Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Północne mosty Solidarności do przebudowy. Najpierw powstanie koncepcja

Dodano: 21.01.2022 | 12:39

Na zdjęciu: Północne mosty Solidarności powstały w latach 1976-1981.

Fot. ZDMiKP

Północne mosty Solidarności w ciągu ulicy Focha nad Brdą i Młynówką w najbliższych latach mają zostać przebudowane. Obecnie drogowcy poszukują projektantów, którzy przedstawią co najmniej dwie koncepcje i program funkcjonalno-użytkowy inwestycji.

Dwie północne przeprawy stanowiące część mostów Solidarności – most Portowy nad Brdą i Młyński nad Młynówką – zostały oddane do użytku 40 lat temu. Wybudowano je w latach 1976-1981: za projekt odpowiadało bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wykonawcą było Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Ich forma to typowa dla lat 70. XX w. konstrukcja prefabrykowana stalowo-żelbetowa. Po czterech dekadach mosty wymagają już remontu – i to nie tylko nawierzchni (takowy został przeprowadzony przez firmę Strabag pod koniec 2021 roku). Obecnie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej szuka wykonawcy koncepcji przebudowy.

Północne mosty Solidarności – trzy pomysły na przebudowę

W dokumentacji przetargowej zarząd dróg przedstawił trzy wizje przyszłych północnych mostów w ciągu ulicy Focha. Wytyczne drogowców dotyczą przede wszystkim liczby pasów ruchu na przebudowanych mostach. Wizja numer jeden zakłada, że przeprawy – jak do tej pory – będą mieć trzy pasy ruchu na całej długości, przy czym skrajny pas prawy ma być na początkowym odcinku przeznaczony na przystanek autobusowy, a na dalszym odcinku stanowić początek prawoskrętu w ul. Grottgera. Dwa pozostałe pasy ruchu mają służyć do jazdy na wprost. Część chodnikowa mostów ma służyć zarówno pieszym, jak i rowerzystom: drogowcy zakładają stworzenie wydzielonej drogi dla rowerów. – Ponadto, w rejonie przystanku należy uwzględnić poszerzenia umożliwiające bezpieczne i funkcjonalne połączenie peronu, chodnika i drogi rowerowej – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.

Drugi wariant przebudowy zakłada, że północne mosty Solidarności będą miały dwa pasy ruchu. Zachowany zostanie jednak przystanek autobusowy przed mostami, a także prawoskręt w ul. Grottgera. Podobnie jak w pierwszej propozycji, w obrębie części chodnikowej ma znajdować się także wydzielona droga dla rowerów. Wizja numer trzy to wariant mieszany z jezdnią dwu/trzypasową – w obrębie przeprawy, za przystankiem autobusowym miałyby funkcjonować dwa pasy ruchu ogólnego, a za mostem prawoskręt w Grottgera za mostem. Część dla pieszych i rowerzystów miałaby zostać zaprojektowana tak, jak w pozostałych dwóch propozycjach.

Wszystkie warianty funkcjonalne należy projektować w dowiązaniu do stanu istniejącego, planowanego dokończenia infrastruktury rowerowej, oraz planowanej przebudowy ul. Focha związanej z budową Nowego Portu. Należy też zaplanować schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie – również na międzywodziu oraz powiązanie (skomunikowanie) ciągów pieszych i rowerowych z bulwarami nad Brdą od strony śluzy – wyjaśniają drogowcy. Warto dodać, że przy przejazdach rowerowych drogowcy nakazują – o ile będzie taka możliwość – wprowadzenie podpórek rowerowych, czyli barierek postojowych z podstopnicami dla rowerzystów. Takie rozwiązanie funkcjonuje przy przejściu przez al. Wyszyńskiego pomiędzy osiedlem Leśnym a cmentarzem.  Projektanci muszą też wykonać niezbędne badania betonu podpór i stali konstrukcyjnej „w stopniu wystarczającym do rzetelnej oceny stanu technicznego”.

W związku z przetargiem pojawiły się propozycje, aby stworzyć połączenie rowerowe mostów Solidarności nie tylko z bulwarami, ale także z Wyspą Młyńską. – A może przy okazji tworzenia koncepcji przebudowy Mostów Solidarności zaplanować pochylnię bezkolizyjnie łączącą drogę dla rowerów po północnej stronie Focha z ul. Tamka (wjazd na Wyspę Młyńską) – proponuje inicjatywa Bartodziejskie Bulwary Brdy.

W mediach społecznościowych pojawiła się wizja takiego rozwiązania, na której przedstawiono, jak mógłby wyglądać dojazd do pochylni. Społeczna inicjatywa promująca wykorzystanie atutów przepływającej przez Bydgoszcz rzeki wylicza szereg plusów pochylni: szybki, bezkolizyjny przejazd na Wyspę, przedłużenie bulwarów przy operze czy dostęp do międzywodzia – ale wymienia też minusy: przede wszystkim brukowaną (nieprzyjazną dla poruszających się na dwóch kółkach) nawierzchnię na ulicy Tamka, ingerencję w istniejącą zieleń czy ewentualne koszty pochylni.

Otwarcie ofert w przetargu na koncepcje przebudowy północnych mostów Solidarności ma nastąpić we wtorek, 25 stycznia. Przy ich ocenie ZDMiKP będzie kierować się trzema kryteriami: ceną (60% wagi), doświadczeniem kierownika projektu (30%) i doświadczeniem projektanta branży mostowej (10%). Szczegółowa wizja przebudowy przepraw w ciągu ulicy Focha ma powstać w przeciągu 300 dni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Most Uniwersytecki. Trwają próby obciążeniowe po naprawie [ZDJĘCIA]

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Leo
Leo
2 lat temu

Ładnieje Bydgoszcz i bardzo dobrze, ale zapytam dlaczego 1km od Starego Miasta brak chodników np: Orla, a ciągłe przebudowuje się te same miejsca. Wstyd włodarze.

JezusMaria
JezusMaria
2 lat temu

„Po czterech dekadach mosty wymagają już remontu” ??? już ?? a nowy most uniwersytecki to po ilu dekadach wymagał już remontu?! więc chyba słowo „już” to nie bardzo pasuje. Jak widać stara budowa i dawni inżynierowie potrafili zbudować coś co przetrwa 40 lat a nie jak teraz 5…

Xxx
Xxx
2 lat temu

No to mamy kolejne zamknięcie drogi…