Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoska kumulacja utrudnień. Czy organizacja zmian ulegnie poprawie?

Dodano: 04.09.2023 | 12:42

Na zdjęciu: Słowackiego to jedna z kilkunastu zamkniętych bydgoskich ulic.

Fot. Szymon Fiałkowski

Kilkanaście zamkniętych ulic i chodników, zmiany trasy komunikacji miejskiej, zamieszanie w organizacji ruchu – to efekt kumulacji zadań związanych z rozbudową kanalizacji deszczowej na terenie Bydgoszczy. Wraz z rozpoczynającym się dziś (4.09) rokiem szkolnym utrudnienia będą jeszcze bardziej dotkliwe – a przecież nie zakończyła się jeszcze budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Radni Paweł Bokiej i Szymon Róg, zwracając uwagę na skalę prac, zawnioskowali o przedstawienie szczegółowego harmonogramu utrudnień i poprawę informacji o zachodzących zmianach. 

Po zerwaniu kontraktu pomiędzy Miejskimi Wodociągami i Kanalizacją a firmą IDS-BUD na rozbudowę kanalizacji deszczowej, „wodociągi” musiały znaleźć nowych wykonawców zadań na terenie całej Bydgoszczy. Wielomilionowy kontrakt jest bowiem wsparty dotacją z Unii Europejskiej w kwocie ponad 150 milionów złotych, którą trzeba rozliczyć do końca tego roku. W trakcie obowiązywania umowy IDS-BUD wykonał jedynie 20 obiektów, stąd też MWiK musiał znaleźć chętnych na wykonanie ponad stu zadań. To się udało, lecz kumulacja zadań sprawiła, że tego lata i jesieni bydgoszczanie zmagają się z szeregiem utrudnień.

Radni Paweł Bokiej i Szymon Róg chcą poprawy informacji o utrudnieniach

Do znakomitej części prac przystąpiono nieomal w jednym momencie, bo w ostatnich kilku tygodniach. To spowodowało, iż w wielu miejscach miasto, szczególnie w centrum, stało się nieprzejezdne, a codziennością stały się długie korki samochodów. Emocje użytkowników ruchu sięgają zenitu, m.in. kiedy w godzinach szczytu kilkusetmetrowy odcinek ul. Jagiellońskiej (od Kolberga objazdem do ul. Moniuszki) pokonują w ponad godzinę – podkreślają radni klubu PiS Paweł Bokiej i Szymon Róg, którzy złożyli interpelację do władz miasta w sprawie utrudnień związanych z realizacją „kontraktu deszczówkowego”.


CZYTAJ TAKŻE: Ludzie związani z piłką nożną, którzy urodzili się w Bydgoszczy


Bokiej i Róg zwracają uwagę na słabe oznakowanie obszaru robót: na naszym facebookowym profilu Traffic – MetropoliaBydgoska informowaliśmy m.in. o korkach na ulicy Jagiellońskiej po zamknięciu fragmentu przy hotelu Campanile (kierowcy nie zauważali informacji o objazdach i próbowali ominąć wykopy wąską uliczką Wyczółkowskiego) czy o braku właściwego oznakowania zamknięcia ulicy Dwernickiego przy Sułkowskiego.

 

W przypadku wspomnianej Jagiellońskiej przedstawiciele rady miasta zauważają, że zamknięta północna jezdnia tej ulicy nadal objęta jest ruchem sterowanym sygnalizacją świetlną, co powoduje cykliczne blokowanie na ponad minutę przejazdu dla pozostałych użytkowników ruchu, a to ma istotne znaczenie na tym ruchliwym skrzyżowaniu. – Konieczna jest pilna synchronizacja świateł w tym miejscu, co w przypadku funkcjonowania systemu ITS nie powinno nieść nadzwyczajnych nakładów pracy – podkreślają radni. Mając jednak na uwadze problemy w ustawianiu priorytetów dla tramwajów czy cykli świateł na innych skrzyżowaniach, dla ZDMiKP jest to jednak „nadzwyczajny” nakład pracy.

