Nowy dyrektor Teatru Polskiego stawia na solidarność. A prezydent zapowiada przetarg na remont budynku bydgoskiej sceny
Dodano: 12.11.2020 | 12:14Na zdjęciu: Wojciech Stefaniak "Faruga" odebrał dziś (12 listopada) z rąk prezydenta Rafała Bruskiego nominację na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego.
Fot. Robert Sawicki/Urząd Miasta Bydgoszczy
Wojciech Stefaniak „Faruga” objął stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jak podkreślił, na początku swojej pracy, która przypada na stan epidemii, stawia na solidarność – polegającą nie tylko na utrzymaniu funkcjonowania sceny i przeniesienia jej działań do Internetu, ale też na nawiązanie współpracy z innymi bydgoskimi instytucjami kultury. Prezydent Rafał Bruski powiedział, że pod wodzą Farugi jest spokojny o przyszłość teatru. Podkreślił także, że miasto niebawem ogłosi przetarg na remont jego budynku.
Konkurs na nowego dyrektora bydgoskiego teatru ogłoszono po tym, jak dotychczasowy dyrektor Łukasz Gajdzis zakomunikował, że będzie pełnił swoją funkcję jedynie do końca kadencji, która upływała pod koniec sierpnia. – Teatr w Bydgoszczy na zawsze pozostanie istotnym punktem w mej artystycznej karierze –napisał w specjalnym oświadczeniu ustępujący dyrektor. Podziękował w nim także wszystkim partnerom i sponsorom, widzom oraz zespołowi teatru.
Do konkursu ogłoszonego przez prezydenta Rafała Bruskiego, zgłosiło się 12 osób. Komisja, powołana do jego przeprowadzenia zebrała się pod koniec września, aby przeprowadzić rozmowy z kandydatami. Po przesłuchaniach zarekomendowała ona kandydaturę Wojciecha Stefaniaka „Farugi”. – Prezydent przyjął rekomendację komisji. Nowy dyrektor zostanie powołany na 4 sezony artystyczne – podało biuro prasowe urzędu miasta.
W czwartek, 12 listopada prezydent Bydgoszczy oficjalnie powołał nowego dyrektora Teatru Polskiego. Z tej okazji urząd miasta zorganizował konferencję prasową. – Jest osobą młodą, dynamiczną, z wieloma planami. Zwyciężył w bardzo trudnym konkursie – chwalił Farugę prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Dodał też, że mimo trudnego czasu epidemii jest spokojny o przyszłość bydgoskiej sceny.

Zobacz również:
Wielkie zmiany w Starym Fordonie. Zobacz, jak będzie wyglądać nabrzeże Wisły
– W Bydgoszczy debiutuję w roli dyrektora. Teatr Polski będzie intensywnie wrastał w tkankę innych instytucji w Bydgoszczy. Będzie też mocno obecny w mieście i będzie bardzo akcentował miejsce, w którym działa – zapowiedział Faruga. Nowy dyrektor podkreślił, że najważniejszym placówki zadaniem w dobie koronawirusa jest to, by nie przestała ona działać. – Musimy udowadniać, że teatr potrafi działać w każdych warunkach i musi się adaptować do zmieniającej się rzeczywistości – podkreślił nowy szef TPB. Wartością, która przyświecała Farudze przy pisaniu nowego programu sceny, była solidarność – rozumiana jako solidarność instytucji z jej pracownikami, gdyż ten okres jest dla nich bardzo trudny.
– Chcemy też, by teatr był solidarny także z instytucjami kultury działającymi na terenie Bydgoszczy. Wszystkie z nich są dotknięte epidemią – dodał Faruga, zapowiadając współpracę z innymi placówkami, także z uwagi na planowany remont gmachu bydgoskiej sceny. Solidarność ma też mieć wymiar międzynarodowy. – Chcielibyśmy, aby w ramach nowej formuły Festiwalu Prapremier została powołana nagroda dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Ma ona przyciągać do Bydgoszczy twórców z całego świata – zapowiedział. Nowy dyrektor zaczął swoją prace nie tylko od „płynnego przeniesienia teatru na działalność online”, ale też od składania wniosków do ministerstwa kultury o dotacje. – Mamy w tej chwili 11 projektów – powiedział Faruga.
Rafał Bruski został zapytany o to, kiedy można spodziewać się zapowiadanego od kilku lat remontu gmachu Teatru Polskiego przy alejach Mickiewicza. Jak podkreślił prezydent, w styczniu 2021 roku powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonanie prac budowlanych. – Potwierdzałem to w wydziałach administracji budowlanej i zamówień publicznych. Chciałem, aby tak inwestycja rozpoczęła się wcześniej, aczkolwiek spotkaliśmy trudności natury finansowej i technicznej. Obiekt jest leciwy i wymaga sporych zmian – konieczne będzie podniesienie dachu – powiedział Bruski.
Prezydent dodał, że środki na inwestycję będą zapisane w przyszłorocznym budżecie miasta. – Ostateczną kwotę poznamy w wyniku przetargu, ale jeżeli w styczniu okazałoby się, że będzie ona za mała, to zostanie zwiększona – powiedział. Modernizacja budynku przy alejach Mickiewicza będzie dofinansowana z środków unijnych, ale w związku z ograniczeniami dotyczącymi finansowania inwestycji kulturalnych miasto musiało dostosować zakres do kwoty 5 milionów euro. – Poprzedni plan inwestycji, sporządzony jeszcze przed kadencją dyrektora Gajdzisa zamykał się w kwocie 50 milionów złotych. Musieliśmy dokonać pewnych zmian. Budynek będzie całkowicie odnowiony w części dla widza – zapowiedział Bruski.
– Jestem spokojny o to, że teatr będzie piękny, dostosowany do dzisiejszych realiów i potrzeb widza oraz aktora
– zaznaczył prezydent Bydgoszczy. Dopytaliśmy także, czy miasto planuje wyposażyć zarządzane przez siebie instytucje kultury w urządzenia, niezbędne do prowadzenia działalności online. – Za funkcjonowanie placówek kulturalnych odpowiadają dyrektorzy. Otrzymują oni dotację z budżetu i w jej ramach planują swoje wydatku. Wiemy, że obecna sytuacja zmieniła formę funkcjonowania instytucji: pewne wydatki są większe, za to inne mniejsze. Potrzeby w tym zakresie będą w pierwszej kolejności realizowane w ramach dotacji. Jeżeli któryś z dyrektorów zgłosi, że potrzeby będą większe, na pewno będziemy rozpatrywać takie wnioski – zaznaczył Bruski. Dyrektor Faruga podkreślił, że teatr już kilka tygodni temu rozpoczął zakup platformy VOD.
– Pozwoli nam ona dość płynnie przenieść całą działalność Teatru Polskiego do sieci. W tej formule już w najbliższy poniedziałek będzie prezentowany spektakl „Mur” w reżyserii Justyny Sobczyk. Kolejne transmisje odbędą się jeszcze w tym miesiącu. Mamy nadzieję, że w tej formie uda się utrzymać repertuar, który był zaplanowany na listopad – zapowiedział.
O nowym dyrektorze
Wojciech Stefaniak (pseudonim artystyczny Faruga) studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Napisał scenariusze i wyreżyserował wielokrotnie prezentowane na międzynarodowych festiwalach spektakle „Carson City” i „San Fernando Valley”. Jest także współautorem projektu i realizatorem jednego z odcinków serialu teatralnego „XIX>XXI”, otwierającego Centrum Nauki Kopernik. Ponadto współtworzył zwycięską koncepcję Muzeum Katyńskiego oraz kilka innych idei ekspozycyjnych muzeów w całej Polsce, m.in. Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie, Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku. Był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak”. Warto dodać, że Faruga w 2012 roku w Teatrze Polskim zrealizował wraz z Jarosławem Jakubowskim spektakl „Wszyscy święci”, który otrzymał nagrodę na Festiwalu Prapremier. Sześć lat później na deskach bydgoskiej sceny wystawiono inny jego spektakl „Maria Antonina. Ślad królowej”.
- Nie Wyzwolenia, a Andersa i Geodetów. DW256 z nowym przebiegiem przez Fordon - 30 czerwca 2025
- Wraca temat Centrum Kultury Fordon. Ratusz szuka projektanta, finansowania brak - 30 czerwca 2025
- Tragiczny bilans weekendu. Utonęły dwie osoby - 29 czerwca 2025