Bydgoszcz
19C
Niebo częściowo zachmurzone
45% wilgotność
Wiatr: 3km/h N
H 19 • L 18
19C
Pon
20C
Wt
22C
Sr
13C
Czw
20C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONKomunikacjaWielka modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy do Inowrocławia i Trójmiasta. Pojedziemy 200 km/h?
Linia kolejowa Bydgoszcz-Błonie - SF
26.02.2020 | 10:30

Wielka modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy do Inowrocławia i Trójmiasta. Pojedziemy 200 km/h?

Na zdjęciu: PKP PLK zleciły zaprojektowanie modernizacji linii 131, łączącej Bydgoszcz z Inowrocławiem i Trójmiastem.

Fot. Szymon Fiałkowski

PKP PLK podpisały z firmą Voessing Polska umowę na opracowanie projektu modernizacji linii kolejowej nr 131, na odcinku pomiędzy Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą. Po remoncie, pociągi z Bydgoszczy do Inowrocławia i Trójmiasta mają kursować z prędkością nawet 200 km/h na godzinę.

We wtorek, 25 lutego w urzędzie wojewódzkim prezes PKP PLK Ireneusz Merchel i przedstawiciele Voessing Polska podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji ponad 100-kilometrowego odcinka linii 131. Wartość umowy wynosi 28,9 miliona złotych.

Firma Voessing zaprojektuje przebudowę torów na trasie Poznań – Trójmiasto (110 km torów na odcinku Złotniki Kujawskie – Twarda Góra), a także około 32 km linii nr 201 (odcinek Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz), około 7 km linii nr 240 (odcinek Terespol Pomorski – Świecie) oraz 18 km innych torów dochodzących do głównej linii.

Modernizacja linii między Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą zwiększy przepustowość trasy, ale też prędkość pociągów – składy towarowe będą mogły nią jeździć 120 km/h, a pasażerskie – nawet do 200 km/h. W ramach przygotowywanej przez PKP PLK dokumentacji znajdzie się również koncepcja dobudowy dwóch dodatkowych torów na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka. Przyjęte rozwiązane pozwoli na oddzielenie ruchu pasażerskiego oraz ruchu towarowego, co również usprawni przejazdy podciągów.

Cieszę się, że prace realizowane przez PLK zwiększą możliwości podróży i przewozu ładunków. Projekt znacząco wpłynie na rozwój województwa kujawsko-pomorskiego – powiedział wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.

Modernizacja obejmie przebudowę 11 stacji – Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Bydgoszcz Główna, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie i Twarda Góra. Jak podkreśla PLK, przebudowane perony będą wyższe i lepiej oświetlone, co ułatwi podróżnym (w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się) wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wykonawca przygotuje także dwuwariantową koncepcję przebudowy stacji Nowa Wieś Wielka i Terespol Pomorski, umożliwiającą uzyskanie przez pociągi prędkości 160-200 km/h oraz 200 km/h.

Zobacz również:

Trwają konsultacje CPK

Wariant z prędkością 200 km/h zakłada elektryfikację oraz rewitalizację linii nr 240 na odcinku z Terespola Pomorskiego do Świecia, co umożliwi powrót pociągów pasażerskich do tego miasta – zapowiada PKP PLK. Warto dodać, że wykonawca przygotuje w rejonie stacji Warlubie koncepcję włączenia do linii kolejowej tzw. „szprychy” – połączenia do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie trwają konsultacje społeczne programu kolejowego CPK – bydgoszczanie mają do niego wiele uwag.

W ramach inwestycji planowane jest też powstanie nowego Lokalnego Centrum Sterowania Bydgoszcz Główna. Będzie ono wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Modernizacja zakłada też przebudowę wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn na bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe.

Przygotowanie dokumentacji to istotny krok do modernizacji linii, ważnej dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz kraju i kolejowych szlaków europejskich. Dostosowujemy linię nr 131 prowadzącą ze Śląska na Pomorze do rzeczywistych potrzeb podróżnych oraz przewoźników towarowych, zwracając uwagę na przyjęte przez Polskę kierunki rozwoju komunikacji i gospodarki – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Zgodnie z podpisaną umową, Voessing ma przygotować dokumentację do I kwartału 2022 roku. Roboty na trasach kolejowych z Bydgoszczy do Inowrocławia przewidziano na lata 2022-2026. PLK planują pozyskać środki na realizację inwestycji w ramach kolejnej unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Brak Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Brak
Gość
Brak

Ciekawostką jest wariant ODBUDOWY i ELEKTRYFIKACJI w ramach tego projektu odcinka linii 240 Terespol Pomorski – Świecie n/Wisłą. Przypomnę, że kilkanaście lat temu miasto Świecie z porozumieniu z PLK pozbyło się toru na odcinku Świecie Przechowo (obecnie stacja końcowa/początkowa) – Świecie n/Wisłą, argumentując to (kompletnie dla mnie irracjonalnie) projektem zbudowania w tym miejscu ulicy równoległej do Alei Wojska Polskiego – dawnego ciągu DK1 przez Świecie, odciążonego ponad 20 lat temu dzięki budowie obwodnicy miasta. Do zbudowania tej ulicy zresztą nigdy nie doszło, a w śladzie dawnej linii mamy tu obecnie krzaki, drzewa i dojście dla pieszych z peronu dworca PKS… Czytaj więcej »

Powiązane treści