Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

TOP 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc dla pieszych w Bydgoszczy. Ekspercki raport obnaża wady infrastruktury

Dodano: 25.11.2020 | 16:46

Na zdjęciu: Eksperci uznali, że przejście przez ulicę Nakielską przy skrzyżowaniu z Ułańską i Wrocławską to jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla pieszych w Bydgoszczy.

Fot. Google Maps

Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w ramach projektu „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi” stworzyło ekspercki raport wskazujący władzom miasta najbardziej niebezpieczne miejsca dla użytkowników ruchu na terenie Bydgoszczy. Punkty, na których dochodzi do wypadków i kolizji zgłaszali sami mieszkańcy miasta. Społeczny Rzecznik Pieszych chce, aby raport przekonał ZDMiKP i prezydenta Bydgoszczy do pilnych inwestycji we wskazanych lokalizacjach, które poprawią bezpieczeństwa mieszkańców.

Ekspercki raport, tworzony w okresie od czerwca do listopada tego roku w ramach projektu “Bezpieczne chodniki – bezpieczni piesi”, zawiera ocenę bezpieczeństwa wybranych miejsc w Bydgoszczy zgłaszanych przez mieszkańców miasta wykonaną przez dwóch niezależnych ekspertów – dr inż. Radosława Kluska z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i Tomasza Toszę z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. – Eksperci ocenili zgłoszenia potencjalnie niebezpiecznych miejsc, dokonywane przez mieszkańców podczas trwania projektu, a następnie sklasyfikowali je wybierając TOP 10 najbardziej nieprzyjaznych punktów w infrastrukturze pieszej w Bydgoszczy – informuje Społeczny Rzecznik Pieszych. W czasie trwania projektu bydgoszczanie zgłosili 243 przypadki niebezpiecznych miejsc. Społecznicy nie ukrywają, że najliczniejszą grupą zgłoszeń okazało się nieprawidłowe parkowanie na chodniku (23 zgłoszenia).


Przeczytaj wywiad MetropoliaBydgoska.PL z Tomaszem Toszą


Wybór miejsc niebezpiecznych z punktu widzenia pieszego polegał na szczegółowej analizie każdej z lokalizacji zgłoszonej przez mieszkańców w ramach programu. Wszystkie punkty niebezpieczne zostały podzielone na kategorie w zależności od rodzaju zagrożenia, z którym są związane. Jak wyjaśnia stowarzyszenie, głównymi kryteriami oceny były: rodzaj zagrożenia, stopień zagrożenia, nieprawidłowe zachowania pieszych i kierowców, które mogą wynikać z danego zagrożenia, natężenia pieszych w danym punkcie. Dla niektórych przypadków dodatkowo wykonywano analizę natężeń ruchu pojazdów oraz ich prędkości. W zgłoszeniach znajdowały się również sytuacje, które mimo niewielkiego wpływu na bezpieczeństwo pieszych są bardzo uciążliwe ze względu na możliwości poruszania się (np. brak ciągłości tras pieszych nie zlokalizowanych przy ulicach).

Na podstawie zgłoszeń, dr Klusek oraz Tosza wybrali własne TOP 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy. W dziesiątce najbardziej niebezpiecznych miejsc według naukowca z UTP znalazły się:

1. Nakielska / Ułańska  – ograniczona widoczność na przejściu dla pieszych
2. Pod Skarpą / Zamczysko – brak chodnika po obu stronach ulicy (drogowcy planują jego wykonanie)
3. Glinki / Kozala – ograniczona widoczność na przejściu dla pieszych
4. Twardzickiego – odcinek Rzeźniackiego-Przybory – ograniczona widoczność na przejściu dla pieszych
5. Rondo Jagiellonów – brak pochylni dla niepełnosprawnych
6. ulica Opławiec – brak chodnika po obu stronach ulicy
7. Toruńska – odcinek Sporna-Równa – brak chodnika po obu stronach ulicy
8. Seminaryjna – nieprawidłowe parkowanie na chodniku
9. Powstańców Wielkopolskich / Policja – niedostatecznie oświetlone przejście dla pieszych
10. Hetmańska / Sowińskiego / Sobieskiego ograniczona widoczność na przejściu dla pieszych

Tomasz Tosza (ceniony w całej Polsce ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i autor wielu działań, które sprawiły, że w Jaworznie przez kilkanaście miesięcy nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku) także wybrał i opisał 10 miejsc, które w jego ocenie wymagają pilnych działań ze strony ZDMiKP. Kilka z nich wskazał również dr Klusek.

