Taniej i więcej czy mniej i dłużej? Nowe propozycje utwardzania bydgoskich gruntówek
Dodano: 10.09.2022 | 19:13Na zdjęciu: Tak wygląda utwardzona uni-ekokostką ulica Nefrytowa na Prądach. Czy miasto pójdzie w takim kierunku likwidacji wieloletnich zaniedbań?
Fot. Rada Osiedla Miedzyń-Prądy/nadesłane
W Bydgoszczy mamy ponad 500 nieutwardzonych ulic. Realizacja miejskich programów na razie bardzo powoli rozwiązuje problem dotarcia do domu suchą stopą – zbliżająca się jesień i zima jeszcze bardziej unaoczni niedogodności zamieszkania przy gruntówkach. Czy jest sposób, by przyspieszyć inwestycję? Wsłuchując się w potrzeby mieszkańców, Rada Osiedla Miedzyń-Prądy przedstawiła prezydentowi Rafałowi Bruskiemu kilka propozycji zmian – w tym realizowania znacznie większej liczby inwestycji z wykorzystaniem płyt ażurowych czy ekokostek. To sposób tańszy, ale znacznie szybszy niż budowa ulic w pełnym zakresie – sam proces przygotowania takich zadań trwa latami. Wiele wskazuje na to, że drogowcy mogą wziąć pod uwagę tę argumentację, ale na konkrety musimy poczekać.
O gruntówkach piszemy od wielu lat i pisać będziemy jeszcze wiele lat, gdyż w Bydgoszczy nadal znajdziemy mnóstwo nieutwardzonych ulic. Tempo likwidacji „białych plam” na drogowej mapie miasta nie jest oszałamiające, a rosnące koszty prac uniemożliwiają oczekiwane przyspieszenie. Pierwsza edycja wieloletniego programu utwardzania gruntówek trwała ponad pięć lat; kolejna odsłona ma zakończyć się budową 16 ulic, z czego w tegorocznym rozdaniu pieniędzy starczyło na siedem z nich. – Realizacja kolejnych będzie uzależniona od pozyskania dodatkowych środków i zapisania ich w budżecie miasta – nie ukrywał zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust w odpowiedzi na pismo jednego z mieszkańców ulicy Bortnowskiego. Mimo przygotowanej koncepcji, ta fordońska droga na razie nie doczeka się utwardzenia – podobnie jak m.in. Kogucia na Osowej Górze czy Gradowa na Czyżkówku.
Od kilku lat drogowcy stosują jednak tańszy i szybszy sposób utwardzania ulic: płyty ażurowe. Dzięki niemu od 2018 roku zrealizowano już inwestycje w kilkunastu miejscach, acz nie jest to metoda idealna – jak opisywaliśmy, decyzja o wyznaczeniu drogi do wykonania „w ażurach” nie ma żadnych obiektywnych kryteriów, co budzi wiele wątpliwości co do właściwego wyboru lokalizacji inwestycji.
Utwardzanie gruntówek idzie zbyt wolno. Rada Osiedla Miedzyń-Prądy ma propozycje zmian
Rada Osiedla Miedzyń-Prądy – czyli osiedla, na którym na utwardzenie czeka najwięcej w Bydgoszczy, bo ponad 120 ulic – od lat walczy w imieniu mieszkańców o przyspieszenie budowy ulic. Wsłuchując się w ich potrzeby oraz oczekiwania, na lipcowym spotkaniu z prezydentem Rafałem Bruskim jej przedstawiciele zaprezentowali propozycję „strategii przyspieszenia” w kwestii utwardzania. Społecznicy zobrazowali Bruskiemu różnice w realizacji inwestycji w ramach wieloletniego programu (czyli z użyciem „pełnej” kostki betonowej i przy przebudowie uzbrojenia technicznego) oraz w ramach „ażurów”. W latach 2015-2022 dzięki programowi udało się zrealizować jedynie 14 ulic (średnio dwie na rok), a koszt zadań oszacowano na 12 milionów złotych rocznie. Przez cztery lata funkcjonowania tańszej metody (2018-2022) wykonano nią 42 ulice, a wydano łącznie 10 milionów złotych.
Płyty ażurowe nie są jednak jedyną metoda tańszego utwardzania ulic osiedlowych. ZDMiKP zaczął ostatnio stosować także ekokostkę, która nie różni się zbytnio od pełnej kostki, a zapewnia odwodnienie drogi oraz znacznie bardziej estetyczny wygląd ulicy. Ilustracją obrazującą artykuł jest widok na ulicę Nefrytową (wykonaną w ramach programu 25/75) – tu mieszkańcy zdecydowali się na położenie uni-ekokostki, która jeszcze lepiej umożliwia odprowadzanie wody opadowej. Wyłożenie tym budulcem drogi na Prądach kosztowało łącznie niecałe pół miliona złotych.
– Proponujemy przenieść ciężar utwardzania ulic z programu wieloletniego na rzecz tzw. ażurów – przekazali Bruskiemu radni z Miedzynia i Prądów. Według ich wyliczeń, przy kompleksowym przejściu na tańsze sposoby budowy dróg, uda się wykonać rocznie około 50 inwestycji. To znacznie więcej niż w ramach obecnego programu – gdyby miasto miałoby utwardzać drogi tylko w ten sposób, ostatnia gruntówka na liście zostałaby pokryta twarda nawierzchnią za… 50 lat.
Przyspieszenie inwestycji – czyli de facto zmiana wieloletniego programu utwardzania dróg w pełnym zakresie na utwardzanie ekokostką bądź ażurami – ma, zdaniem radnych osiedlowych, przynieść wymierne korzyści społeczne. Mieszkańcy chcą bowiem mieć lepszą drogę, a nie mogąc się doczekać jej realizacji ze strony miasta, składają projekty do budżetu obywatelskiego. Przedstawiciele RO Miedzyń-Prądy widzą jednak konieczność wydzielenia środków na zadania specjalne i problematyczne. To m.in. ulice Ślesińska, Janowiecka, Orna (ich utwardzenie było obiecywane przez ratusz), Orawska, Krzywa, Górna (mające już ponad 100 lat) czy Porzeczkowa, Gliwicka, Janowiecka (ulice zalewane). Zdaniem rady, propozycje takich inwestycji powinny być przedstawiane przez jednostki pomocnicze miasta lub bezpośrednio przez ZDMiKP (z informacją zwrotna do RO) z solidną argumentacją, a następnie akceptowane przez prezydenta.
Czy ratusz przyspieszy utwardzanie gruntówek? Są nadzieje i obawy
Oficjalnie ZDMiKP nie przewiduje na razie zmian w założeniach utwardzania gruntówek ani wprowadzenia kolejnych kryteriów, dających preferencje osiedlom o najmniejszym udziale w całkowitej długości sieci dróg lokalnych. Rada Osiedla Miedzyń-Prądy wzięła jednak pod uwagę słowa prezydenta z majowej sesji, który zachęcał mieszkańców, aby składane uwagi opatrywać danymi – i takowe też ujrzał podczas lipcowego spotkania ze społecznikami.
– Prezydent Bruski w rozmowie z nami wykazał zrozumienie dla naszych propozycji i można było odnieść wrażenie, że przedstawiona analiza przekonała włodarza do korekty działań na rzecz wzmocnienia tego osiedla, który ulic ma najwięcej ilościowo oraz pod względem długości. Może się jednak również okazać, że nadal oczy będą szeroko zamknięte – komentuje Dariusz Smól z RO Miedzyń-Prądy. Sceptycyzm ma swoje uzasadnienie, bowiem droga do utwardzania wielu gruntówek jest dłuższa niż ich metraż.
Smól podkreśla, że w sierpniu miasto wystąpiło z wnioskiem o dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. – Na liście, wśród zgłoszonych ulic do utwardzenia, znalazło się aż siedem „gruntówek” w Śródmieściu. Nie byłoby to może aż tak zaskakujące, gdyby nie wcześniejsze ratuszowe konferencje i udowadnianie, że żadnych środków rządowych na utwardzanie ulic do tej pory nie otrzymywaliśmy a nasze miasto natomiast wydało miliony i świetnie sobie radzi z tą materią. Nie sposób nie zauważyć, że tylko jedną ulicę (Janowiecką) zaproponowano na Prądach – zauważa Smól. I dodaje, że władze miasta nie widzą dysproporcji, a droga do zasypywania różnic cywilizacyjnych nadal jest daleka.
DOWIEDZ SIĘ, JAKIE ULICE MAJĄ ZOSTAĆ WYBUDOWANE PO OTRZYMANIU RZĄDOWEGO DOFINANSOWANIA
Sam wniosek do RFRD był obwarowany zastrzeżeniem, że zgłaszane ulice muszą posiadać gotowe projekty (zabroniono ubiegać się o środki dla inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj”), stąd też drogowcy zaproponowali drogi, na które posiadają dokumentację. Wśród nich znalazła się fordońska ulica Kromera, jednak jedyna droga łącząca górny i dolny taras Fordonu ma zostać wykonana jedynie we fragmencie – co jednak powinno zmobilizować ZDMiKP do stworzenia dokumentacji na dalsze odcinki Kromera, jak i innych, problematycznych tras.
