Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Po wypadku na Andersa wraca temat budowy chodnika. Czy powstanie w tym roku?

Dodano: 21.04.2020 | 13:07

Na zdjęciu: Chodnik ma powstać przy odcinku ulicy Andersa, wybudowanym podczas realizacji linii tramwajowej do Fordonu.

Fot. BB

Potrącenie dwóch rowerzystów na prostym odcinku ulicy Andersa ponownie wzbudziło dyskusję na temat bezpieczeństwa użytkowników ruchu na tym fragmencie drogi. Mieszkańcy wciąż oczekują na obiecywaną budowę chodnika, której termin obecnie określa się na koniec tego roku.

Wybudowany w ramach realizacji linii tramwajowej do Fordonu odcinek ulicy Andersa pomiędzy ulicą Gieryna a Geodetów od początku był pozbawiony chodnika. Pomimo licznych sugestii okolicznych mieszkańców, projektanci inwestycji nie wsłuchali się w uwagi społeczne dotyczące realizacji ciągu pieszego. Warto dodać, że w uchwalonym w marcu 2016 roku (lecz projektowanym znacznie wcześniej – jeszcze przed ukończeniem budowy linii do Łoskonia) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przewidziano na terenach dotąd niezagospodarowanych przede wszystkim rozwój funkcji mieszkaniowej jedno i wielorodzinnej.

Problemy związane z brakiem chodnika unaoczniły się już po uruchomieniu trasy, a także po wybudowaniu dwóch budynków mieszkalnych po zachodniej stronie ulicy (kompleks For You). Po licznych apelach o jego realizacje, zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz zadeklarował, że inwestycja zostanie zrealizowana w 2020 roku. – ZDMiKP planuje rozpocząć budowę chodnika w ciągu ulicy Andersa, na odcinku od ulicy Narcyza Gieryna w kierunku Łoskonia w 2020 roku. Prace budowlane rozpoczną się po technicznym i formalno-prawnym przygotowaniu zadania, najprawdopodobniej na przełomie II i III kwartału tego roku – czytamy w odpowiedzi na interpelację radnej Katarzyny Zwierzchowskiej z jesieni 2019 roku. 

Jednym z argumentów mieszkańców kompleksu For You za budową ciągu pieszego były kwestie bezpieczeństwa. Długi, prosty odcinek Andersa w kierunku zajezdni Łoskoń zachęca kierowców do szybkiej jazdy i łamania przepisów. Ponadto, tym fragmentem drogi poruszają się ciężarówki oraz pojazdy specjalistyczne, wiozące nieczystości do pobliskiej oczyszczalni ścieków. W internetowych dyskusjach podkreślano, że kwestią czasu jest, aż w tym miejscu dojdzie do wypadku. I niestety tak też się stało – w sobotę, 28 marca kierujący samochodem osobowym podczas wyprzedzania innego pojazdu potrącił dwóch rowerzystów. Warto dodać, że w tym roku (do 31 marca) na tym fragmencie ulicy doszło jeszcze do dwóch kolizji drogowych. Nie odnotowano natomiast zdarzeń z udziałem pieszych.

Wypadek, do którego doszło na wysokości bloków „For You” wznowił dyskusję na temat bezpieczeństwa w rejonie ulicy Andersa. Mieszkańcy przypominali o obietnicach dotyczących budowy chodnika oraz zwracali uwagę na kierowców, którzy przekraczali prędkość i stanowili zagrożenie dla pieszych i rowerzystów, poruszających się poboczem drogi. Powyższe kwestie poruszył w swojej interpelacji, wysłanej kilka dni po potrąceniu rowerzystów fordoński radny Lech Zagłoba-Zygler. W piśmie do władz prosi o zwiększenie patroli policji na tym odcinku ulicy, a także dopytuje o deklarowaną przez zastępcę prezydenta budowę chodnika wzdłuż niej.

W odpowiedzi Kozłowicz przekonuje, że Wydział Ruchu Drogowego bydgoskiej komendy miejskiej prowadzi patrole na Andersa. Tu warto dodać, że kilka dni temu otrzymaliśmy informację, że na tym odcinku policjanci prowadzili kontrole prędkości, co mogło być reakcją służb na niedawny wypadek. – Otrzymałem zapewnienie komendanta policji, że dla utrzymania bezpieczeństwa kontrole będą kontynuowane z większą częstotliwością – zapewnia zastępca prezydenta. I dodaje, że interpelacja Zyglera zostanie przekazana do wiadomości policjantom z Fordonu.

Gorszą informacją jest natomiast nowy deklarowany termin budowy chodnika wzdłuż Andersa. – Zadanie zostanie rozpoczęte po skompletowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej. Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych został ustalony na przełom III i IV kwartału tego roku – napisał Kozłowicz. Wcześniej – o czym piszemy powyżej – zapowiadaną, choć określaną jako prawdopodobną datą był przełom II i III kwartału. Warto dodać, że utwardzony odcinek będzie pełnić funkcję ciągu pieszo-rowerowego, a z „uwagi na długi odcinek” inwestycja od ulicy Gieryna do Geodetów będzie realizowana etapami.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments