Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Tramwaj na Szwederowo. Miasto rusza z projektem

Dodano: 01.12.2022 | 09:07

Na zdjęciu: Rusza przetarg na wykonawcę linii tramwajowej na Szwederowo.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Szwederowo zostanie połączone z centrum linią tramwajową. Ogłoszony został przetarg na nowy projekt.

Nowa linia tramwajowa na Szwederowie ma powstać między rondem Kujawskim a pętlą tramwajową przy ul. Bielickiej. Docelowo torowisko ma zostać wydłużone aż do ronda Grunwaldzkiego. W ramach tego zadania planowana jest również przebudowa pętli tramwajowej Las Gdański, gdzie powstaną m.in. ekologiczne wiaty z roślinami na dachach i dodatkowe perony. Te rozwiązania zostały wybrane po konsultacjach z mieszkańcami.

Pod nową linię tramwajową od wielu lat zarezerwowane były ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka. Po analizie, która zawierała również konsultacje z mieszkańcami, budowę linii tramwajowej w tej części miasta uznano za jeden z priorytetów.

Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km zapewni lepsze połączenie Szwederowa, Górzyskowa i Błonia z centrum. Będzie ona również alternatywną trasą między Śródmieściem a Górnym Tarasem.

Inwestycja będzie realizowana etapami ze względu na jej dużą skalę. W pierwszej kolejności powstanie odcinek o długości 1,5 km między rondem Kujawskim a pętlą na ul. Bielickiej, wraz z wprowadzeniem torów w kierunku ul. Pięknej. W ramach zadania ul. Solskiego musi zostać dostosowana do przekroju dwujezdniowego z drogami rowerowymi, obustronnymi chodnikami i infrastruktury dla komunikacji publicznej. Wszystko musi być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Ogłoszony został przetarg na wykonawcę tego zadania. Przygotowanie kompletnej dokumentacji, wraz z decyzją ZRID i decyzją środowiskową, zajmie ok. 20 miesięcy. W ramach tego zadania zostanie również przebudowana pętla tramwajowa w Myślęcinku. Inwestycja ma zostać zrealizowana po uzyskaniu europejskich funduszy na perspektywę 2021-2027.

Obecnie ul. Solskiego jest częściowo dwujezdniowa i dwupasmowa, a częściowo jednojezdniowa. Tramwaje będą jeździć w pasie rozdzielającym jezdnie. Ma on być pierwszym zielonym torowiskiem w Bydgoszczy, na którym będzie mógł rosnąć trawnik lub rozchodniki. W ramach inwestycji powstaną również ścieżki pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i nowe przystanki autobusowe i tramwajowe, które będą dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Przebudowane zostaną też fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy i cała podziemna infrastruktura.

Pętla tramwajowa pojawi się po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ul. Solskiego z ul. Bielicką. Obecnie na części tego terenu znajdują się blaszane garaże. Realizację zadania ułatwią tory wyprowadzone z ronda Kujawskiego w kierunku Szwederowa, które powstały w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej.

Rozbudowa sieci tramwajowej w Bydgoszczy wymaga również zmian na pętli Las Gdański. Zostanie ona wyposażona w dwa dodatkowe tory- jeden dla wsiadających, drugi dla wysiadających. Wiaty przystankowe zostaną zaprojektowane zgodnie ze standardami stosowanymi w Bydgoszczy. Projektanci będą musieli uwzględnić roślinność wkomponowaną w nowe wiaty przystankowe. Powstaną również nowe ławki i ogrodzenia. To zadanie, podobnie jak i to na Szwederowie, przewiduje liczne nasadzenia drzew i krzewów.

Milena Wyrąbkiewicz