Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Niejasna przyszłość przebudowy Nakielskiej. „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie faktyczny termin rozpoczęcia prac”

Dodano: 11.01.2020 | 15:33

Na zdjęciu: W tym roku miasto nie zacznie żadnych prac na ulicy Nakielskiej. Przeprowadzone zostaną natomiast konsultacje społeczne koncepcji przebudowy odcinka od ronda Grunwaldzkiego do Nasypowej.

Fot. archiwum

– Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie faktyczny termin rozpoczęcia prac na ulicy Nakielskiej – informuje zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz w odpowiedzi na interpelację radnego z Miedzynia Wojciecha Bulandy. Mieszkańcy zachodniej części miasta wciąż czekają na konkrety w sprawie kluczowej inwestycji drogowej. Na razie wiadomo, że w bieżącym roku miasto przeprowadzi konsultacje społeczne dotyczące odcinka od ronda Grunwaldzkiego do Nasypowej.

Od ponad roku wiadomo, że najważniejsza ulica na Miedzyniu na początek zostanie przebudowana na odcinku od Bronikowskiego do Łochowskiej. Zaakceptowana koncepcja przebudowy zakłada poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu, jednak pasy wewnętrzne będą pełnić funkcję buspasów i lewoskrętów. W celu ułatwienia wejścia do autobusów, projektanci przewidzieli budowę przystanków wiedeńskich – wyniesienia zewnętrznych pasów jezdni. W 2018 roku koszt inwestycji wyceniono na blisko 46 milionów złotych. Środki na ten cel mają pochodzić wyłącznie z środków własnych miasta.

Niebawem miną jednak dwa lata od konferencji prasowej, która odbyła się przy ulicy Nakielskiej – to podczas niej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz podał datę startu inwestycji. – Realizacje tego projektu rozpoczniemy w 2020 roku, tuż po zakończeniu przebudowy ulicy Grunwaldzkiej – powiedział zastępca prezydenta. Dziś już wiemy, że przebudowa głównej arterii Miedzynia nie wystartuje w przeciągu najbliższych 12 miesięcy. Po pierwsze – prace na Grunwaldzkiej przedłużyły się i potrwają do połowy tego roku. Po drugie – w budżecie miasta na 2020 rok nie uwzględniono środków na rozpoczęcie prac. To niejako jest pokłosiem pierwszego punktu, ale też stanowi element tezy ratusza dotyczącej pozbawienia przez rząd 100 milionów złotych ze względu na obniżenie przez rząd podatku PIT (bądź jego wyzerowaniem, jak w przypadku osób do 26 roku życia) czy koszty reformy oświaty. Jedyną wzmianką w uchwale budżetowej dotyczącą inwestycji jest „dokumentacja przebudowy ul. Nakielskiej” zapisana w pozycji wydatków na projekty i koncepcje przyszłych inwestycji – łączna kwota na ten cel to 4 miliony złotych.

Niejasna przyszłość przebudowy Nakielskiej. "Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie faktyczny termin rozpoczęcia prac"

Zobacz również:

Nakielska do przebudowy. Będą buspasy i przystanki wiedeńskie

Należy tez pamiętać, że przygotowanie i przeprowadzenie przetargu także pochłonęłoby kilka miesięcy, co i tak mogłoby oznaczać start robót w przyszłym roku. Tyle że i tak bydgoscy drogowcy będą musieli rozpisać postępowanie, ale znacznie później niż zakładano. Co – jak pokazują m.in. ponowne przetargi dotyczące budowy S5 – może znamionować, że modernizacja pochłonie o kilkanaście milionów złotych więcej, niż przewidywane 46 milionów.

Usunięcie przebudowy Nakielskiej z planu budżetowego na ten rok podaje w wątpliwość to, czy inwestycje uda się zacząć w 2021 roku. Na listopadowej sesji miasta zapytał o to debiutujący wówczas w roli radnego Wojciech Bulanda, który poprosił o odpowiedź w niedawno złożonej interpelacji. Do jego wniosku odniósł się zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. W odpowiedzi podkreślił, że plany przebudowy Nakielskiej początkowo obejmowały odcinek od Lisiej do Nasypowej, ale rozszerzono je o odcinek od Nasypowej do Wrocławskiej. Warto tu jednak dodać, że zgodnie z niedawno opublikowanym planem konsultacji społecznych, w II kwartale tego roku planowane jest badanie opinii dotyczące koncepcji drugiego etapu przebudowy Nakielskiej, obejmującego – według komunikatu ratusza – odcinek od ronda Grunwaldzkiego do Nasypowej. Przypomnijmy, że o poszerzenie zakresu modernizacji drogi w kierunku Nakła apelowali bydgoscy społecznicy.

