Bydgoszcz
16C
Niebo częściowo zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 5km/h ENE
H 17 • L 16
15C
Nd
14C
Pon
16C
Wt
15C
Sr
13C
Czw
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeMiasto pokazuje ostateczny wygląd parkingu wielopoziomowego na Grudziądzkiej. Zniknie parking sprzed Młynów Rothera!
parking wielopoziomowy Grudziądzka Bydgoszcz
18.08.2020 | 15:15

Miasto pokazuje ostateczny wygląd parkingu wielopoziomowego na Grudziądzkiej. Zniknie parking sprzed Młynów Rothera!

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Zamaskowanie klatek schodowych i więcej zieleni - to zdaniem urzędu miasta atuty współpracy z projektantem parkingu przy ulicy Grudziądzkiej oraz radą ds. estetyki.

Fot. UM Bydgoszczy / mat. prasowe

Ratusz poinformował we wtorek o zakończeniu etapu projektowania parkingu wielopoziomowego, który stanie w sąsiedztwie budynków urzędu miasta przy ulicy Grudziądzkiej. Dobra wiadomość jest taka, że przy okazji tej inwestycji zapadła decyzja o likwidacji miejsc postojowych przed Młynami Rothera. Zła, że nie udało się jak dotąd znaleźć formuły dla zamaskowania najwyższej kondygnacji parkingu, która będzie widoczna ze Wzgórza Dąbrowskiego.

Warta 35 milionów złotych inwestycja, za którą odpowiada firma Budimex (umowę na realizację w trybie „Zaprojektuj i buduj” podpisano w czerwcu 2019 roku), ma wystartować jeszcze w tym roku. W poniedziałek – jak przekazał zastępca prezydenta Michał Sztybel – złożony został wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Bo, oprócz budowy parkingu, zmieni się układ komunikacyjny przy ulicy Grudziądzkiej oraz biegnącej równolegle (m.in. na tyłach powstającej siedziby Instytutu Pamięci Narodowej) Nowogrudziądzkiej.

Sam parking, o czym wiadomo od dawna, pomieści ponad pół tysiąca aut (wg najnowszych informacji – 570) i będzie podzielony na dwie części. Jedna stanie się elementem systemu park&ride, który zakłada pozostawienie auta i kontynuację podróży środkami komunikacji miejskiej. Druga zostanie włączona do Strefy Płatnego Parkowania. 29 miejsc zostanie przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Zabezpieczono również dwanaście stanowisk dla motocykli oraz ponad 70 dla rowerów. Dla tych ostatnich zarówno wewnątrz obiektu, jak i tuż przy nim.

Początkowe wizualizacje przedstawiały parking jako surową bryłę bez dodatkowych elementów na elewacji. – Ta koncepcja nam się nie podobała, stąd zmiany – przyznaje wiceprezydent Sztybel. W ostatnich miesiącach przygotowywano więc z Budimexem i przy udziale rady ds. estetyki modyfikacje. Pierwszą było dopasowanie pionowych żaluzji, które miały domknąć widok na poszczególne kondygnacje. Dwie pełne ściany, gdzie zaplanowano klatki schodowe z windami, mają być z kolei porośnięte zielenią. – Zależało nam na estetyzacji tego obiektu, aby zarówno od strony ul. Grudziądzkiej, ale i od skarpy korespondował z otoczeniem – przekonuje prof. Dariusz Markowski, przewodniczący rady ds. estetyki. W rejonie miejsc postojowych dla rowerów i planowanego przystanku autobusowego ma być posadzonych kilka drzew. Od strony frontowej zamontowany zostanie prosty zegar.

Spore dyskusje wywołała również pochodząca sprzed kilku lat wizualizacja z perspektywy Wzgórza Dąbrowskiego. Widok aut stojących na najwyższej, szóstej kondygnacji pozbawionej dachu psuł bowiem panoramę miasta. Rada ds. estetyki już jakiś czas temu sygnalizowała, aby spróbować zamaskować znajdujące się tam pojazdy. Jako że w zaktualizowanych wizualizacjach rzutu z góry zabrakło, zapytaliśmy o ewentualne zmiany Michała Sztybla. – Na razie nie udało się znaleźć formuły na tę kondygnację – przyznaje w rozmowie z nami. I dodaje, że o jej zadaszeniu od początku nie dyskutowano, a chodziło jedynie o dodatkowe elementy na elewacji (wspomniane drewniane żaluzje czy zieleń). – Być może uda się w przyszłości zaproponować coś, niekoniecznie w ramach obowiązującej obecnie dużej umowy – zaznacza Sztybel.

Zobacz również:

Park&Ride w Bydgoszczy. System potencjalnych błędów i wypaczeń

Prace budowlane, które – jak wspomnieliśmy – mają rozpocząć się w tym roku po uzyskaniu wszystkich pozwoleń, potrwają przynajmniej do końca przyszłego roku. Taki jest termin graniczny wyznaczony w umowie, choć należy pamiętać, że w ubiegłym roku przedstawiciele Budimexu (a konkretnie dyrektor rejonu Bartłomiej Muszyński) wskazywali, że roboty chcieliby rozpocząć już w lipcu lub sierpniu. – Boimy się trochę formalności i badań archeologicznych. Wiemy już, że na tamtym terenie pod ziemią mogą znajdować się pozostałości z XIV i XV wieku – wskazywał Muszyński.

Na czas budowy miasto nie planuje wyznaczenia tymczasowych, zastępczych miejsc postojowych w rejonie budynków przy ulicy Grudziądzkiej. Co więcej, przy okazji inwestycji zapadła decyzja o likwidacji parkingu przed Młynami Rothera. Dotąd był to jedynie postulat, który miał umożliwić oddanie Wyspy Młyńskiej jeszcze mocniej na rzecz pieszych. – Wyprowadzenie samochodów z tego rejonu oceniam pozytywnie, zwłaszcza że właśnie tam ma znaleźć się główne wejście do Młynów Rothera – podkreśla w rozmowie z nami prof. Markowski. W samych Młynach parking będzie, tyle że podziemny (na blisko 40 samochodów). Obecny plac postojowy ma z kolei zostać, jak przekazał ratusz, szerokim traktem dla pieszych z elementami małej architektury.

Budowa parkingu przy ulicy Grudziądzkiej jest współfinansowana ze środków unijnych z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach systemu park&ride ma powstać również kilka mniejszych parkingów na terenie miasta, choć ich lokalizacje wskazane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej budzą kontrowersje. Głównie ze względu na to, że bydgoski system miałby być jedynie wariacją systemu opartego na budowie parkingów na obrzeżach miasta. Większość lokalizacji wskazanych przez drogowców znajduje się już w głębi Bydgoszczy (choćby parking przy ulicy Kujawskiej – na wysokości ulicy Lwowskiej – na pasie rozdziału jezdni).

Prof. Dariusz Markowski zapewnił, że w ramach sugestii dotyczących zmian w projekcie parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej pojawiły się postulaty, aby w przyszłości zmodernizowane zostały dawne obiekty Telfy, gdzie obecnie znajdują się liczne wydziału bydgoskiego magistratu.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści