Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Priorytetowy problem tramwajów w Fordonie. Co jest nie tak z sygnalizacją?

Dodano: 17.01.2020 | 08:08

Na zdjęciu: Jedna z wielu sytuacji na skrzyżowaniu Akademickiej z Korfantego, kiedy to tramwaj przez kilkanaście sekund oczekuje na zmianę sygnału świetlnego na pionowy, umożliwiający jazdę.

Fot. nadesłane

Pracownicy MZK, jak i pasażerowie wciąż nagłaśniają problem związany ze sterowaniem sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Do ZDMiKP, jak i prezydenta Mirosława Kozłowicza trafiają pisma od motorniczych, w których opierając się na własnych doświadczeniach punktują zaniedbania drogowców. Ci bronią się, tłumacząc zawiłości systemów sterujących i ITS. 

O tym, że tramwaje na linii do Fordonu muszą regularnie przystawać przy skrzyżowaniach ulicy Akademickiej z Kaliskiego i Korfantego, pisaliśmy już we wrześniu. Według naszych informacji, modyfikacja cyklu świateł została wprowadzona ze względu na skargi kierowców, którzy zbyt długo oczekiwali na skręt z Akademickiej z Korfantego. ZDMiKP, ustami ówczesnego rzecznika Krzysztofa Kosiedowskiego twierdził jednak, że taka sytuacja nie miała miejsca.

Kilka tygodni temu temat znów powrócił. W odpowiedzi na skargi pracowników MZK odnośnie funkcjonowania priorytetu na fordońskim skrzyżowaniu drogowcy podkreślali, że obsługa tramwajów nie znajduje się w głównej fazie ruchu, ale wprowadzone rozwiązanie jest „optymalne”. Dopytaliśmy o tę kwestię ZDMiKP. Obecny rzecznik zarządu Tomasz Okoński podkreśla, że priorytet nie został on w żaden sposób celowo ograniczony na jakimkolwiek skrzyżowaniu od dnia uruchomienia linii tramwajowej do Fordonu.

Priorytetowy problem tramwajów w Fordonie. Co jest nie tak z sygnalizacją?

Zobacz również:

Mniej pieniędzy na komunikację. ZDMiKP zapowiada cięcia kursów

Zgodnie z przyjętą polityką Miasta, ZDMiKP od kilku lat stawia na rozwój i priorytet komunikacji publicznej czego przykładem jest m.in. wdrożony w latach 2013-2015 system ITS. Od czasu jego uruchomienia wszystkie nowe inwestycje są realizowane zawsze w nawiązaniu do maksymalnego wykorzystania jego możliwości dla konkretnego rozwiązania projektowego – przekazał Okoński. Dalej podkreśla, że odpowiednia realizacja priorytetu zależy od trzech czynników tj. odpowiedniego zalogowania pojazdu w systemie, odpowiedniej informacji GPS o położeniu pojazdu (sprawność przesyłu radiowego danych) oraz możliwości realizacji zgłoszenia na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Tyle że według informacji od motorniczych brak logowania do systemu nie jest możliwy, ponieważ motorniczy w razie błędnego logowania otrzymuje komunikat dźwiękowy o złym kodzie, a przy niezalogowaniu w systemie – informacje od Nadzoru Ruchu MZK. A zarząd wielokrotnie wskazywał, że brak priorytetu wynika wyłącznie z błędów kierujących pojazdami szynowymi.

Jak wyjaśnia ZDMiKP, z przeprowadzanych wielokrotnie obserwacji wynika, że priorytet działa dla prawidłowo zalogowanych pojazdów szynowych i jest przydzielany możliwie szybko z zachowaniem koniecznych, uwarunkowanych przepisami prawa czasów ewakuacji dla innych pojazdów czy też faz trwających przed przyjazdem tramwaju do miejsca przejazdu lub skrzyżowania. W celu utrzymania kontroli nad prawidłowym logowaniem pojazdów ZDMiKP w porannym i popołudniowym szczycie dokonuje analizy priorytetu przekazując te dane do służb Nadzoru Ruchu MZK w Bydgoszczy celem zdiagnozowania problemu z nadajnikiem lub też zdyscyplinowania kierujących tramwajami do przeprowadzenia poprawnej procedury logowania.

Jak działa priorytet? – Każdy pojazd szynowy, będący prawidłowo zalogowany w systemie przesyła do sterownika sygnalizacji świetlnej informacje o swojej pozycji trzykrotnie – pierwszy raz, w momencie zbliżania się do skrzyżowania/przejazdu, drugi – gdy znajduje się już na obiekcie i trzeci raz, gdy go opuszcza. Z analiz tych jednoznacznie wynika, iż zdecydowana większość pojazdów porusza się z poprawnie zdefiniowanymi nadajnikami i dzięki temu otrzymują przydzielony priorytet – odpowiada ZDMiKP.

