Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowe wieści o S10. Co z budową odcinka Bydgoszcz – Toruń i Włocławek – Warszawa?

Dodano: 23.05.2023 | 17:32

Na zdjęciu: Przez najbliższe kilka to autostrady A1 i A2 będą stanowić najszybszy dojazd z Bydgoszczy do stolicy Polski.

Fot. GDDKiA

Jeszcze w tym roku może rozpocząć się budowa S10 z Bydgoszczy do Torunia. Mniej optymistyczne wieści dotyczą odcinka od Włocławka do Warszawy – ten fragment ma zostać zrealizowany dopiero za kilka lat.

W styczniu tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała ostatnią z czterech umów na realizację S10 z Bydgoszczy do Torunia. – Obecnie jesteśmy w fazie opracowywania dokumentacji projektowej niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a zgodnie z podpisanymi umowami drogą S10 Bydgoszcz – Toruń pojedziemy w roku 2026 – podkreśla dyrekcja. Jest szansa, że ZRID zostanie wydany stosunkowo szybko; wtedy pierwsze prace rozpoczęły się jeszcze w 2023 roku.

W przyszłości droga S10 przebiegać będzie z zachodu na wschód przez całe województwo. Planowany odcinek z Bydgoszczy w stronę Szczecina posiada już decyzję środowiskową. – Aktualnie trwa przetarg na badania geologiczne. Drogą pojedziemy planowo do roku 2029 – dodają drogowcy.

S10 Włocławek – Warszawa. Początek przygotowań

W sierpniu 2022 roku GDDKIA rozpoczęła etap przygotowań do budowy nowego odcinka S10 i fragmentu S50. Kujawsko-pomorski etap trasy do Warszawy swój początek będzie miał na A1 w rejonie Włocławka, na wysokości miejscowości Brzezie. Projektanci rekomendują przejście przez Wisłę mniej więcej w połowie drogi między Włocławkiem a zakładami Anwilu. Na stole leżą trzy warianty trasy: po przekroczeniu Wisły S10 ma omijać od północy Szpetal Górny, a od południa Tłuchowo. Na Mazowszu wszystkie propozycje trasy prowadzą ją na północ od Płocka aż do Autostradowej Obwodnicy Warszawy.

Projektowana droga ekspresowa S10 przebiega prawie w całości po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze, przy założeniu ominięcia terenów wysoce zurbanizowanych oraz cennych środowiskowo – podkreśla GDDKiA.

Dokumentację projektową (wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) przygotowuje konsorcjum spółek TPF (lider) i Databout. Jak przekazała w poniedziałek, 22 maja GDDKiA, w ostatnim czasie odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów z woj. kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego, którzy mieli okazję zapoznać się z aktualnym stanem prac. Projektanci z biur TPF i Databout przedstawili opracowane warianty przebiegu drogi.

Obecnie znajdujemy się na wstępnym etapie trasowania przebiegów, ale można już wskazać główne obszary zainteresowania uczestników spotkania. To m.in.: połączenia S10 z siecią dróg, w tym lokalizacja węzłów, kolizje z istniejąca i planowaną infrastrukturą oraz zabudową, obsługa obszarów zurbanizowanych w szczególności Włocławka i Płocka (nowy przebieg dwujezdniowej DK60 łączącej z S10), zabezpieczenie potrzeb największych przedsiębiorstw oraz planowanie przebiegów dróg w świetle szeroko rozumianych planów zagospodarowania przestrzennego – podkreśla dyrekcja.

Podczas spotkania GDDKiA zebrała uwagi samorządów oraz przedstawiła planowane dalsze działania. – Materiały prezentowane na spotkaniu przekazaliśmy jego uczestnikom i poprosiliśmy przedstawicieli samorządów o przekazanie do końca maja uwag i wniosków – dodaje.

Budowa S10 do Warszawy dopiero za kilka lat

Firmy TPF i Databout mają przedstawić dokumentację techniczno-środowiskową dla realizacji S10 za dwa lata. W 2026 roku ma zostać uzyskana decyzja środowiskowa, która jest niezbędna do rozpoczęcia budowy. W prezentacji dla samorządowców zaznaczono, że wykupy gruntów pod realizację ekspresówki nastąpią w latach 2029-2030. Budowa rozpocznie się zatem najwcześniej za 7-8 lat.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe oznakowanie na trasie Bydgoszcz – Warszawa. „Zamontowaliśmy je po sygnałach kierowców”