PLK przedstawiło jednak projekt przebudowy trasy do 160 km/h.

Zobacz również:
Osowa Góra z tunelem pod torami, ale bez trzech przejazdów?
Koncepcja wzbudziła jednak kontrowersje – zakładała ona bowiem likwidację trzech przejazdów w rejonie Osowej Góry – w ciągu ulicy Przejście (po przebudowie miałby on być położony w nieodpowiednim miejscu), ulicy Czapla (likwidacja ma wynikać z małego natężenia ruchu drogowego, pochylenia dojazdów niezgodnego z obowiązującymi przepisami i słabej widoczności pociągu z drogi) i ulicy Skośnej. Ten trzeci przejazd miałby zostać zastąpiony nową drogą, łączącą Grunwaldzką z Kruszyńską na wschód od Skośnej. Plan zakładał przeprowadzenie jej nowym tunelem pod linią kolejową.
Przeciwko likwidacji przejazdów zaprotestowała Rada Osiedla Osowa Góra. – Wystąpiliśmy ze skargą do Ministerstwa Infrastruktury na działania PKP PLK – mówi Radosław Ginther, przewodniczący rady. Przekonuje, że mieszkańcy sprzeciwili się budowie nowego przejazdu, który miałby zastąpić ten w ciągu ulicy Skośnej, gdyż wprowadziłby on ruch ciężkich pojazdów w rejon zabudowy mieszkaniowej, a ponadto nowa droga przebiegałaby w miejscu dawnego cmentarza. – Po co przenosić coś, co już istnieje? – dziwi się przewodniczący rady.
W odpowiedzi na skargę zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury Jakub Kapturzak stwierdził, że konsultacje były prowadzone na potrzeby studium wykonalności projektu przebudowy linii kolejowej nr 18. – Wszystkie zgłoszone w ramach ww. konsultacji społecznych uwagi zostaną skrupulatnie przeanalizowane przez wykonawców dokumentacji przedprojektowej. Ponadto na dzień 5 lipca br. zaplanowane zostało spotkanie pomiędzy przedstawicielami Spółki PKP PLK S.A., wykonawcą i Prezydentem Miasta Bydgoszcz, podczas którego proponowane rozwiązania projektowe zostaną poddane dyskusji celem wypracowania optymalnego dla wszystkich stron rozwiązania – odpisał Kapturzak.
Do spotkania w wyznaczonym terminie jednak nie doszło – jak dowiadujemy się od Ginthera, powodem jego odwołania były urlopy jego uczestników. Temat przebudowy torów na Osowej Górze ma wrócić jednak w najbliższych dniach.
- Kolejna zielona wyspa na Balatonie. Czy park wokół symbolu Bartodziejów zyska patrona? - 26 października 2025
- Spędź Halloween w Muzeum Mydła i Historii Brudu. Warsztaty i magiczne opowieści - 26 października 2025
- Jak liczyć mieszkańców? Kryteria kolejności utwardzania gruntówek wymagają aktualizacji - 26 października 2025










