PESA z sukcesem zakończyła testy lokomotywy wodorowej [WIDEO, ZDJĘCIA]
Dodano: 17.12.2022 | 09:38Na zdjęciu: PESA zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn.
Fot. PESA
PESA z sukcesem zakończyła testy lokomotywy wodorowej, prowadzone na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Był to ostatni etap badań homologacyjnych maszyny: podczas nich przeprowadzono także specjalną prezentację procesu tankowania.
PESA zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Był to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne prowadzono w Żmigrodzie. Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne.
– Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie PKN Orlen w Płocku – podsumował dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.
Na zakończenie testów w Żmigrodzie Pesa zaprosiła kilkunastu polskich i zagranicznych przewoźników towarowych na specjalną prezentację lokomotywy SM42-6Dn z pokazem tankowania wodoru z mobilnej stacji i jazdami testowymi. – Obecność kilkudziesięciu przedstawicieli przewoźników cargo i intermodalnych potwierdza zainteresowanie, jakim cieszy się projekt naszej wodorowej lokomotywy manewrowej. Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – zapowiedział prezes bydgoskiej firmy Krzysztof Zdziarski. W części seminaryjnej spotkania uczestniczyli również przedstawiciele PKN Orlen, CUPT, PFR i TUV Sud.
– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – dodał Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESY.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Będzie wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji publicznej w regionie? Podpisano porozumienie
Bydgoski producent taboru podkreśla, że „Zielona PESA” to jeden z kluczowych elementów realizowanej przez spółkę strategii PESA2026+. Zakłada ona nie tylko produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, ale również ograniczenie emisji CO2 zarówno w produkcji, jak i całej działalności firmy.
Pesa_H2_loco_presentation_Żmigród from PESA Bydgoszcz on Vimeo.
- Dwie osoby zginęły w wypadku na DK10. Droga zablokowana - 27 października 2025
- 1 listopada na tory wyjedzie więcej pociągów. Jak będą kursować? - 27 października 2025
- Akcja policji na S5 pod Bydgoszczą. Sprawdzano odstępy i wyprzedzanie przez ciężarówki - 27 października 2025





![Unikatowy film z hal ZNTK Bydgoszcz! Zobacz, jak wyglądała dzisiejsza Pesa [WIDEO] zntk](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2025/09/zntk-150x150.jpg)

![Nagrody marszałka. Pawełczak, Muzeum Mydła, Pesa i bydgoscy naukowcy wyróżnieni [ZDJĘCIA] 20250930_nagrody_sport_fot_mikolaj_kuras-1](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2025/10/20250930_nagrody_sport_fot_mikolaj_kuras-1-150x150.jpg)