Jak się dowiadujemy, na wrześniowej sesji rady miasta jednym z tematów będzie próba skategoryzowania ulic o nawierzchni ażurowej. Byłby to dobry krok – zwłaszcza przy wielu wątpliwościach dotyczących wyboru ulic, nierzadko uzasadnianego znajomościami i koneksjami. Czy nastąpi jednak kolejny krok i metamorfoza programu utwardzania tak, by stał się bardziej efektywny? – Sprzeczne informacje z ratusza nie napawają optymizmem. Być może ostatnie słowo będzie należało jednak do prezydenta Rafała Bruskiego – dodaje Smól.
Za pomysłem RO Miedzyń-Prądy przeważają ważne dla prezydenta argumenty ekonomiczne (zwłaszcza wobec sytuacji na rynku budowlanym) i społeczne – w końcu ich wnioski biorą się z wielu rozmów z lokalną społecznością. Problem gruntówek, choć w największym stopniu jest widoczny w tej części Bydgoszczy, jest również zauważalny w Fordonie, na Glinkach, Piaskach czy Opławcu. Ostatnie siedem lat to niestety czas wolnego i drogiego utwardzania, ale z drugiej strony uruchomienia inwestycji „ażurowych”, które toczą się znacznie szybciej – na końcu tekstu umieścimy informacje o tegorocznych pracach.
POWINNO CIĘ ZAINTERESOWAĆ: Petycja i zatrważające pomiary prędkości. Czy i kiedy ulica Geodetów doczeka się przebudowy?
Rolą ratusza i ZDMiKP będzie teraz dostosowanie się do sytuacji ekonomicznej i przygotowanie takiej drogi wyboru ulic do utwardzania, która uwzględni społeczne zapotrzebowanie oraz nie dyskryminuje ulic pod kątem ich wieku czy liczby mieszkańców (ulica na Mariampolu znajdująca się w granicach miasta od 1977 roku może mieć większe znaczenie dla mieszkańców niż starsza gruntówka na Szwederowie). Stosowne wydaje się również wzięcie pod uwagę wcześniej składanych obietnic (Kromera, Ślesińska) czy problematyki ulic (ukształtowanie terenu, podatność na zalewanie, kwestie bezpieczeństwa). Przede wszystkim – niech ta droga doprowadzi do większej liczby utwardzonych osiedlówek.
Jak wygląda utwardzanie bydgoskich gruntówek w 2022 roku?
ZDMiKP informuje, że w pierwszej połowie 2022 roku zakończono utwardzanie tańszymi sposobami kilku ulic (niektóre z zadań były rozpoczęte w roku poprzednim) – fragmentu ulicy Widok, Średzkiej, Szlakowej, Bielskiej, Grodziskiej, Katowickiej czy Młyńskiej. W ramach BBO nowa nawierzchnia pojawiła się na ul. Kosmonautów, sięgaczu ul. Księcia Witolda,oraz części ul. Okólnej. Obecnie trwa realizacja kolejnych zadań – drogowcy podają, że rozpoczęły się prace na ulicy Fiołkowej. Poniżej pełna lista miejsc, gdzie pojawią się płyty ażurowe bądź inny rodzaj nawierzchni.
ul. Pstrągowa (Osowa Góra) – zakończona
ul. Jeżewska (Piaski) – w realizacji
ul. Nadrzeczna (odcinek od Młyńskiej do wlotu w ul. Grunwaldzką; Okole) – w realizacji
ul. Krecia (Glinki-Rupienica)
ul. Letnia (Miedzyń-Prądy)
ul. Fiołkowa (Miedzyń – Prądy) – prace rozpoczęte
ul. Kociewska (sięgacz) – prace na ukończeniu
ul. Klemensa Janickiego (Wilczak-Jary)
ul Motylowa (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
ul. Obrońców Helu (Stary Fordon)
ul. Charzykowska (Czyżkówko)
ul. Klemensa Janickiego (Wilczak-Jary) – w realizacji
ul. Bruska (Czyżkówko) – w realizacji
Część zadań powstanie też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Są to ulice Wioślarska, Batalionów Chłopskich i Bruska (od Łebskiej do Charzykowskiej).
W ramach wieloletniego programu budowy dróg gruntowych w tym roku rozpoczęto budowę ulic Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej (Osowa Góra). Koszt prac to cztery miliony złotych. W tym roku ma rozpocząć się także przebudowa Odrzańskiej w Brdyujściu, Wycieczkowej w Opławcu oraz ulice Strusiej, Sowiej i Rajdowej.
DOWIEDZ SIĘ, ILE KART DUŻEJ RODZINY WYDANO W BYDGOSZCZY. KLIKNIJ TUTAJ
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024