RAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 4 – ŚRÓDMIEŚCIE]
Dodano: 10.12.2015 | 17:46
Od poniedziałku do piątku będziemy prezentowali kluczowe zmiany, które zostaną wprowadzone od początku stycznia w transporcie publicznym na terenie Bydgoszczy.
Na zdjęciu: Tramwaje linii nr 2 od stycznia nie zmienią trasy - będą łączyły rondo Kujawskie z pętlą w Lesie Gdańskim.
Fot. Eryk Dominiczak
Śródmieście wraz z przyległymi osiedlami, a także Fordon – to dwa obszary, gdzie od stycznia zajdą największe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W czwartej części naszego komunikacyjnego vademecum prezentujemy roszady planowane w siatce połączeń w centrum Bydgoszczy.
Nawet co 2,5 minuty w ciągu ulicy Jagiellońskiej i co 3,5 minuty na kluczowych odcinkach ul. Focha i Gdańskiej – taką częstotliwość kursowania tramwajów zakłada projekt zmian komunikacyjnych w obrębie Śródmieścia. Do centrum, zgodnie z życzeniem mieszkańców, dojedziemy nową linią tramwajową nr 10, która połączy pętlę na fordońskim osiedlu Niepodległości z Lasem Gdańskim. – W ten sposób realizujemy postulat, aby tramwaj z Fordonu docierał na ulicę Gdańską – wyjaśnia Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ds. transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Nowa linia będzie kursowała – podobnie jak „siódemka” – codziennie, ale do godziny 20:00.
„Dziesiątka” ma rekompensować zmianę trasy kluczowej dla mieszkańców Fordonu linii autobusowej nr 83. Nie będzie ona od początku nowego roku docierała już do północnej części Śródmieścia (ominie między innymi okolice Teatru Polskiego), ale obsłuży cały ciąg ul. Kamiennej oraz Pileckiego. Od ronda Maczka zostanie skierowana – to także modyfikacja po konsultacjach społecznych – na Czyżkówko.
Linia nr 10 (Os. Niepodległości – Las Gdański); częstotliwość kursowania: co 20 minut bez względu na porę;
Linia nr 83 (Os. Tatrzańskie – Czyżkówko); częstotliwość kursowania: co 20 minut w szczycie i poza nim; wieczorami i w weekendy – co pół godziny;
Siatka połączeń tramwajowych ulegnie – poza wspomnianą linią nr 10 – kosmetycznym zmianom. Na swoje historyczne trasy wrócą linie nr 3 (od stycznia będzie trasowana do Wilczaka) oraz nr 8 (ponownie dojedzie do dworca głównego). Zmiana numeracji dotyczy również wycofanej z obsługi górnego tarasu linii nr 5 – będzie ona kursowała pomiędzy Łoskoniem a pętlą przy ulicy Rycerskiej. Z kolei „dwójka” – nadal łącząca rondo Kujawskie z Myślęcinkiem – będzie jeździła przez Babią Wieś, a nie – jak do tej pory – ulicą Jagiellońską koło dworca autobusowego.
Zmiany czekają także komunikację autobusową – z obsługi południowej obwodnicy Starego Miasta (Grudziądzkiej / Poznańskiej oraz Wałów Jagiellońskich) wycofana zostanie linia nr 53 oddelegowana do obsługi górnego tarasu miasta. Nadal w rejon bydgoskiego sądu docierała będzie linia nr 56, ale z ronda Bernardyńskiego skierowana zostanie w stronę ulicy Wojska Polskiego i Glinek. Bez zmian będą kursowały linie nr 51, 52, 55, 58, a także 59 (zostanie jedynie w wybranych kursach wydłużona przez tereny Zachemu do pętli w Łęgnowie). Nowa odsłona czeka linię nr 60 – połączy ona Błonie z pętlą na ul. Morskiej.
Nie zmieni się siatka połączeń umożliwiająca dotarcie na osiedle Leśne – do modernizowanego dworca kolejowego dotrą linie nr 52 (z Błonia), 65 (z Fordonu) i 68 (z Glinek). Wybrane kursy tej pierwszej będą dojeżdżały do Myślęcinka i Podkowy. Na przystanek Dworzec Leśne dojadą także pasażerowie linii międzygminnych nr 93 i 94. Rejon ulicy Czerkaskiej i osiedla Zawisza nadal zabezpieczą linie nr 57 (z Błonia przez trasę Uniwersytecką) oraz nr 80 (z portu lotniczego).
Linia nr 60 (Błonie – Morska); częstotliwość kursowania: co pół godziny w szczycie i co 40 minut poza szczytem i w dni wolne;
Przemeblowanie połączeń nastąpi na Bartodziejach. Część korekt ma związek z apelami mieszkańców. Tak jak np. skierowanie linii nr 67 z pętli na ul. Rycerskiej do przystanku początkowo-końcowego na ul. Łęczyckiej, a nie do pętli Morska. Pętla Morska będzie zresztą bardzo dobrze obsadzona – dojadą tam autobusy wspomnianych już linii nr 55 i 60, a także nr 71 i 77 (z Rekinowej i Niklowej). Z kolei linia nr 64, o czym informowaliśmy już w środę, dotrze aż do ul. Przemysłowej, ale nadal będzie przejeżdżała ul. Skłodowskiej-Curie.
Na tę ostatnią wjadą również od 2 stycznia autobusy linii nr 69 i 89. To efekt podziału najdłuższej obecnie linii autobusowej w mieście (69 – przejedzie przez Centrum Onkologii, 89 – przez kampus UTP przy ul. Kaliskiego). Dlaczego autobusy zostaną wycofane z ul. Fordońskiej? – Będą na niej dostępne aż cztery linie tramwajowe. A dodatkowo chcemy wykorzystać buspas na ul. Wyszyńskiego – wskazuje dyrektor Grzegorzewski. Na ulicy Fordońskiej na odcinku od ronda Fordońskiego do węzła Most Kazimierza Wielkiego (na wysokości ul. Łęczyckiej) ostatnie się tylko jedna linia autobusowa – nr 65.
Linia nr 69/89 (Os. Tatrzańskie – Błonie); częstotliwość kursowania: co 6 minut w szczycie, co 10 min. – poza nim i w weekendy, co kwadrans – wieczorami;
Od stycznia wzrośnie liczba linii nocnych – do sześciu. Według koncepcji „Rendez-vous” wszystkie autobusy będą spotykały się na placu Kościeleckich w jednym momencie od 23:15 (piętnaście minut po każdej pełnej godzinie). W kierunku osiedla Leśnego – tak jak obecnie – będzie odjeżdżała linia 31N, która jednak w wyznaczonych kursach dojedzie aż do Podkowy. Linia 32N pojedzie ul. Fordońską i Jagiellońską, a trasa linii 33N obejmie Bartodzieje. Linia nr 35N pojedzie z kolei Wałami Jagiellońskimi.
W okresie wakacyjnym pomiędzy pętlą na ul. Bałtyckiej a Lasem Gdańskim funkcjonowała będzie linia turystyczna o numerze 0.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022