Rzecznik Okoński dodaje jednak, że średnio raz dwa razy na dzień zdarzają się nadal pojazdy nie nadające sygnału przywołującego priorytet. – W przypadku nieprzydzielenia priorytetu dla konkretnego pojazdu oprócz wspomnianego wcześniej czynnika ludzkiego, może dojść do awarii komputera pokładowego z modułem GPS, bądź usterki radia krótkiego zasięgu (RKZ), a także chwilowego zakłócenia sieci GSM podającego nie rzeczywistą lokalizację położenia pojazdu względem miejsca oczekiwanego przejazdu z priorytetem. W momencie przesłania nieprawidłowej pozycji pojazdu przez sieć GSM (z niewielkim opóźnieniem) do Systemu, nie ma możliwości prawidłowości jego działania.

Ponadto pragniemy poinformować, iż w obecnym Systemie ITS nie ma możliwości ograniczenia bądź wyłączenia priorytetu dla konkretnych pojazdów. Priorytet dla pojazdów tramwajowych wykluczając wcześniej wspomniane sytuacje jest przydzielany zawsze wszystkim pojazdom, albo żadnemu z nich.

Stanowisko ZDMiKP ws. ulicy Akademickiej

W przypadku przywołanej ulicy Akademickiej, sterowanie grupami pieszymi i rowerowymi uwarunkowane jest zgłoszeniami grup kołowych, a także pieszych (w przypadku zgłoszenia pieszych po obu stronach omawianej ulicy otwierane są przejścia i przejazdy przez całą szerokość ulicy Akademickiej), w przypadku braku takich zgłoszeń otwierane są tylko przejścia rzeczywiście zgłoszone.  Gdyby za każdym razem otwierać całość przejść w poprzek ul. Akademickiej (dwie jezdnie + torowisko) to ewakuacja takiego układu trwałaby dwa razy dłużej i dwa razy dłużej oczekiwałyby na przejazd w ciągu ul. Akademickiej pojazdy samochodowe i tramwajowe, tym samy znacznie ograniczylibyśmy szybkość przydzielenia priorytetu.

Obecne fazy są dzięki temu krótsze i potrafią się szybciej ewakuować przy otrzymaniu informacji o konieczności przejścia do fazy tramwajowej zgłaszanej przez nadjeżdżający pojazd tramwajowy. Dodatkowo w ciągu omawianej ulicy Akademickiej (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Wyścigowej) realizowany jest bezwzględny priorytet tramwajowy, który z samego założenia ogranicza przejście/przejazd na raz przez obydwie jezdnie oraz torowisko tramwajowe.

Dzięki obecnym rozwiązaniom Systemu ITS w II połowie roku 2016 tj. pół roku po wybudowaniu linii tramwajowej do Fordonu (bez priorytetu) uzyskaliśmy kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu tramwajów na odcinku pomiędzy pętlami Wyścigowa i Łoskoń. Wynik ten umożliwił odpowiednie korekty czasów podróży i rozkładów jazdy, a osiągnięte czasy pomimo wzrostu natężeń ruchu pojazdów indywidualnych utrzymujemy do dnia dzisiejszego. Pragnę poinformować, iż zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą organizacji ruchu, w szczególności w miejscach występowania sygnalizacji świetlnych obecnie w większości przypadków przejścia dla pieszych i przejazdy da rowerzystów w obrębie funkcjonowania systemu ITS otwierane są automatycznie wzdłuż kierunku głównego, tj. w tym przypadku ulicy Akademickiej. Kwestia obserwacji czasów ewentualnych postojów tramwajów przed skrzyżowaniami możliwa jest na podstawie informacji przesyłanych do sterownika oraz obserwacji kamer monitoringu wizyjnego w Centrum nadzoru ZDMiKP.

ZDMiKP na bieżąco monitoruje sytuację ruchową na wszystkich obiektach znajdujących się w Systemie ITS. W przypadku stwierdzenia fizycznych usterek bądź nieprawidłowości w działaniu są one na bieżąco usuwane. Mając na uwadze powyższe nie planujemy wprowadzania zmian w programach sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ulic Akademicka/Korfantego i Akademicka/Kaliskiego. Mając jednak na uwadze wspomniane zgłoszenie, dokonano przesunięcia wirtualnie punktów meldunkowych w celu jeszcze sprawniejszego przydzielania priorytetu tramwajowego na powyższych obiektach.

***

Ostatnie zdanie jest kluczowe. Od kilku dni można bowiem zauważyć, że priorytet tramwajowy na skrzyżowaniu uległ poprawie. Skoro jednak ZDMiKP uwzględnił zgłoszenie i dokonał zmian, tak aby tramwaje nie musiały zatrzymywać się na kilkanaście sekund tuż przed przystankiem Przylesie, to znaczy, że problem z funkcjonowaniem sygnalizacji faktycznie zaistniał. I to nie jest jedyny problem, który wciąż nie jest rozwiązany przez ZDMiKP. Do instytucji oraz prezydenta Mirosława Kozłowicza trafiają kolejne doniesienia o źle działającej sygnalizacji dla tramwajów. Czy władze miasta zareagują na kolejny alarm, czy sytuacja zakończy się wypadkiem?

Błażej Bembnista