Poznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer
Dodano: 19.08.2021 | 10:49Na zdjęciu: Dyrekcja Kolei od strony Brdy. Materiał pochodzi najpewniej z końca XIX wieku.
Fot. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer historyczny poświęcony Kolejowej Bydgoszczy. Jego uczestnicy poznają wiele historycznych faktów związanych z rozwojem kolejnictwa w naszym mieście, a także zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających.
Można stwierdzić, że połączenia kolejowe wychodzące z Bydgoszczy w kierunku Warszawy, Berlina czy Poznania były symboliczną klamrą polskich ziem pod zaborami. Otwieranie pierwszych żelaznych traktów było wydarzeniem kulturowym.
![Poznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2021/03/plac-wolnosci-pocztowki-anna-perlik-piatkowska-pawel-piatkowski-10.jpg)
Zobacz również:
Kup album z pocztówkami przedstawiającymi dawną Bydgoszcz
– Wyobraźcie sobie pogodną niedzielę 13 lipca 1851 roku i tłumy bydgoszczan na Okolu i na stacji na folwarku w Bocianowie, przy końcu piaszczystej drogi (dzisiejsza ul. Dworcowa). Powód: przejazd próbny pociągów po pierwszym odcinku kolei wschodniej od Krzyża do Bydgoszczy (145 km). Po godz. 16.00 wtoczyły się dwa umajone parowozy „Brda” i „Wda”, a z wagonów wysiedli pruscy dygnitarze witani orkiestrą. Niespełna dwa tygodnie później przyjeżdża pociąg specjalny ze Szczecina z królem pruskim Fryderykiem Wilhelmem IV, który uroczyście otworzył nowy szlak kolejowy. Nocą 27 lipca wyruszył z Bydgoszczy do Berlina pierwszy rozkładowy pociąg osobowy. Podążał z prędkością 35 km/godz. i okrężną drogą przez Szczecin docierał na miejsce po ponad 13 godzinach. Dziś kolejowa podróż do stolicy Niemiec trwa nieco ponad 6 godzin – opisuje muzeum.
Powstała w Bydgoszczy Dyrekcja Kolei Wschodniej była pierwszą państwową dyrekcją kolei w Europie i na świecie. Pod koniec XIX wieku zarządzała szlakami od Berlina do Kłajpedy o długości 4833 km linii kolejowych. Przez pewien czas jej znakomitym dyrektorem był pruski minister Albert von Maybach – późniejszy Honorowy Obywatel Bydgoszczy. Już w roku 1888 na dworcu bydgoskim odprawiono 214 tys. podróżnych i przewieziono 147 tys. ton towarów.
– Współcześnie Bydgoszcz jest jednym z ważniejszych węzłów dróg żelaznych państwa polskiego, głównym przedbramiem kolejowych portów morskich Zatoki Gdańskiej. Natomiast w pierwszym siedemdziesięcioleciu swego funkcjonowania węzeł ten pełnił nieco inne, w istocie rzeczy mniej ważne zadania – był przede wszystkim jednym z ogniw systemu połączeń królewsko-pruskiego, a następnie cesarskiego Berlina z północno wschodnimi ziemiami Rzeszy Niemieckiej – napisał prof. Sławomir Kalembka, toruński historyk i wybitny znawca dziejów kolejnictwa.
O faktach związanych z rozwojem kolejnictwa w Bydgoszczy będzie można dowiedzieć się podczas kolejnego Spaceru Historycznego „Kolejowa Bydgoszcz”. Odbędzie się on już w najbliższą sobotę, 21 sierpnia. Start o godzinie 12:00 spod gmachu głównego muzeum przy ul. Gdańska 4. Potrwa on dwie godziny, a jego uczestnicy zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających, m.in. gmach dyrekcji kolejowej przy ulicy Dworcowej.
By wziąć udział w spacerze, należy zapłacić 8 złotych. Można to zrobić na dwa sposoby:
– w kasie Muzeum Okręgowego, ul. Gdańska 4 (z wyjątkiem poniedziałków),
– przelewem na konto nr 45 1240 1183 1111 0011 0159 1497
W tytule przelewu należy wpisać: „Wstęp do MOB – Kolejowa Bydgoszcz – imiona i nazwiska uczestników – adres e-mail – numery telefonu.
- Karambol na drodze krajowej w regionie. 10 osób poszkodowanych [ZDJĘCIA] - 17 lipca 2024
- Kosma Złotowski z ważną funkcją w Parlamencie Europejskim - 17 lipca 2024
- „Ogórkiem” do Exploseum za darmo! Znamy rozkłady jazdy - 17 lipca 2024