Bydgoszcz
13C
Niebo głównie zachmurzone
67% wilgotność
Wiatr: 5km/h N
H 13 • L 13
12C
Pon
14C
Wt
13C
Sr
14C
Czw
10C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONInwestycjePoczątek końca gehenny z dojazdem do autostrady? Marszałek zapłaci za drogę niemal dwa razy więcej
droga wojewódzka 548
10.11.2020 | 11:44

Początek końca gehenny z dojazdem do autostrady? Marszałek zapłaci za drogę niemal dwa razy więcej

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: W piątek, 6 listopada podpisano umowę na dokończenie robót na drodze wojewódzkiej nr 548. Na razie - na odcinku od Lisewa do Wąbrzeźna.

Fot. Mikołaj Kuras / Urząd Marszałkowski

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy podpisał z konsorcjum Kobylarni i Mirbudu umowę na dokończenie części drogi wojewódzkiej nr 548 – od Lisewa do Wąbrzeźna. W kolejce jest jeszcze umowa na drugi jej odcinek – wiodący od Stolna do wspomnianego Lisewa, gdzie znajduje się węzeł autostrady A1. Z poprzednim wykonawcą – który zszedł z placu budowy – Trakcją drogowcy podpisali z kolei kilka dni temu ugodę.

· 30-kilometrowy odcinek DW 548 będzie gotowy dopiero w połowie 2022 roku. Pierwotnie koniec prac planowano na czerwiec 2019 roku.
· Wartość umów na dokończenie trasy po spółce Trakcja to około 140 milionów złotych.
· Sama Trakcja doszła do porozumienia z ZDW Bydgoszcz w sprawie polubownego zakończenia sporu po zerwaniu pierwotnego kontraktu.

Umowę z Kobylarnią i Mirbudem podpisano w miniony piątek, 6 listopada w urzędzie marszałkowskim. Podpisy pod kontraktem wartym blisko 69 milionów złotych złożyli: dyrektor ZDW Bydgoszcz Przemysław Dąbrowski oraz członek zarządu Kobylarni i jednocześnie wiceprezes Mirbudu Sławomir Nowak. W efekcie już wkrótce roboty drogowe pomiędzy Lisewem a Wąbrzeźnem mają zostać wznowione. Zakończone natomiast – z trzyletnim poślizgiem w stosunku do pierwotnego terminu, czyli dopiero w połowie 2022 roku. – Po trudnościach związanych z koniecznością wyboru nowego wykonawcy możemy dziś ogłosić wznowienie prac budowlanych. Nowa trasa została zaprojektowana zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i zostanie zrealizowana według najwyższych standardów – twierdzi marszałek Piotr Całbecki, który uczestniczył w parafowaniu dokumentów.

Po zerwaniu umowy z Trakcją Zarząd Dróg Wojewódzkich podzielił prace na blisko 30-kilometrowej drodze na dwie niemal równe części. Oprócz odcinka Lisewo – Wąbrzeźno na dokończenie czeka jeszcze fragment pomiędzy Stolnem a Lisewem. Tam wykonawcą ma być wywodząca się spod Inowrocławia firma Transpol Lider, która wygrała przetarg w nietypowych okolicznościach. Zaproponowała ceną wyższą niż Kobylarnia z Mirbudem (blisko 71 mln zł wobec niespełna 69 mln zł). Zadecydowały więc, co jest nadal rzadkością, kryteria pozacenowe. Obie firmy zgłosiły bowiem doświadczenie kierownika budowy pracującego przy czterech inwestycjach, co było minimum do uzyskania maksymalnej liczby punktów. Tyle że na etapie weryfikacji ZDW zakwestionowała doświadczenie Piotra Jakubka jako kierownika przy budowie linii tramwajowej do Fordonu (pełnił funkcję koordynatora, co zdaniem drogowców oznacza, że nie pełnił samodzielnej funkcji technicznej). I w konsekwencji duet Kobylarnia-Mirbud stracił dziesięć punktów i postępowanie przegrał. Jak ustaliliśmy, konsorcjum odwołało się w tej sprawie do Krajowej Izbie Odwoławczej. Postępowanie trwa.

Zakończyła się z kolei saga związana z zerwaniem współpracy z poprzednim wykonawcą DW 548 – spółką Trakcja. Gdy ta popadła w problemy finansowe, zaprzestała (na przełomie 2018 i 2019 roku) prac na drodze ze Stolna do Wąbrzeźna. Drogowcy wiosną ubiegłego roku rozwiązali z nią kontrakt, a sprawa swój ciąg dalszy miała już w sądzie. Jak poinformował rzecznik Trakcji Maciej Grajewski, w ubiegłym tygodniu przed Sądem Rejonowym w Toruniu doszło do zawarcia ugody. Jak się dowiedzieliśmy, opiewa ona na około 11 mln zł, z czego nieco ponad 9 mln zł stanowi rozliczenie wykonanych robót, natomiast niespełna 2 mln zł – koszt materiałów, które nabył od wykonawcy ZDW. – Bezpośrednim skutkiem zawarcia ugody jest także obustronne zobowiązanie do działania w taki sposób, jak gdyby kontrakt został rozwiązany za porozumieniem stron – wskazuje Grajewski. Oznacza to jednocześnie, że łączny koszt modernizacji drogi wojewódzkiej nr 548 wyniesie (łącznie z nowymi umowami) ponad 150 mln zł. Dla przypomnienia – Trakcja wygrała pierwszy przetarg dzięki ofercie na niecałe 84 mln zł.

Oczekiwana od dawna droga w nowej odsłonie ma zostać poszerzona do 7 metrów i zyskać pobocze. Siedem skrzyżowań DW 548 z drogami lokalnymi (gminnymi i powiatowymi) zostanie przekształconych w ronda (między innymi w  Krusinie czy Płużnicy). Przy współpracy z gminami i powiatami powstaną również chodniki oraz drogi dla rowerów.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści