Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Ostatnie godziny konsultacji programu kolejowego CPK. Bydgoska organizacja złożyła uwagi

Dodano: 09.03.2020 | 13:40

Na zdjęciu: Społecznicy z Samorządnej Bydgoszczy liczą na to, że linia z Bydgoszczy do Piły i dalej do Krzyża będzie jedną z ważnych inwestycji w ramach CPK.

Fot. Szymon Fiałkowski

Kończą się konsultacje społeczne Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uwagi do dokumentu złożyło już Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz, które optuje za wpisaniem do projektu budowy linii kolejowej przez bydgoskie lotnisko i park przemysłowy, zamiast budowy trasy przebiegającej przez wschodnią część województwa.

Konsultacje społeczne dotyczące planów inwestycji drogowych i kolejowych związanych z planami budowy wielkiego portu lotniczego pomiędzy Warszawą a Łodzią rozpoczęły się 10 lutego. Jak szczegółowo informowaliśmy na MetropoliaBydgoska.PL, koncepcja tras kolejowych zaproponowana przez rząd wzbudziła kontrowersje wśród lokalnych działaczy społecznych, którzy postanowili przedstawić w konsultacjach zupełnie inny kształt linii.

Program kolejowy CPK zakłada budowę „szprychy” nr 1, łączącej nowy port komunikacyjny trasą przebiegającą przez Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Nakło nad Notecią, Piłę i dalej do aż do Koszalina i Kołobrzegu. W jej ramach miałaby powstać linia łącząca okolice CPK z Płockiem oraz Płock z Włocławkiem, modernizację przebiegającej przez Bydgoszcz linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła oraz budowę linii kolejowej nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek (okolice Szczecinka).

Ostatnie godziny konsultacji programu kolejowego CPK. Bydgoska organizacja złożyła uwagi

Zobacz również:

Czy Bydgoszcz wywalczy kolej przez lotnisko?

Linia CPK – Płock ma być fragmentem nowej trasy nr 5, która ma prowadzić przez rejony Lipna, Golubia-Dobrzynia i Wąbrzeźna aż do Grudziądza. Stąd zakładane są dwa przebiegi korytarza: pierwszy przekraczający Wisłę i włączający się w linię nr 131 (Chorzów Batory – Bydgoszcz – Tczew) lub biegnący prawym brzegiem Wisły przez Kwidzyn na północ do Tczewa, a następnie skręcający na północny zachód wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9 (Warszawa – Tczew – Gdańsk) i kończący się w Gdańsku.

Według Stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz, ten wariant jest wyjątkowo niekorzystny dla województwa kujawsko-pomorskiego, gdyż biegnie tranzytem, a realizacja inwestycji wymaga wywłaszczeń na terenach bogatych rolniczo. Społecznicy twierdzą, że kolejną szkodliwością jest stworzenie lepszego skomunikowania mieszkańców Grudziądza z Gdańskiem, co w ich opinii dezintegruje województwo.

W uwagach do programu kolejowego CPK Samorządna Bydgoszcz proponuje rezygnacje z budowy linii do Grudziądza. W zamian postuluje budowę odnogi CPK – Płock – Włocławek i modernizację istniejących linii nr 18 i 131 do standardu umożliwiającego osiągnięcie prędkości 250 km/h, a także późniejszą możliwość jej zwiększenia. Działacze przypominają, że połączenie CPK z każdym z głównych miast Polski powinno być możliwe w czasie do 2,5 godziny, a docelowo w czasie do 2 godzin. – Zakładany czas dojazdu CPK – Bydgoszcz według koncepcji to 1,5 godziny. Czas przejazdu na odcinku Bydgoszcz – Gdańsk linią 131 z prędkością 250 km/h wyniósłby 40 minut, czyli zakładany czas dojazdu z CPK do Trójmiasta w 2,5 godziny byłby spełniony – argumentują przedstawiciele Samorządnej Bydgoszczy.

Stowarzyszenie ma też pomysł na to, by mimo propozycji rezygnacji z budowy ponad stukilometrowego odcinka nowej linii, połączyć Grudziądz z CPK. – Wnioskujemy o modernizację odcinka linii kolejowej nr 208 na odcinku Laskowice Pomorskie – Grudziądz do prędkości 100 – 120 km/h i przesunąć tam początek połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z CPK i Warszawą, które to obecnie wykonywane są z Bydgoszczy (Kujawiak, Rejewski, Brda) – przekazała w uwagach Samorządna Bydgoszcz. Odcinek miałby zostać zelektryfikowany.

Relacja Gdańsk (Grudziądz) – Bydgoszcz – Toruń – Włocławek to relacja, która nie tylko łączy te miasta z CPK, czy Warszawą. To relacja o bardzo dużym znaczeniu regionalnym, bo łączy pociągiem ekspresowym największe miasta województwa (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz), integrując i spajając województwo. Ponadto łączy koleją dużych prędkości te miasta również z ważnym ośrodkiem morskim, Trójmiastem, czego w proponowanym wariancie Płock – Grudziądz nie ma

– uzasadniają.

