Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Poczta Polska upamiętni wyjątkowy bydgoski tramwaj

Dodano: 07.04.2022 | 21:28

Na zdjęciu: Tak będzie wyglądać karta pocztowa upamiętniająca 60. rocznicę rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego.

Fot. mat. prasowe

Znaczek i karta pocztowa upamiętnią 60. rocznicę rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego. Poczta Polska i stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak wprowadzą je do obiegu 19 kwietnia 2022 roku, w urodziny Bydgoszczy.

Prototyp bydgoskiego tramwaju przegubowego opracował zespół pracowników bydgoskiego MPK (dzisiejsze MZK) z dyrektorem inżynierem Przemysławem Borutą na czele. – Bydgoski prototyp przeszedł szczegółowe badania i próby w Instytucie Gospodarki Komunalnej, uzyskując bardzo pochlebną opinię i przewyższając pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych podobne wozy w Polsce – pisał w Kronice Bydgoskiej na lata 1964-1965 Tadeusz Boguta. Ten cytat pojawi się na okolicznościowej kartce pocztowej, wydanej z okazji 60. rocznicę rozpoczęcia prac nad prototypem.

Liczymy, że poprzez to wydawnictwo uda się przywrócić pamięć o tamtym sukcesie bydgoskiej myśli technicznej – podkreśla stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, inicjator upamiętnienia rocznicy w formie kartki pocztowej oraz znaczka. Na znaczku umieszczono zdjęcie inż. Przemysława Boruty na tle jego dzieła – jest ono fotomontażem specjalnie opracowanym na potrzeby wydawnictwa, bowiem najprawdopodobniej nigdy nie zrobiono mu zdjęcia obok opracowanego przez niego prototypu.

Jak opisuje Stanisław Sitarek, propagator historii bydgoskich tramwajów do budowy tramwaju przegubowego wykorzystano wagon silnikowy 5N nr 75, który pod koniec 1962 roku brał udział w zderzeniu z samochodem ciężarowym. Po tym zdarzeniu został wycofany z ruchu. Z kolei, w lutym 1963 r. uległ wypadkowi wagon doczepny 5 ND – nr 151. Wykorzystując powyższą sytuację, bydgoskie MPK na bazie tych uszkodzonych wagonów przystąpiło do budowy trójczłonowego wagonu przegubowego. Trzyczłonowy tramwaj o masie 26 ton był wyposażony w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW. Pozwoliły one na osiągnięcie prędkości maksymalnej 55 km/h. Skład był wyposażony w 37 miejsc siedzących; łącznie mogło do niego wejść niemal 200 pasażerów.

Nowy Bursztynowy Szlak dziękuje za wsparcie inicjatywy posłowi na Sejm RP Janowi Szopińskiemu, senatorowi Senatu RP Andrzejowi Kobiakowi, radnemu województwa Romanowi Jasiakiewiczowi, dyrektorowi Regionu Bydgoskiego spółki Poczta Polska Karolowi Górskiemu, Regionalnemu Koordynatorowi ds. filatelistyki Waldemarowi Kawińskiemu, Weronice Koczeli za opracowanie fotomontaż oraz Stanisławowi Sitarkowi za udostępnienie materiałów i wsparcie merytoryczne.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
1 rok temu

Chwalebna inicjatywa. Jechałem tym wozem chyba ze dwa razy… Miał harmonijkowe drzwi chyba od 13N-ek. Konduktor siedział w środkowym członie twarzą do drzwi. Jako dzieciak czekałem kiedyś na przystanku przeszło godzinę wiedząc, że kursuje na szóstce, w końcu pojechałem zwykłym – a „przegub” stał zepsuty na pętli za Stomilem. Ogólnie wypadał z kursu częściej niż zwykłe więc nie był taki do końca udany, raczej ciekawostka. Przypomniałem sobie ten fakt w dniu otwarcia linii na Fordon i sprawdziłem w rozkładzie, kiedy pojedzie „Pesa” – no i historia powtórzyła się, znowu jechałem zwykłym… Nawiasem mówiąc, ciekawe czy ta rdzewiejąca 805N-ka z 1974… Czytaj więcej »