1. Fordońska / Orlen – nadmierna prędkość kierowców – większość przejazdów z prędkościami zagrażającymi bezpośrednio życiu pieszych
2. Fordońska / Kaliskiego – nadmierna prędkość kierowców – badane prędkości pojazdów są zatrważające, większość przejazdów odbywa się z przekroczeniem
dopuszczalnej prędkości, bardzo wysokie prędkości na ciągu głównym oznaczają ryzyko przejazdów na czerwonym świetle
3. Nakielska / Ułańska – skrzyżowanie obsługuje kilka relacji ruchowych, a samo przejście potencjalnie bardzo niebezpieczne dla przechodniów, zwłaszcza po zmroku
4. Gdańska / Dwernickiego – skrajnie niebezpieczne przejście dla pieszych, zupełny brak widoczności pieszych zamierzających pokonać jezdnię, nielegalnie zaparkowane samochody
5. przejścia na Wojska Polskiego przy Kauflandzie – fatalna lokalizacja latarni i brak dedykowanego doświetlenia, droga o parametrach miejskiej autostrady prowokuje do osiągania dużych prędkości
6. Glinki / Kozala – przejście dla pieszych stanowi rzeczywiste zagrożenie z powodu billboardu na skrzyżowaniu, sytuację pogarsza szpaler barierek, długi prosty odcinek powoduje przekraczanie prędkości
7. brak przejścia dla pieszych przez Focha przy Warmińskiego – odcinek ul. Focha powinien być odcinkiem o ruchu uspokojonym a docelowo z wyeliminowanym stamtąd ruchem pojazdów indywidualnych, tymczasem jest ona w formie miejskiej autostrady podczas gdy na tym odcinku brak ważnych punktów docelowych, ulica o potencjalnym charakterze miejskiej alei a pełni funkcję „ścieku komunikacyjnego”


CZYTAJ TAKŻE: Mieszkańcy chcą uspokojenia ruchu na ulicy Focha


8. Hetmańska / Sowińskiego / Sobieskiego – bardzo zła lokalizacja przejścia – piesi wychodzą zza przeszkody, zza drzew bezpośrednio na jednokierunkową dwupasową jezdnię
9. brak przejścia dla pieszych przy przystanku Brzechwy-Zarembiny – brak przejścia dla pieszych oraz obniżeń w krawężnikach w rejonie skrzyżowania będzie prowokowała pieszych do przekraczania jezdni w sposób zaskakujący dla innych użytkowników ruchu
10. ulica Księdza Markwarta – miejsce obecne w każdej kategorii zgłoszeń, bardzo niebezpieczne przejście dla pieszych przez dwa pasy ruchu w jednym kierunku i ograniczonej szpalerem drzew widocznością pieszych, chodniki zasługujące na wymianę nawierzchni i poprowadzenie odcinka infrastruktury rowerowej

Społeczny Rzecznik Pieszych podkreśla, że w zgodnej ocenie ekspertów najbardziej niebezpiecznymi miejscami zgłoszonymi przez bydgoszczan były przejścia dla pieszych. Zarówno ekspert z UTP, jak i z zarządu dróg w Jaworznie uznali, że wśród zagrażających życiu pieszych lokalizacji są:

  • Nakielska / Ułańska – gdzie trzeba przejść przez 4 pasy ruchu, w tym torowisko tramwajowe, natomiast natężenie ruchu drogowego jest jedno z większych w mieście, a prędkości pojazdów często przekraczają wskazany limit 40 km/h
  • Glinki / Kozala – zagrożenie w tym miejscu jest spowodowane przez brak widoczności pieszych poprzez stojący przy przejściu billboard, dodatkowo długi prosty odcinek ulicy powoduje przekraczanie prędkości przez kierowców
  • Hetmańska / Sowińskiego / Sobieskiego – niebezpieczne przejście dla pieszych ze względu na dwa pasy ruchu w jednym kierunku co powoduje wyższe prędkości oraz z uwagi na ograniczoną widoczność przez drzewa przy jezdni

