Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rowerowa Stolica Polski zakończona. Jak wypadła Metropolia Bydgoszcz?

Dodano: 05.10.2020 | 13:52

Na zdjęciu: Puchar Rowerowej Stolicy Polski ponownie trafił do Nowej Soli.

Fot. Szymon Fiałkowski

Nowa Sól ponownie wygrała organizowaną przez Bydgoszcz rywalizację Rowerowa Stolica Polski. Nasze miasto, startujące razem z sąsiednimi gminami wchodzącymi w skład Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz uplasowało się na 9. pozycji.

Walka o puchar Rowerowej Stolicy Polski to stworzona w 2019 roku przez biuro promocji Urzędu Miasta Bydgoszczy akcja skierowana do miast prezydenckich. Jej zadaniem było wypełnienie luki po zlikwidowanej Europejskiej Rywalizacji Rowerowej (ECC). Podobnie jak w przypadku ECC, celem Rowerowej Stolicy Polski była aktywizacja mieszkańców i pokazywanie zalet roweru – jako szybkiego i ekologicznego środka transportu. I tak jak zmagania na terenie całej Europy, polegała ona na zaliczaniu przejazdów za pośrednictwem aplikacji na telefon komórkowy.

Rowerowa Stolica Polski zakończona. Jak wypadła Metropolia Bydgoszcz?

Zobacz również:

Plan budowy dróg dla rowerów w latach 2021-2023

Pierwsza edycja Rowerowej Stolicy Polski odbyła się we wrześniu ubiegłego roku i przyciągnęła rowerzystów z 23 miast. Przejechane kilometry były przeliczane na punkty, tak aby każdy samorząd – bez względu na liczbę mieszkańców – miał równe szanse na wygraną. Po podliczeniu wyników i weryfikacji przejazdów wyłoniono miasto, które zdobyło tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Puchar zdobyła Nowa Sól (województwo lubuskie) – jej mieszkańcy przejechali 185 757 kilometrów i zdobyli 4757 punktów. Na drugim miejscu znalazło się Leszno, a trzecie zajął Gorzów Wielkopolski. Rowerzyści z Metropolii Bydgoszcz – czyli miasta i ościennych gmin – przejechała najwięcej, bo aż 294 793 kilometrów ale po przeliczeniu dystansu na punkty okazało się, że wystarczy to na zajęcie siódmej lokaty.

Po udanym starcie Rowerowej Stolicy Polski organizatorzy rywalizacji zapowiadali, że jej kolejna odsłona ruszy już w maju, jednak z uwagi na sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa bydgoski ratusz zdecydował o powrocie do pierwotnego terminu i przeprowadzenia rywalizacji we wrześniu.

W tym roku o zwycięstwo w Rowerowej Stolicy Polski rywalizowały 44 miasta. To jeden z pierwszych rekordów, który padł w tej edycji. W zabawie aktywny udział wzięło blisko 16 tysięcy użytkowników, którzy odbyli ponad 200 tysięcy treningów. Ostatecznie wszyscy uczestnicy rywalizacji „wykręcili” ponad 3,6 milionów kilometrów.

Podczas poniedziałkowego (5 października) podsumowania tegorocznej edycji RSP dowiedzieliśmy się, że jej zwycięzcą ponownie została Nowa Sól. Jej mieszkańcy przejechali 329 tysięcy kilometrów, co przełożyło się łącznie aż na 9355 punktów. Na drugim miejscu znalazła się Biała Podlaska (4210 punktów), na trzecim Gniezno (4161). W rywalizację dla Nowej Soli włączyło się 40 grup a w nich – 1700 rowerzystów.

– Wygraliśmy po raz drugi i nie planujemy się zatrzymywać. W tym roku podwoiliśmy liczbę zdobytych punktów, a to oznacza tylko jedno. Rowerowa Stolica Polski to nie tylko rywalizacja między miastami, czy mieszkańcami. Wartością dodaną tego projektu jest integracja mieszkańców – mówi prezydent Nowej Soli, Jacek Milewski. Samorząd Nowej Soli dodaje, że jeśli w przyszłym roku zwycięży ona trzeci raz z rzędu, puchar Rowerowej Stolicy Polski zostanie jej przekazany na zawsze.

