Przełom na Fordońskiej? Po świętach ma zostać otwarta północna jezdnia i Łęczycka
Dodano: 21.12.2022 | 17:34Na zdjęciu: Po ponad roku północna jezdnia Fordońskiej ma wreszcie zostać udostępniona do ruchu.
Fot. ZDMiKP
Po ponad roku firma Trakcja zamierza udostępnić do ruchu przebudowywaną północną jezdnię ulicy Fordońskiej oraz ulicę Łęczycką. Ślimacze tempo robót sprawia, że wykonawca domaga się przedłużenia terminu wykonania układu drogowego wokół nowych mostów Kazimierza Wielkiego do grudnia 2023 roku i oczekuje większych pieniędzy.
Przebudowa skrzyżowania Fordońskiej z Kazimierza Wielkiego wraz z budową nowych mostów przez Brdę rozpoczęła się latem ubiegłego roku. Największe trudności dla wszystkich użytkowników ruchu rozpoczęły się w połowie września 2021 roku, kiedy to wykonawca – firma Trakcja – zamknęła północną jezdnię Fordońskiej i skrzyżowanie z Łęczycką. Roboty, które miały zakończyć się w czerwcu tego roku, trwają do dziś. Jak miesiąc temu przekazywał rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński, problemem uniemożliwiającym otwarcie północnej nitki Fordońskiej był brak realizacji chodnika.
Co zmieniło się przez kilka tygodni? Trakcja i podwykonawcy bardzo wolno kładli płytki wzdłuż ulicy, lecz wszystko wskazuje na to, że do końca roku „wyrobią się” z tą częścią prac.- Zgodnie z deklaracją firmy Trakcja, po świętach mają nastąpić istotne zmiany w organizacji ruchu. Otwarta ma zostać też ulica Łęczycka. Zmienią się trasy linii autobusowych – podkreśla rzecznik ZDMiKP. Na razie na północnej jezdni Fordońskiej widać przygotowania do wprowadzenia nowej organizacji: trwa rozstawianie wygrodzeń i wykańczanie chodników. Szczegóły i datę wprowadzenia zmian poznamy w „odrębnym komunikacie”.
Otwarcie Łęczyckiej nie oznacza jednak końca utrudnień na Fordońskiej. Wykonawca będzie musiał bowiem zamknąć południową część ulicy, by m.in. połączyć torowisko na trasie z Fordonu do centrum z tym, powstającym wzdłuż Kazimierza Wielkiego. Te prace – patrząc na dotychczasowe zaangażowanie Trakcji – także potrwają około roku, dlatego wykonawca już teraz prosi o wydłużenie terminu zakończenia inwestycji do grudnia 2023 roku oraz o… więcej pieniędzy ze względu na trudną sytuację gospodarczą. Zarząd dróg zapewnia, że wnioski są szczegółowo analizowane, ale też podkreśla, że inwestycja za 150 milionów złotych wykorzystuje dofinansowanie unijne – a te powinno zostać rozliczone do końca przyszłego roku.
Budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Jak wygląda przebieg prac?
W dalszym raporcie z placu budowy rzecznik prasowy ZDMiKP informuje o postępach przy budowie mostów – tramwajowego i drugiego drogowego. – Zakończyło się betonowanie mostu tramwajowego. Obecnie trwa montaż kanalizacji deszczowej, łożysk, dylatacji i desek gzymsowych. Wykonano też podpory mostu drogowego. Obecnie trwa wytwarzanie jego konstrukcji stalowej, który ma być montowany na podporach na początku przyszłego roku – informuje Tomasz Okoński.
Wciąż trwają też prace na skrzyżowaniu Toruńskiej z Perłową. Wykonawca zamontował torowisko prawie na całej długości przebudowywanego odcinka (90% zakresu) i ustawił słupy trakcyjne. Obecnie trwają prace przy rozjazdach u zbiegu ulic Perłowej i Toruńskiej (50% zakresu). Kontynuowane są roboty brukarskie oraz prace związane z infrastruktura podziemną i sanitarną na Toruńskiej przy Perłowej. Na przebudowę zgodnie z kontraktem czeka jeszcze m.in. całe skrzyżowanie Toruńskiej z Kazimierza Wielkiego.
CZYTAJ TAKŻE: Zarząd MZK podał się do dymisji. Związkowcy wznawiają spór zbiorowy
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024