Pasy rowerowe na Poznańskiej i Grudziądzkiej? Radny przedstawił propozycje
Dodano: 24.02.2023 | 08:16Na zdjęciu: Radny Wojciech Bulanda spytał o możliwość wytyczenia pasów rowerowych na ul. Poznańskiej i Grudziądzkiej.
Fot. Szymon Fiałkowski
Czy na ulicach Poznańskiej i Grudziądzkiej mogłaby powstać nowa infrastruktura rowerowa? Takie propozycje przedstawił radny Wojciech Bulanda. Władze miasta odpowiadają jednak, że najpierw należy przeanalizować trasy rowerowe w całym ścisłym centrum miasta.
W ramach planowanych na 2023 rok zmian w Strefie Płatnego Parkowania w Bydgoszczy drogowcy chcą utworzyć nowe pasy, kontrapasy oraz kontraruchy rowerowe. Dzięki temu na al. Mickiewicza, Powstańców Wielkopolskich (pl. Weysenhoffa – Ogińskiego) oraz pl. Weyssenhoffa rowerzyści pojadą nowymi pasami rowerowymi, zaś na Sobieskiego (od Sowińskiego do Warszawskiej), Hetmańskiej, Mazowieckiej oraz Świętojańskiej (od Pomorskiej do Kościuszki) powstaną kontrapasy.
Z propozycją wytyczenia pasu rowerowego także na ul. Poznańskiej na odcinku od Wełnianego Rynku do placu Poznańskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa, wystąpił niedawno do władz miasta radny Wojciech Bulanda (KO). Pas rowerowy miałby powstać w wyniku zawężenia pasów ruchu dla samochodów oraz uporządkowania kwestii parkowania w tym miejscu.
– Podniosłoby to bezpieczeństwo rowerzystów jadących z centrum w zachodnie rejony miasta, w kierunku ul. Stromej, Szubińskiej, Nakielskiej i Grunwaldzkiej, a także zwiększyłoby atrakcyjność tego środka transportu, dążąc do zmniejszenia liczby samochodów wykorzystywanych do indywidualnego transportu w mieście – wyjaśnia Bulanda.
Jest za wąsko
Jak wynika z odpowiedzi wiceprezydenta Mirosława Kozłowicza, projektanci zmian w Strefie Płatnego Parkowania nie analizowali możliwości wytyczenia pasu rowerowego na Poznańskiej, gdyż wcześniej nie było takich postulatów.
Odpowiedzialny za kwestie drogowe wiceprezydent tłumaczy też, że należałoby najpierw przeanalizować ciągłość i formę infrastruktury rowerowej w centrum w szerszym zakresie, biorąc pod uwagę także ul. Focha, Jagiellońską, Bernardyńską, Wały Jagiellońskie, Grudziądzką i Kruszwicką.
– Należy zwrócić uwagę, że nowe inwestycje zostały zrealizowane z wydzielonymi drogami rowerowymi. To plac Poznański, Kruszwicka, rondo Bernardyńskie, Zbożowy Rynek i część Bernardyńskiej – wymienia Kozłowicz.
Wiceprezydent dodaje także, że pracownicy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zmierzyli szerokość jezdni na odcinku od Poznańskiej 2 do skrzyżowania z Krótką i jest ona za wąska, aby wytyczyć pas rowerowy. Standardowa szerokość pasa ruchu to 3 metry, zaś pasa rowerowego 1,5 metra, tymczasem szerokość jezdni na tym odcinku to 7,1-7,35 m.
– Poza tym, jak pokazały realizacje pasów rowerowych na ul. Ossolińskich i kontrapasa na ul. Bełzy, wyznaczanie tego typu infrastruktury na wysłużonych nawierzchniach wiąże się z koniecznością przeprowadzenia remontów, co generuje znaczne koszty ze środków na drogi rowerowe – wyjaśnia Kozłowicz.
Co na Grudziądzkiej?
W drugiej interpelacji Bulanda spytał także, czy przy okazji trwającego obecnie remontu chodnika lub zaplanowanego na wiosnę remontu nawierzchni na ul. Grudziądzkiej powstanie wydzielona droga rowerowa od placu Poznańskiego do parkingu Park & Ride lub wydzielony pas rowerowy. W tym przypadku odpowiedź również była negatywna.
– Obecnie prowadzone prace obejmuję jedynie remont chodnika i jezdni. Nie planuje się w ramach tych prac wydzielenia drogi rowerowej lub pasa rowerowego – odpowiedział Kozłowicz, ponownie podkreślając, że należy w ramach zespołu ds. polityki rowerowej przeanalizować cały układ dróg rowerowych w centrum miasta, a nowe inwestycje są realizowane z uwzględnieniem tras rowerowych.
O zmiany na Poznańskiej apelował niedawno także Bydgoski Ruch Miejski, przedstawiając swoje propozycje do nowej Strefy Płatnego Parkowania. Zdaniem społeczników należałoby przenieść lub zlikwidować tamtejsze miejsce do parkowania, szczególnie te na wysokości przystanku.
Czytaj więcej o propozycjach Bydgoskiego Ruchu Miejskiego TUTAJ
- Sklepy sieci Spar na sprzedaż. W Bydgoszczy są dwa - 2 października 2023
- Polonia kompletuje skład. Co z Nickim Pedersenem? - 2 października 2023
- Co z obwodnicą Białych Błot? Będzie nowy przetarg - 2 października 2023
Pan Bulanda to rowerowy fanatyk. Niech tylko uświadomi sobie, że nie wszyscy chcą jeździć na rowerach cały rok, i niech przestanie robić podobnym sobie fanatykom dobrze, kosztem większości. Typowa „rowerowa masa bezkrytyczna”
Dzisiaj widziałam na całej trasie z Błonia do Centrum 1 rowerzystę…