Jak informuje bydgoski ratusz, do trzech najlepszych miast w tegorocznej edycji Rowerowej Stolicy Polski trafią stacje naprawy ufundowane przez firmę Ibombo. Nie zabrakło też indywidualnych wyróżnień – trafią one m.in. do pana Jacka z Białej Podlaskiej – rekordzisty przejechanych kilometrów (przez 30 dni zrobił on aż 7 tysięcy kilometrów) czy trzech najaktywniejszych rowerzystek, które przekroczyły 4 tysiące kilometrów. Otrzymają niespodzianki od sponsora – bydgoskiej firmy Fale Loki Koki.

Jak w rywalizacji wypadła Bydgoszcz? – Nasze miasto rywalizowało w zabawie razem z mieszkańcami sąsiednich gmin stowarzyszonych w ramach Metropolii Bydgoszcz. Wspólnie wykręciliśmy niemal 800 tys. km, co pozwoliło na zajęcie 9 lokaty. Trzy najaktywniejsze gminy to Bydgoszcz, Osielsko i Solec Kujawski. Kilkuset rowerzystów z najlepszymi wynikami otrzyma gadżety Aktywnej Bydgoszczy – informuje urząd.

 Jako organizatorzy tej akcji, chcemy podkreślić pozytywną ideę tego projektu. W Rowerowej Stolicy Polski nie chodzi tylko o rywalizowanie pomiędzy miastami o  liczbę przejechanych kilometrów, ale o integrowanie różnych środowisk. Cieszy fakt organizowania wielu wydarzeń towarzyszących, zakładania wspólnych grup, które napędzają się w działaniu

– mówi Łukasz Krupa, dyrektor Biura Promocji Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Bydgoski ratusz podkreśla, że Rowerowa Stolica Polski ma także pomóc samorządom w tworzeniu infrastruktury rowerowej. – Każde z miast biorących udział w projekcie otrzymuje mapę ciepła, dzięki temu widać gdzie mieszkańcy najchętniej wybierają się na rowerowe wycieczki – informuje urząd miasta.

Kolejna edycja Rowerowej Stolicy Polski odbędzie się we wrześniu 2021 roku.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Lok_Pat
Lok_Pat
3 lat temu

Gratuluję wszystkim kręcącym kilometry zwłaszcza w MB:). W obecnej formule, to raczej Bydgoszcz ma marne szanse z Nową Solą.
Wszystkie miasta przed nami są zdecydowanie mniejsze. Poza tym pomysł rywalizacji jako metropolia życia nam nie ułatwia. Może osobno Bydgoszcz, Osielsko czy Solec Kujawski miały by większe szanse na zwycięstwo? W metropolii i tak większość punktów zdobyło Miasto Bydgoszcz. Jest to jednak na pewno sposób na integrację. Jak by do tego jeszcze doszła integracja poprzez trasy rowerowe, to może być dużo lepiej:)

Lok_Pat
Lok_Pat
3 lat temu

Gratuluję Ratuszowi. Chyba pierwszy pomysł w mieście, który przyjął się na skalę ogólnopolską. I to się nazywa promocja miasta. A przy okazji wypromowały się mniejsze miejscowości jak Nowa Sól, której gratuluję wyniku:) Szkoda, że miasta bliskie władzom Bydgoszczy nie włączyły się w inicjatywę np: Gdańsk, Warszawa czy Poznań:(. Może jest szansa, aby dać szansę większym, np zastosować przelicznik uwzględniający ilość zarejestrowanych użytkowników w porównaniu do liczby wszystkich mieszkańców?? Co do edycji 2021, to przydałby się wynik głosowania na termin. Osobiście uważam, że najbezpieczniejszy jest czerwiec, ale nie wiem ile osób tak głosowało i skąd taki termin? Tak czy owak, do… Czytaj więcej »

Sylwester
Sylwester
3 lat temu

Gratuluję pomysłu. Brałem aktywny udział w ostatniej edycji dla czystej przyjemności zabawy. O rywalizacji nie było mowy, ponieważ zasady promują małe miasta i rowerzystów pokonujących np. >200km/dzień. Taki dystans pokonują zawodowcy w TdF! Z prostej arytmetyki wynika, ze jeżeli taki zawodnik trafi do miasteczka o liczbie mieszkańców ok 5 – 10 tys mieszkańców, to puchar dla miasteczka jest jak w banku. Przykład p. Jacek z Białej Podlaskiej, który w miesiąc przejechał 7 tys km. Gratuluje i rowerowy szacun. Szczerze zazdroszczę tak dużej liczby wolnego czasu, bo przy moich średnich 33 – 34 km/h musiałbym średnio każdego dnia dysponować czasem ok… Czytaj więcej »