Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Dwa lata Nowego Bursztynowego Szlaku. Organizacja walczy o rozwój Bydgoszczy

Dodano: 22.12.2022 | 10:01

Na zdjęciu: Nowy Bursztynowy Szlak tworzą m.in. samorządowcy, parlamentarzyści, aktywiści społeczni, mający na co dzień różne poglądy polityczne. Kluczową wartością tego stowarzyszenia jest to, że stało się płaszczyzną do współpracy ponad podziałami politycznymi.

Fot. mat. prasowe

22 grudnia 2020 roku powołano stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, którego głównym celem jest promocja potencjału logistycznego Bydgoszczy. Przez 24 miesiące zorganizowało ono konferencję poświęcone pozycji Bydgoszczy na mapie logistycznej Polski i Europy oraz stworzyło petycję do Parlamentu Europejskiego, w której wraz z samorządami apeluje o podniesienie rangi miasta w transeuropejskiej sieci transportowej.

Nowy Bursztynowy Szlak tworzą m.in. samorządowcy, parlamentarzyści, aktywiści społeczni, mający na co dzień różne poglądy polityczne. Kluczową wartością tego stowarzyszenia jest to, że stało się płaszczyzną do współpracy ponad podziałami politycznymi. Jak podkreśla prezes stowarzyszenia Łukasz Religa, wśród istotniejszych celów statutowych Nowego Bursztynowego Szlaku jest zabieganie o uzyskanie przez Węzeł Logistyczny Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej TEN-T w transeuropejskiej sieci transportowej.

Za najważniejsze elementy aktywności Nowego Bursztynowego Szlaku w ostatnich dwóch latach należy wskazać organizację dwóch edycji Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku. W tegorocznej konferencji uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK, Portu Gdynia, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, spółki budującej terminal Emilianowo czy GDDKiA.


PRZECZYTAJ RELACJĘ Z II FORUM BURSZTYNOWEGO SZLAKU 


Ponadto, organizacja przygotowała petycję do Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T, którą poparły w swoich uchwałach samorządy, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, a także organizacje pracodawców. Przedstawiciel Nowego Bursztynowego Szlaku uczestniczyli także w Rail Freight Summit 2021, podczas którego przybliżył on gościom z całej Europy potencjał Bydgoskiego Węzła Logistycznego, a w tym roku – w obchodach stulecia Portu Morskiego w Gdyni.

Wnioskowaliśmy także o specjalne posiedzenie Komisji Infrastruktury Sejmu RP poświęcone rewizji sieci TEN-T. Odbyło się ono w kwietniu 2022 roku – przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury zapewnili wówczas o poparciu postulatu uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T w rozmowach z Komisją Europejską – podkreśla bydgoskie stowarzyszenie.

Nowy Bursztynowy Szlak współpracuje także z partnerami zewnętrznymi: Stowarzyszeniem Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk czy Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna. Wiosną wraz z Pocztą Polską wydał natomiast okolicznościowe kartki pocztowe i znaczki z okazji 60. rocznicy rozpoczęcia prac nad prototypem pierwszego w Polsce tramwaju przegubowego na wąski tor.