Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowe fotoradary w Bydgoszczy staną na dwóch skrzyżowaniach. Kamery sprawdzą kierowców także na przejeździe kolejowym

Dodano: 30.12.2021 | 09:39
fotoradary w Bydgoszczy

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Nowe fotoradary w Bydgoszczy zostaną zainstalowane w dwóch lokalizacjach. Jedną z nich jest skrzyżowanie ulicy Jagiellońskiej z Ogińskiego pod wjazdem na trasę Uniwersytecką.

Fot. Szymon Fiałkowski

Najpóźniej wiosną 2023 roku na rondzie Skrzetuskim oraz na skrzyżowaniu ulic: Jagiellońskiej oraz Ogińskiego mają stanąć nowe fotoradary – wynika z informacji MetropoliaBydgoska.PL. Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który odpowiada za inwestycję, planuje również pilotażowy program rejestracji wykroczeń na przejazdach kolejowych. Jedną z wytypowanych lokalizacji są podbydgoskie Makowiska.

O projekcie rozszerzenia systemu CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) informowaliśmy już w styczniu 2021 roku. Wówczas GITD prowadziło przetarg na montaż fotoradarów w trzydziestu miejscach na terenie całego kraju, w tym dwóch – w Bydgoszczy. Rozbudowa miała objąć również inne duże miasta takie jak Warszawa, Łódź, Kraków czy Rzeszów.

Chociaż inspektorat poznał oferty potencjalnych wykonawców już pod koniec lutego, to o sprawie rozbudowy systemu CANARD zrobiło się cicho. Wpłynęły co prawda cztery oferty, ale trzy GITD odrzuciło z powodu niezgodności z zapisami przetargu. W grze pozostało jedynie konsorcjum składające się z wrocławskich firm Zaberd i Neurocar. I to one – mimo przekroczenia wynoszącego niespełna 30 milionów złotych budżetu (zaproponowały cenę ponad 37 mln zł) – zostały wskazane jako wykonawca. Tyle że dopiero 31 sierpnia.

Co jeszcze ciekawsze, przez długi czas z wykonawcą nie udało się podpisać umowy. Jak ustaliliśmy, nastąpiło to dopiero w środę, 29 grudnia. I to od tego momentu wykonawcy biegnie czas na realizację kontraktu. Zgodnie z zapisami przetargu na zainstalowanie wszystkich fotoradarów ma 72 tygodnie. Realizacja zadania potrwa więc przez cały 2022 rok oraz kilka pierwszych miesięcy 2023 roku. W tym terminie, co oczywiste, pojawią się również fotoradary na wspomnianych: rondzie Skrzetuskim oraz skrzyżowaniu ulicy Jagiellońskiej z Ogińskiego (pod wjazdem na trasę Uniwersytecką). Przypomnijmy, że zadaniem urządzeń będzie wychwytywanie kierowców, którzy nie zastosują się do wskazań sygnalizacji świetlnej.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Przejścia przy Zielonych Arkadach i Hermesie pod lupą policjantów. W sprawdzeniu zachowania kierowców pomagał im dron

To jednak nie koniec działań GITD, które w założeniach mają poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kolejnym ich elementem jest wdrożenie programu obejmującego montaż kamer na wybranych przejazdach kolejowych. System Red Light ma pojawić się na przejazdach kategorii B oraz C. Te pierwsze posiadają samoczynną sygnalizację świetlną oraz półrogatki, te drugie – wyłącznie sygnalizację.

Jak tłumaczy Główny Inspektorat Transportu Drogowego, po rozmowach z przedstawicielami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (odpowiada za infrastrukturę kolejową w kraju) wytypowano pięć lokalizacji, gdzie w ramach pilotażu ma pojawić się nowy system. Jedną z nich jest przejazd kolejowy w Makowiskach niedaleko Bydgoszczy (pomiędzy wylotem z miasta ulicą Nowotoruńską a Otorowem). Kolejne znajdą się w Warszawie, Wrocławiu, Radomsku oraz Parkowie w województwie wielkopolskim.

Red Light ma umożliwiać sprawdzenie zachowania kierowców na samym przejeździe. Kamery mają automatycznie wykryć i zarejestrować wykroczenie polegające na pokonaniu go pomimo włączonego czerwonego światła. Trwa aktualnie poszukiwanie wykonawcy inwestycji. „Funkcjonalności urządzeń zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców zostaną zweryfikowane w trakcie testów” – zapewnia GITD.

Jak wynika z danych PKP PLK, w tym roku (do 30 listopada włącznie) na przejazdach kolejowych doszło do 159 wypadków i kolizji. Zginęło w nich 25 osób, a kolejne dwanaście odniosło poważne obrażenia.