Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Siatka linii międzygminnych i nowa trasa tramwajowa w centrum. Oto pomysły planu transportowego dla Bydgoszczy i okolic

Dodano: 21.02.2023 | 13:35

Na zdjęciu: Czy za kilkanaście lat Bydgoszcz i okoliczne gminy połączy znacznie więcej autobusów?

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Metropolia Bydgoszcz ma już projekt nowego planu transportowego. Zakłada on m.in. stworzenie nowej siatki połączeń autobusowych międzygminnych czy postuluje budowę linii tramwajowej między placem Poznańskim a rondem Bernardyńskim. Obecnie trwają konsultacje nowego dokumentu.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego ma na celu poprawę mobilności i jakości życia mieszkańców zarówno Bydgoszczy, jak i ościennych gmin. Na podstawie przeprowadzonych analiz i badań dokonano diagnozy stanu istniejącego oraz opisano szereg działań i rekomendacji dla rozwoju transportu publicznego. Kluczowe dla mieszkańców są propozycje zmian w ramach trzech pakietów projektów.

Bydgoski Ruszt Tramwajowy. Twórcy planu postulują nową trasę w centrum

Plan transportowy dla Metropolii Bydgoszcz zakłada, że transport publiczny w Bydgoszczy powinien opierać się o sieć transportu tramwajowego ściśle powiązanego z systemem kolejowym i uzupełniony o połączenia autobusowe. Projektanci planu transportowego z firmy LPW podkreślają, że niedawno zakończone (ulica Kujawska) oraz obecnie realizowana inwestycja tramwajowa (wzdłuż Kazimierza Wielkiego) to etap dopełnienia bydgoskiej sieci tramwajowej. Ten trend będą kontynuować także planowane przez miasto kolejne odcinki nowych tras tramwajowych, czyli połączenie Gdańskiej z Rycerską, trasa wzdłuż alei Wyszyńskiego oraz tramwaj na Szwederowo i Błonie.

Planiści dostrzegli jednak istotną lukę w sieci – brak połączenia placu Poznańskiego z rondem Bernardyńskim. – Brak tego odcinka będzie przyczyniał się do zbytniego kumulowania ruchu tramwajowego w ciągu ulic Focha i Jagiellońskiej pomiędzy Rondem Grunwaldzkim a Rondem Jagiellonów. Ponadto nie będzie możliwe wytyczenie atrakcyjnych prostych linii tramwajowych, np. prowadzących ulicami Szubińską i Toruńską. Nie uda się także znacząco ograniczyć liczby kursujących autobusów miejskich – czytamy w dokumencie. Stąd też rekomendowana jest budowa odcinka w ciągu ulic Poznańskiej i Wały Jagiellońskie.

Byłaby to okazja do uspokojenia ruchu na tym śródmiejskim odcinku oraz jego rewitalizacji, co zapewne wiązałoby się zmniejszeniem przepustowości tego ciągu drogowego poprzez zmniejszenie przekroju do jednej jezdni w ciągu Wałów Jagiellońskich i zmianę organizacji ruchu na ulicę dwukierunkową w ciągu ulicy Grudziądzkiej – kreślą wizję twórcy planu transportowego.

Realizacja „Bydgoskiego Rusztu Tramwajowego” w przytoczonym powyżej kształcie (plus trasa od placu Poznańskiego do ronda Bernardyńskiego) potrwa jednak kilkanaście lat. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do budowy tramwaju na Szwederowo – kilka dni temu ZDMiKP wybrał wykonawcę projektu, który ma być gotowy za około dwa lata.

Czy sieć linii autobusowych połączy Bydgoszcz i ościenne gminy? Sprawdź projekt siatki połączeń

Twórcy planu zauważają, że poza Bydgoszczą komunikacja zbiorowa funkcjonuje w sposób niezadowalający, nie jest: konkurencyjna, atrakcyjna lub dostępna. Zasadnym jest zatem zwrócenie uwagi na poprawę oferty przewozowej. Jednym z istotnych postulatów jest zatem utworzenie nowej sieci międzygminnych połączeń autobusowych, łączących nie tylko Bydgoszcz z ościennymi gminami, ale też oddalone od siebie miasta wokół Bydgoszczy (np. Szubin i Koronowo czy Żnin ze Świeciem).

W głównych miejscowościach, znajdujących się na granicy strefy podmiejskiej Bydgoszczy, powinny zostać zlokalizowane tzw. węzły graniczne, w których docelowo znajdowałyby się przystanki końcowe linii międzygminnych i międzypowiatowych kursujących z Bydgoszczy. Do strefy podmiejskiej Bydgoszczy należy zaliczyć całość gmin Osielsko i Białe Błota, zdecydowaną większość obszaru gmin Nowa Wieś Wielka, Solec Kujawski i Dobrcz, większość powierzchni gmin Dąbrowa Chełmińska i Sicienko, a także najbardziej ciążące do Bydgoszczy obszary gmin Koronowo, Szubin i Łabiszyn – czytamy w planie.

Planiści zaproponowali nowy, bazowy system połączeń międzygminnych. Linie zostały roboczo ponumerowane kolejnymi liczbami, począwszy od 101.

