Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Poznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer

Dodano: 19.08.2021 | 10:49

Na zdjęciu: Dyrekcja Kolei od strony Brdy. Materiał pochodzi najpewniej z końca XIX wieku.

Fot. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer historyczny poświęcony Kolejowej Bydgoszczy. Jego uczestnicy poznają wiele historycznych faktów związanych z rozwojem kolejnictwa w naszym mieście, a także zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających.

Można stwierdzić, że połączenia kolejowe wychodzące z Bydgoszczy w kierunku Warszawy, Berlina czy Poznania były symboliczną klamrą polskich ziem pod zaborami. Otwieranie pierwszych żelaznych traktów było wydarzeniem kulturowym.

Poznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer

Zobacz również:

Kup album z pocztówkami przedstawiającymi dawną Bydgoszcz

Wyobraźcie sobie pogodną niedzielę 13 lipca 1851 roku i tłumy bydgoszczan na Okolu i na stacji na folwarku w Bocianowie, przy końcu piaszczystej drogi (dzisiejsza ul. Dworcowa). Powód: przejazd próbny pociągów po pierwszym odcinku kolei wschodniej od Krzyża do Bydgoszczy (145 km). Po godz. 16.00 wtoczyły się dwa umajone parowozy „Brda” i „Wda”, a z wagonów wysiedli pruscy dygnitarze witani orkiestrą. Niespełna dwa tygodnie później przyjeżdża pociąg specjalny ze Szczecina z królem pruskim Fryderykiem Wilhelmem IV, który uroczyście otworzył nowy szlak kolejowy. Nocą 27 lipca wyruszył z Bydgoszczy do Berlina pierwszy rozkładowy pociąg osobowy. Podążał z prędkością 35 km/godz. i okrężną drogą przez Szczecin docierał na miejsce po ponad 13 godzinach. Dziś kolejowa podróż do stolicy Niemiec trwa nieco ponad 6 godzin – opisuje muzeum.

Powstała w Bydgoszczy Dyrekcja Kolei Wschodniej była pierwszą państwową dyrekcją kolei w Europie i na świecie. Pod koniec XIX wieku zarządzała szlakami od Berlina do Kłajpedy o długości 4833 km linii kolejowych. Przez pewien czas jej znakomitym dyrektorem był pruski minister Albert von Maybach – późniejszy Honorowy Obywatel Bydgoszczy. Już w roku 1888 na dworcu bydgoskim odprawiono 214 tys. podróżnych i przewieziono 147 tys. ton towarów.

Współcześnie Bydgoszcz jest jednym z ważniejszych węzłów dróg żelaznych państwa polskiego, głównym przedbramiem kolejowych portów morskich Zatoki Gdańskiej. Natomiast w pierwszym siedemdziesięcioleciu swego funkcjonowania węzeł ten pełnił nieco inne, w istocie rzeczy mniej ważne zadania – był przede wszystkim jednym z ogniw systemu połączeń królewsko-pruskiego, a następnie cesarskiego Berlina z północno wschodnimi ziemiami Rzeszy Niemieckiej – napisał prof. Sławomir Kalembka, toruński historyk i wybitny znawca dziejów kolejnictwa.

O faktach związanych z rozwojem kolejnictwa w Bydgoszczy będzie można dowiedzieć się podczas kolejnego Spaceru Historycznego „Kolejowa Bydgoszcz”. Odbędzie się on już w najbliższą sobotę, 21 sierpnia. Start o godzinie 12:00 spod gmachu głównego muzeum przy ul. Gdańska 4. Potrwa on dwie godziny, a jego uczestnicy zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających, m.in. gmach dyrekcji kolejowej przy ulicy Dworcowej.

By wziąć udział w spacerze, należy zapłacić 8 złotych. Można to zrobić na dwa sposoby:
– w kasie Muzeum Okręgowego, ul. Gdańska 4 (z wyjątkiem poniedziałków),
– przelewem na konto nr 45 1240 1183 1111 0011 0159 1497

W tytule przelewu należy wpisać: „Wstęp do MOB – Kolejowa Bydgoszcz – imiona i nazwiska uczestników – adres e-mail – numery telefonu.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments