Sześć firm chce wyremontować Smukalską. Wybór nastąpi za pomocą aukcji elektronicznej
Dodano: 03.02.2021 | 10:59Na zdjęciu: Ulica Smukalska od lat wymaga remontu.
Fot. ZDMiKP
Trwają przygotowania do przebudowy trzykilometrowego odcinka ulicy Smukalskiej. Po trzech miesiącach od ogłoszenia przetargu poznaliśmy oferty sześciu potencjalnych wykonawców. Po ich weryfikacji firmy budowalne zostaną zaproszone do aukcji elektronicznej, w której mogą zaproponować niższe ceny. Wstępnie ich propozycje kształtują się w przedziale od 26 do 50 milionów złotych.
O konieczności kompleksowej przebudowy ulicy Smukalskiej mieszkańcy Piasków, Smukały, Opławca czy Janowa mówią od lat. Do tej pory była ona modernizowana we fragmentach: w 2012 roku przeprowadzono prace w rejonie tamtejszego wąwozu, a w 2017 roku – w ślad za petycją grupy blisko 200 mieszkańców – zmodernizowano odcinek od skrzyżowania z Okrężną do wspomnianego wąwozu. Ponadto, przebudowano także – choć z kilkumiesięcznym poślizgiem – ulicę Saperów.
Problemem pozostał odcinek Smukalskiej położony najbardziej na północ. Na początku 2019 roku pojawiła się jednak nadzieja na remont tego fragmentu, gdyż drogowcy zapowiedzieli wówczas przeprowadzenie prac dokumentacyjnych i uzyskanie pozwolenia na budowę (tak zwanej decyzji ZRID). Jeszcze w 2019 roku ZDMiKP deklarował, że przebudowa drogi do Smukały rozpocznie się wiosną 2020 roku. Tak się jednak nie stało – w marcu ubiegłego roku dokonano jedynie robót przygotowawczych w pasie inwestycji, a przetarg na przeprowadzenie prac drogowych (wraz z budową kanalizacji deszczowej) ogłoszono dopiero pod koniec października. Postępowanie prowadzą dwie jednostki miejskie – poza zarządem dróg jest nią spółka Miejskie Wodociągi i Kanalizacja, odpowiedzialna za „deszczówkową” część prac.
Ulica Smukalska zostanie przebudowana na trzykilometrowym odcinku: od Błądzimskiej na Piaskach do Rajskiej w Smukale. Zmodernizowana ulica będzie poprowadzona po istniejącym śladzie – wyjątkiem będą niewielkie odcinki w pobliżu skarp Doliny Brdy. Jak czytamy w opisie zamówienia, ulicę zaprojektowano jako jezdnię o szerokości siedmiu metrów z lokalnymi poszerzeniami o wyspę azylu. Zakres prac zakłada także przebudowę skrzyżowania z ulicą Biwakową, znajdującej się nieopodal niej pętli autobusowej oraz samej Biwakowej (do mostu nad Brdą) i krótkiego fragmentu Rajskiej. Ulica ma być bezpieczna dla pieszych – przy najważniejszych skrzyżowaniach przewidziano budowę azylów dla pieszych. – W ramach projektu przewidziano również budowę parkingu na początku odcinka ul. Smukalskiej (28 stanowisk) oraz zatoki parkingowej przy ul. Rajskiej (2 stanowiska) – czytamy w opisie zamówienia.
Zobacz również:
Kocioł uniwersytecki. Wielki spór o zamknięcie mostu przez Brdę
W ramach rozbudowy Smukalskiej ulica zyska drogę dla rowerów i chodnik. Planowany odcinek infrastruktury dla rowerzystów będzie jednym z najdłuższych, planowanych przez drogowców na najbliższe lata. Poza drogą dla rowerów, projektanci modernizacji pomyśleli również o budowie parkingu rowerowego – jego wyposażenie stanowić będą cztery drewniane ławki ze stołem oraz osiem stojaków rowerowych U-kształtnych. Parking powstanie przy skrzyżowaniu z ulicą Kaktusową. Dzięki budowie drogi dla rowerów Smukalska ma stać się, jak podkreśla zarząd dróg, ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. – Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślęcinka – dodają drogowcy.
W środę, 3 lutego pracownicy ZDMiKP otworzyli oferty w przetargu na modernizację Smukalskiej. – Realizacją zamówienia zainteresowanych jest sześć firm. Wyceniły one wartość zadania na kwoty od 26 do ponad 50 milionów złotych. Zamawiający (ZDMiKP oraz MWiK) zamierzają przeznaczyć na realizację 28 milionów złotych. Po weryfikacji ofert wystąpimy z zaproszeniem do udziału w aukcji elektronicznej – podkreśla rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński.
Najtańszą ofertę (26,6 miliona złotych) złożyła firma PBDI Toruń – obecnie w ramach konsorcjum z przedsiębiorstwami Gotowski i Tor-Krak prowadzi ona prace związane z rozbudową ulicy Kujawskiej. Na 29 milionów prace wycenił bydgoski Betpol, na 30 milionów Strabag, a na 34 miliony – konsorcjum Kobylarni i Mirbudu. Pozostałe dwie oferty są już dużo droższe – Budimex zaproponował 41 milionów, a konsorcjum Rover i Roverpol aż 50 milionów złotych.
Jak dodaje rzecznik ZDMiKP, oferent, który złożył ważną ofertę na początku postępowania, będzie zaproszony do aukcji elektronicznej, w której będzie mógł zaoferować nową, niższą cenę. – Dopiero po tym etapie zostanie sprawdzona pozostała dokumentacja przetargowa i wybrana oferta najkorzystniejsza – zaznacza Okoński. Kryterium oceny ofert będzie cena (60%) i termin wykonania prac (40%). ZDMiKP liczy, że inwestycja zostanie wykonana w terminie od 26 do 30 miesięcy od daty podpisania umowy.
– W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemna infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem – informuje rzecznik ZDMiKP.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024