  • 101: Bydgoszcz (Pętla Stomil) – Otorowo – Solec Kujawski – Solec Kujawski Park Przemysłowy;
  • 102A: Kotomierz – Dobrcz – Osielsko – Bydgoszcz – Brzoza – Łabiszyn – Żnin;
  • 102B: Kotomierz – Dobrcz – Osielsko – Bydgoszcz – Brzoza – Łabiszyn – Barcin;
  • 103A: Koronowo – Wtelno – Bydgoszcz – Białe Błota – Szubin – Żnin;
  • 103B: Koronowo – Wtelno – Bydgoszcz – Białe Błota – Szubin – Kcynia;
  • 104: Pruszcz – Zbrachlin – Trzeciewiec – Strzelce Dolne – Bydgoszcz (Andersa/Wolna) – Zławieś Wielka;
  • 105: Koronowo – Kotomierz – Dobrcz – Gądecz – Jarużyn – Bydgoszcz (Andersa/Wolna) – Unisław
  • 106: Koronowo – Bożenkowo – Żołędowo – Osielsko – Bydgoszcz – Brzoza – Nowa Wieś Wielka;
  • 107A: Mrocza – Samsieczno – Sicienko – Bydgoszcz – Białe Błota – Rynarzewo – Łabiszyn;
  • 107B: Mrocza – Słupowo – Trzemiętowo – Sicienko – Bydgoszcz – Białe Błota – Rynarzewo – Łabiszyn;
  • 108: Kotomierz – Żołędowo – Niemcz – Bydgoszcz – Port Lotniczy;
  • 151: Nakło nad Notecią – Potulice – Łochowo – Bydgoszcz – Smukała;
  • 152: Nakło nad Notecią – Ślesin – Kruszyn – Bydgoszcz – Trzciniec – Zielonka – Brzoza;
  • 201: Pruszcz – Koronowo – Wierzchucin Królewski – Mrocza – Nakło nad Notecią – Szubin – Łabiszyn – Nowa Wieś Wielka;
  • 202: Nakło nad Notecią – Kcynia – Dziewierzewo – Gorzyce – Żnin – Barcin.

Ze względu na brak funkcjonowania efektywnego systemu kolejowego, w pierwszym etapie rozwoju sieci połączeń autobusowych, wybrane linie wydłużono w kierunku węzłów głównych (Nakło nad Notecią i Żnin) oraz pozostałych miejscowości gminnych (Barcin, Kcynia, Mrocza), dodając literę do oznaczenia liczbowego, np. 102A.


SPRAWDŹ TAKŻE: Wielka koncepcja odnowy Kanału Bydgoskiego. Ogłoszono obiecany przetarg


Ponadto wytyczono jeszcze dwa rodzaje linii autobusowych. Pierwszy z nich to linie 151 i 152 prowadzące z Nakła nad Notecią w kierunku Bydgoszczy z pominięciem węzłów granicznych strefy podmiejskiej Bydgoszczy, kończące swój bieg również poza węzłami granicznymi (Brzoza, Smukała) nr 151 i 152). Drugi rodzaj to linie nr 201 i 202 z przebiegiem omijającym Bydgoszcz, ale umożliwiające komunikację Nakła ze Żninem, Barcinem czy Koronowem.

Należy jednak podkreślić, że dokładny przebieg tras autobusów podmiejskich na terenie Bydgoszczy i ich powiązania z systemem komunikacji wewnątrzmiejskiej wymaga przeprowadzenia wielowariantowych studiów i analiz – czytamy w projekcie planu transportowego. Linie miałyby kursować co około godzinę lub dwie godziny.

Bydgoski Pierścień Rowerowy. Inwestycje za pół miliarda

Trzecim pakietem projektów ma być stworzenie Bydgoskiego Pierścienia Rowerowego. Według badań przeprowadzonych na potrzeby planu, jednoślady stanowią środek transportu wśród mieszkańców Metropolii Bydgoszcz – ponad 75% mieszkańców posiada własny rower, a korzystanie z niego deklaruje 53% respondentów. Największe natężenie ruchu odbywa się w miejscach występowania oznaczonych dróg rowerowych; zwłaszcza w Bydgoszczy i gminie Osielsko – to tam widoczne jest największe dobowe natężenie ruchu w obu kierunkach.

Obecny system dróg rowerowych w Bydgoszczy i okolicach nie stanowi spójnej sieci powiązań pomiędzy poszczególnymi gminami. Dlatego też kluczowym zadaniem inwestycyjnym powinno być stworzenie „Bydgoskiego Pierścienia Rowerowego”. Ma on łączyć gminy oddalone od Bydgoszczy, tj. Pruszcz, Koronowo, Sicienko, Mrocza, Nakło nad Notecią, Kcynia, Szubin, Barcin, Łabiszyn, Nowa Wieś Wielka, Rojewo oraz Solec Kujawski.

– Dopełnieniem pierścienia mogłaby być Gmina Dąbrowa Chełmińska, ale ze względu na naturalną przeszkodę w postaci rzeki Wisły jest to obecnie niemożliwe. Planowana sieć dróg dla rowerów musi powstawać w oparciu o homogeniczne kryteria, tj. jednolite standardy infrastruktury rowerowej dla wszystkich odcinków dróg. Uzupełnieniem standardów musi być księga identyfikacji wizualnej – postulują twórcy planu.

W planie nie zapisano jednak potencjalnych inwestycji. Oszacowano jednak czas realizacji infrastruktury (do 2037 roku) i szacunkowy koszt (około pół miliarda złotych).

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Trwają konsultacje

Dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27. Obecnie trwają konsultacje projektu: wnioski i uwagi można składać od 20 lutego do 12 marca:

  • elektronicznie na adres e-mail: konsultacje@lpw-grupa.pl
  • pisemnie i bezpośrednio (Urząd Miasta Bydgoszczy, Biuro Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ul. Jagiellońska 61, 85-027 Bydgoszcz

ZAPOZNAJ SIĘ Z PLANEM ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ DLA BYDGOSKIEGO OBSZARU FUNKCJONALNEGO – KLIKNIJ TUTAJ