Jeśli wnioski ekspertów zostaną zignorowane i nie nastąpią inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa, to skutki tych zaniechań mogą być tragiczne – we wskazanych miejscach występuje ograniczona widoczność pieszych a prędkości kierowców są znaczne, co w przypadku kolizji może skutkować poważnymi, a wręcz śmiertelnymi, obrażeniami u pieszych przekraczających jezdnię – alarmuje organizacja. Raport zostanie przedstawiony władzom miasta Bydgoszczy wraz z rekomendacjami ekspertów, z apelem o pilne inwestycje we wskazanych lokalizacjach mających na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. Społeczny Rzecznik Pieszych zapowiada, że w najbliższym tygodniu złoży wnioski do władz miasta Bydgoszczy o poprawę bezpieczeństwa we wskazanych przez ekspertów miejscach.

Wyrażamy nadzieję, że działania zapoczątkowane w raporcie będą kontynuowane przez władze miasta poprzez pilne inwestycje w miejscach wskazanych przez ekspertów jako niebezpieczne lub niekomfortowe. Ze strony społecznej działania zakończyły się na zebraniu zgłoszeń od mieszkańców, przedstawieniu ich do oceny przez niezależnych ekspertów oraz przekazaniu władzom miasta raportu z rekomendacjami eksperckimi

– komentują członkowie stowarzyszenia. Sami nie ukrywają jednak, że wiele z miejsc było już wielokrotnie przedmiotem interwencji u bydgoskich drogowców. – W dotychczasowej działalności stowarzyszenia część ze zgłaszanych przez mieszkańców miejsc była już zgłaszana władzom miasta, np. brak chodnika na ul. Opławiec (szczególnie w okolicy szkoły), brak dostosowania Ronda Jagiellonów dla osób z ograniczoną mobilnością (proponujemy wyznaczenie przejścia naziemnego na przystanki tramwajowe) czy też brak przejścia dla pieszych przez ul. Focha przy Warmińskiego (po Dniu Bez Samochodu w 2017 r. otrzymaliśmy informację, że będzie to przedmiotem analiz). Rezultat działań władz miasta można zaobserwować w terenie we wskazanych miejscach… – konkluduje rzecznik pieszych.

Z PEŁNĄ TREŚCIĄ RAPORTU EKSPERCKIEGO „BEZPIECZNE CHODNIKI, BEZPIECZNI PIESI” MOŻNA ZAPOZNAĆ SIĘ TUTAJ

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Edward
Edward
3 lat temu

Pozwolę sobie na uwagę. Doceniam pracę wykonaną przez ekspertów i przeanalizowanie tych zebranych danych. Ale analiza brd i tworzenie rankingu miejsc najbardziej niebezpiecznych pod kątem brd w mieście nie może być plebiscytem. Tutaj musi być rzetelna analiza. Gdzie u autorów analiza zdarzeń drogowych? To podstawa wnioskowania w tym przypadku. Nie ma. W związku z czym mamy doczynienia z plebiscytem. Może panowie powinni zapytać rzeczywistych fachowców w tej dziedzinie, jak to robić? Może polibuda gdańska albo krakowska. Bo szefowie z UTP to chyba już sie wstydzą tego opracowania. Przyjemnego graficznie ale niech to nie przysłoni merytoryki.

Adam
Adam
3 lat temu

„TOP 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc dla pieszych w Bydgoszczy”
Tytuł mylący, autor powinien się przejść wieczorem na okole.

Anna
Anna
3 lat temu

Ulica glinki.,kozala. Dlaczego to przejście jest tak oddalone od przystanku autobusowego. A policja w ukryciu czeka aż do autobusu skróci się drogę i zaczyna się polowanie jedną starsza panią wyciągnęli jak wsiadala już do autobusu.