Mając na uwadze plany PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące modernizacji linii kolejowych 18 i 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż, Samorządna Bydgoszcz wnioskuje także o rezygnacje z budowy linii nr 400 z Nakła nad Notecią do Okonka. – Wykreślenie linii kolejowej nr 400 podyktowane jest wykluczeniem z połączeń do CPK miasta Piły. Aby uzyskać potrzebny uzysk czasowy będący skutkiem budowy LK 400 wnioskujemy modernizację istniejących linii kolejowych do wyższych prędkości. W zamian proponujemy dodać modernizację odcinka linii kolejowej 203 Piła – Krzyż, co wraz z modernizacją odcinka Krzyż – Gorzów Wielkopolski daje dużą wartość dodaną – argumentują.

Ostatnie godziny konsultacji programu kolejowego CPK. Bydgoska organizacja złożyła uwagi

Zobacz również:

Linia kolejowa Bydgoszcz - Gdańsk: Pojedziemy 200 km/h?

Włączenie linii 18 i 203 w program CPK ma zastąpić istniejący w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym pomysł połączenia Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz – Skwierzyna – Zbąszyń, będącej w planach elementem połączenia Gorzów Wielkopolski – Zbąszyń – Poznań – CPK. Relacja Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań – CPK jest krótszym i szybszym odcinkiem, dającym więcej możliwości połączeń dla Gorzowa Wielkopolskiego – m.in. z Bydgoszczą, Piłą, Koszalinem, Kołobrzegiem, Toruniem, Włocławkiem, Olsztynem i Elblągiem.

Najważniejszym dla Bydgoszczy postulatem Samorządnej Bydgoszczy jest wpisanie do programu kolejowego CPK budowy łącznicy pomiędzy linią kolejową nr 131, która ma zaczynać się w Trzcińcu i przebiegać przez Port Lotniczy Bydgoszcz, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny do linii kolejowej nr 18 w okolicach Solca Kujawskiego.

– 15 km nowej linii kolejowej Solec Kujawski – Trzciniec jest potrzebne dla płynnego przejazdu przez Bydgoszcz dla relacji Toruń – Gdańsk. Ma ona również olbrzymie znaczenie regionalne, udostępnia ona regionalny port lotniczy oraz największy w województwie kujawsko-pomorskim park przemysłowy. Jej budowa jest wpisana do strategii rozwoju województwa i zwiększałaby dostępność pasażerską obydwu tych ważnych dla województwa ośrodków – argumentuje Samorządna Bydgoszcz.

Wybór przebiegu relacji Gdańsk – CPK przez Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Płock to wybór prospołeczny i cywilizacyjny

– puentują społecznicy.

Z pomysłami Samorządnej Bydgoszczy zostali zapoznani również bydgoscy radni województwa, którzy wyrazili poparcie dla wizji Samorządnej Bydgoszczy. Tu trzeba dodać, że pod koniec lutego urząd marszałkowski przedstawił własny projekt zmian w programie kolejowym CPK. Przykładowe warianty, proponowane przez departament planowania UM zmian zakładały m.in. budowę zupełnie nowej linii kolejowej z Torunia do Bydgoszczy (na północ od drogi krajowej nr 80) czy realizacje linii z Włocławka do Inowrocławia. Inny, rekomendowany pomysł zakłada budowę linii Włocławek – Inowrocław – Wąbrzeźno – Grudziądz, która miałaby przecinać rzekę Wisłę i DK 80 w okolicach Złejwsi Wielkiej.

wariant CPK UM

Propozycja wariantu linii kolejowych w ramach CPK, rekomendowanego przez Urząd Marszałkowski

Radni sejmiku z Bydgoszczy twierdzą jednak, że wariant proponowany przez marszałka nie jest korzystny dla miasta, ani też dla województwa – rekomendowana wizja trasy w kierunku Gdańska omija zarówno Bydgoszcz, jak i Toruń. – Ubolewam, że powyższa propozycja w żaden sposób nie wpłynie na rozwój województwa i pozycję w Bydgoszczy – podkreślał Roman Jasiakiewicz.

Jak się dowiedzieliśmy, swoje uwagi do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK miało wystosować również miasto Bydgoszcz. Czekamy na odpowiedź ratusza, jakie konkretne propozycje zostały zaproponowane przez urzędników.

Ostatni dzwonek

Konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego trwają tylko do jutra (10 marca). Formularz można wypełnić na stronie konsultacje.cpk.pl, ale uwagi można też przesłać pocztą tradycyjną bądź złożyć osobiście w siedzibie spółki (Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o. o., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa). Mieszkańcy Bydgoszczy i okolic mają zatem ostatnią szansę na złożenie wniosków w sprawie inwestycji kolejowych w naszym regionie.