Bydgoszcz
2C
100% wilgotność
Wiatr: 3km/h W
H 2 • L 2
9C
Wt
10C
Sr
7C
Czw
2C
Pt
2C
Sob
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPlan transportowy dla Metropolii Bydgoszcz ma być gotowy w 13 miesięcy. Są chętni do jego wykonania
10.02.2021 | 07:11

Plan transportowy dla Metropolii Bydgoszcz ma być gotowy w 13 miesięcy. Są chętni do jego wykonania

Na zdjęciu: Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla obszaru Metropolii Bydgoszcz ma odpowiedzieć na pytania, gdzie realizować nowe połączenia komunikacyjne.

Fot. Szymon Fiałkowski

Cztery podmioty zgłosiły się do przetargu na wykonanie planu transportowego dla obszaru Metropolii Bydgoszcz. Dokument ma być podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27.

Posiadanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan) ma być jednym z wymaganych przez Komisję Europejską kryteriów do ubiegania się o środki unijne na rozwój infrastruktury na obszarach metropolitalnych. – Dlatego, wspólnie z samorządami Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, już teraz przystąpiliśmy do przygotowania tego dokumentu. Wskaże on kierunki działań, które powinny uwzględniać wszystkie samorządy oraz określić kluczowe inwestycje wzmacniające spójność obszaru metropolitalnego i ułatwiające codzienne przemieszczanie się mieszkańców – przekonuje Urząd Miasta Bydgoszczy.

Starania o stworzenie planu podjęto już w 2019 roku. Jak wyjaśniał dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz Łukasz Krupa, przedstawicie gmin członkowskich stowarzyszenia zgodnie uznali, że istnieje potrzeba opracowania dla obszaru Metropolii Bydgoszcz studium transportowego, które ułatwiłoby zabieganie o środki unijne na inwestycje infrastrukturalne oraz planowanie rozwoju komunikacji publicznej. Krupa dodał, że Metropolia Bydgoszcz bierze udział we wspieranym przez rząd i Centrum Unijnych Projektów Transportowych pilotażu przygotowania Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, które mają obejmować więcej aspektów niż typowe studium transportowe. – Dotykają bowiem także obszarów związanych z ochroną środowiska, zdrowiem, a także rozwojem społecznym i gospodarczym objaśniał dyrektor biura stowarzyszenia.

Pod koniec 2020 roku urząd miasta ogłosił przetarg, w którym wyłoni wykonawcę planu transportowego. Zgłosiły się do niego cztery podmioty: najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Refunda z Wrocławia (697 tysięcy złotych). Nieco więcej zaproponowało konsorcjum bydgoskich przedsiębiorstw: Pomorskiej Grupy Konsultingowej i Zakładu Sozotechniki (738 tysięcy złotych). Dwie oferty przekroczyły zakładany przez ratusz budżet, ustalony na milion złotych – LPW z Katowic zaproponowało stworzenie planu za 1,2 miliona złotych, a Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” z Warszawy – za 2,5 miliona złotych.

W tej chwili trwa ocena złożonych ofert i sprawdzanie kwestii proceduralnych. Rozstrzygnięcie powinno nastąpić na przełomie lutego i marca – przekazał MetropoliaBydgoska.PL dyrektor biura Stowarzyszenia Łukasz Krupa. Jak wcześniej informował ratusz, przy wyborze najkorzystniejszej oferty decydującymi czynnikami będzie cena, a także doświadczanie wykonawcy oraz proponowana metodologia pracy.

Jak podkreśla Krupa, planowany czas na opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego to 13 miesięcy od podpisania umowy. – Opracowanie nie jest bezpośrednio związane z projektem unijnym. Dokument będzie finansowany ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz w związku z przygotowaniami do perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027 – wyjaśnia dyrektor. I zapewnia, że umowa miasta z wykonawcą będzie zakładała kary umowne, gdyby ten przekroczył termin przygotowania planu.

Zobacz również:

Metropolia Bydgoszcz będzie mieć swój plan transportowy

Szczegółowy harmonogram prac, w tym konsultacji społecznych SUMP zostanie określony w umowie z wykonawcą. Podstawą planu, oprócz specjalistycznych prognoz, analiz i modeli będą także szerokie konsultacje społeczne. W ich ramach odbywać maja się wywiady, warsztaty, spotkania z mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych. – Spotkania konsultacyjne, zgodnie z przedmiotem zamówienia, są zakładane w formie stacjonarnej lub zdalnej (w zależności od sytuacji epidemicznej) dla każdej z gmin objętych opracowaniem – dodaje Krupa.

Plan mobilności ma uwzględniać potrzeby wszystkich uczestników ruchu. – Bardzo duży nacisk będzie położony na inwestycje związane z transportem publicznym, rowerowym oraz ograniczaniem niekorzystnego wpływu na środowisko. Są to zadania, które w najbliższych latach mają szanse na wysoki poziom dofinansowania z nowej perspektywy unijnej – przekonuje bydgoski ratusz. Elementami Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej będą zatem analizy związane między innymi z budową dróg dla rowerów, rozwojem transportu szynowego, tworzeniem węzłów przesiadkowych, powstawaniem nowych linii autobusowych czy promowaniem i wdrażaniem elektromobilności. Twórcy dokumentu będą mieli za zadanie analizę ruchu kolejowego, autobusowego, drogowego czy rowerowego, z wykorzystaniem danych pozyskanych od przewoźników oraz zarządców dróg. Ważnym elementem będzie także opis istniejącej infrastruktury i rozwiązań komunikacyjnych.

Plan ma odpowiedzieć na szereg pytań i wyzwań związanych z mobilnością. Wśród nich są m.in.: jak poprawić bezpieczeństwo na obszarze Bydgoszczy i okolic, gdzie ulokować stacje ładowania pojazdów elektrycznych, czy atrakcje regionu (tereny zielone, zabytki) są dostępne dla mieszkańców i jak powinna rozwijać się komunikacja publiczna czy rowerowa. W planie mobilności mają znaleźć się cele strategiczne do realizacji w przeciągu najbliższych 15 lat.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
19 dni temu

Dobre skominikowanie Osielska to podstawa. Obecnie autobusow MZK jest zdecydowanie za mało.

Zuzanna
Zuzanna
17 dni temu

A może tak pomyśleć że w parku przemysłowym pracują ludzie którym zabrano godziwy dojazd do pracy od polonu idą pielgrzymki aby zdążyć na 6 do pracy komu przesadzało 56 natomiast kończąc pracę o. 22 to kolejna masakra jest tu wiele firm produkcyjnych A dojazd masakra

Powiązane treści