Obecnie prowadzone są prace koncepcyjne nad modelem szczegółowym przebudowy ulicy Nakielskiej – twierdzi Kozłowicz. Prace projektowe mają rozpocząć się po wyborze konkretnego modelu przebudowy ulicy oraz uzyskaniu od MWiK warunków odwodnienia ulicy. Zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust deklarował niedawno, że spółka odpowiedzialna za sieć wodociągową wykona je do końca 2019 roku, lecz w odpowiedzi na wniosek Bulandy czytamy, że mają być one gotowe w styczniu. – Po tym terminie zostanie ogłoszony przetarg na dalsze prace projektowe – podkreślił Kozłowicz. Tutaj należy jednak dodać, że na niedawnym spotkaniu przedstawicieli ratusza i ZDMiKP z mieszkańcami Miedzynia padły stwierdzenia, że kolejnym etapem przebudowy Nakielskiej ma być objęty odcinek od Bronikowskiego do Słonecznej, a miasto przygotowuje się także do trzeciego etapu, obejmującego fragment od Słonecznej do ronda Grunwaldzkiego.

Czy inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku? – Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie faktyczny termin rozpoczęcia prac na ulicy Nakielskiej. Realizacja inwestycji w roku 2021 uzależniona jest od środków w budżecie miasta – napisał Kozłowicz, dodając, że przebudowa wymaga sporych środków finansowych, a miasto jako priorytetowe uznaje inwestycje, na które można uzyskać dofinansowanie unijne.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Przemo
Przemo
4 lat temu

Po co komu buspas jak jest tramwaj. Dociagamy prawie do obwodnicy, budujemy p&r i szeroko się uśmiechamy do mieszkańców Łochowa i okolic.

Rvs
Rvs
4 lat temu

Po cholore przystanek wiedeński na nakielskiej? Jeden juz jest i jest kompletnym niewypałem, miasto dało z tym dupy i niechce sie przyznać do błędu

Krystyna
Krystyna
4 lat temu

jaki jest sens dyskusji jak ma wyglądać Nakielska po przebudowie, skoro ta inwestycja występuje tylko przed wyborami w fazie projektowania. Nigdy nie nabierze realnego kształtu, po prostu władze tego nie chcą. Tylko, że my już też nie chcemy takiej władzy co z nas kpi

ckl
ckl
4 lat temu

Przebudowa Nakielskiej bez przebudowy wiaduktu to marnowanie środków, czasu i energii. Trzeba najpierw przebudować wiadukt – poszerzyć go aby zmieściły się bus pasy, obniżyć poziom jezdni pod nim aby mogły przejeżdżać TIR-y. W tym celu trzeba rozpocząć rozmowy z PKP, pozyskać środki unijne. Wówczas można zabrać się również za prace nad przebudową Nakielskiej. Najistotniejszym elementem jest wiadukt.

Mirosław
Mirosław
4 lat temu

Tracimy czas tym samym pieniądze na Nakielskiej, ucieka nam życie przez palce w korkach bo rządzący miastem mają gdzieś nas mieszkańców, nasze potrzeby codzienne, w pierwszej kolejności powinni nam zapewnić to co niezbędne a w drugiej „igrzyska”, -kolejny teatr, kolejny krąg opery , kolejna nieudana przebudowa itp. a ja codzienne jadę w korku przeklinając włodarzy, drżąc z niepokoju na widok „przeskakujących” pieszych przez jezdnię i zadaje sobie pytanie kiedy wszyscy się w końcu zbuntujemy i wybierzemy do rządzenia miastem prawdziwego gospodarza

Jarek
Jarek
3 lat temu

Moim zdaniem to ściema jest, Nakielska z wiaduktem jest naturalną ochroną centrum miasta przed jego zakorkowaniem. Moim zdaniem wystarczy poszerzyć wiadukt i zrobić rondo Nakielska – Bronikowskiego i nagle się okaże że przebudowa Nakielskiej jest zbędna. I korek się przesunie do ronda grunwaldzkiego. Jaki wniosek? Odpowiedzcie sobie sami.
Ostatecznie to ja wolę postać w korku godzinę a potem w spokoju spędzać czas w ogródku niż w….ć się na przejeżdżające TIR-y po dumnej partyjnej drodze wojewódzkiej.