Bokiej i Róg przedstawili trzy propozycje poprawy informacji o utrudnieniach związanych z budową zbiorników retencyjnych i rozbudową kanalizacji deszczowej:

  • przedstawienie szczegółowego harmonogramu prac w kolejnych miejscach związanych z przedmiotową inwestycją i określenie szacowanych terminów zakończenia prac kolejnych etapów. – Ogólne wskazywany termin grudniowy, nie pozwala na przybliżenie terminu zakończenia robót choćby w ciągu ul. Jagiellońskiej, która jest jedynie elementem prac w tym kwartale ulic – dodają.
  • objęcie bieżącym nadzorem organizacji ruchu w miejscu prowadzenia przedmiotowej inwestycji i w jego bezpośrednim sąsiedztwie – w tym weryfikację oznakowania i synchronizację sygnalizacji świetlnej.
  • publikację profesjonalnej mapy z naniesionymi konkretnie lokalizacjami inwestycji MWiKu wraz z wytyczonymi objazdami. – Obecnie publikowana mapa na stronie ZDMiKP w zakładce „Utrudnienia drogowe” jest zbyt mało czytelna. Co niemniej istotne, ważne jest jej szerokie kolportowanie, m.in. poprzez media komunalne „Bydgoszcz Informuje”, tak aby dotarły do szerokiego grona odbiorców, a nie były schowane na podstronach jednej z miejskich jednostek – argumentują radni.

Wierzymy, iż podjęcie powyższych działań pozwoli na zminimalizowanie utrudnień drogowych i uspokojenie nastrojów związanych z realizacją tej przecież bardzo istotnej inwestycji w skali miasta – podkreślili radni PiS.

Prezes MWiK odpowiada: Utrudnienia są skumulowane, ale z efektów projektu skorzystają wszyscy mieszkańcy

W odpowiedzi prezes MWiK Stanisław Drzewiecki zaznaczył, że obecnie – po wynegocjowanym zmniejszeniu zakresu – projekt obejmuje 108 zadań, z czego 37 zakończono, 56 jest w trakcie realizacji a 15 niebawem się rozpocznie. – MWiK zdaje sobie sprawę, że obecnie występuje określona kumulacja zadań związanych z projektem, co jest związane z terminem jego realizacji określonym w umowie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. On musi być dotrzymany, by utrzymane zostało dofinansowanie – podkreśla prezes. Termin zakończenia wszystkich zadań ustalono na 11 grudnia.

Drzewiecki przyznaje, że prace mają charakter dynamiczny, a są one realizowane zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym z inżynierem kontraktu. – Warto podkreślić, że najbardziej newralgiczne prace związane z zamknięciem torowiska na Gdańskiej są już za nami – dodaje. Wyjaśnia też, że wejście wykonawców na ulice odbywa się w porozumieniu z ZDMiKP, a tymczasowa organizacja jest ustalana także z policją. – Po zakończeniu realizacji z pozytywnych efektów projektu będą korzystać wszyscy mieszkańcy – odpowiada szef miejskich wodociągów.


CZYTAJ TAKŻE: Kontuzja Wiktora Przyjemskiego. Co z dalszymi startami?


Nie są znane szczegółowe terminy zakończenia poszczególnych zadań. W kwestii nadzoru – poza przytoczoną kwestią ustalania harmonogramu zadań Drzewiecki dodaje, że spółka stale nadzoruje prowadzone inwestycje, podobnie jak ich wykonawcy. – Na poszczególnych ogniwach, takich jak majster, kierownik budowy, inżynier kontraktu, a także ZDMiKP przeprowadzana jest wnikliwa analiza prac i wprowadzane ewentualne modyfikacje pod kątem wyeliminowania zbędnych postojów i przerw w celu zapewnienia jak najmniejszych uciążliwości w komunikacji drogowej – wyjaśnia prezes.

MWiK opracował również mapę inwestycji z oznaczeniem miejsc ich realizacji [MOŻNA ZOBACZYĆ JĄ TUTAJ] i nadmienia, że szczegóły dotyczące organizacji ruchu należy sprawdzać na stronie ZDMiKP.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
10 miesięcy temu

Jak zwykle wszystko robimy na ostatnią chwilę. Wcześniej nie było wiadomo, ze są kłopoty,n dopiero jak termin unijny się zbliża to działamy ? Polska gospodarka.

Obywatel
Obywatel
10 miesięcy temu

Przecież tu nie chodzi o informacje czy oznakowanie tylko o absolutną ignorancję , brak nadzoru lub tragicznie podpisane umowy , przykład ciąg toruńska / nowotoruńska / perłowa … miesiącami tam się praktycznie nic nie działo i tak jest z każdą miejską inwestycją latami prowadzi się roboty na kilkuset metrach i paraliżuje ruch

Adriana
Adriana
10 miesięcy temu

A dlaczego skończoną inwestycję na ul. Reja zostawiono nadal jako nieodebraną. Wszystko zakopali i nie otworzyli ulicy. Dwa i pół roku jesteśmy odcięci od ulicy Skargi a dookoła pozamykali nam prawie wszystkie drogi! Jeśli tak będzie przebiegać odbiór skończonych inwestycji, to przez pięć lat nie będzie jak jeździć po Bydgoszczy.

ccc
ccc
10 miesięcy temu

Jan nie masz bladego pojęcia o czym piszesz. W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie niż ci się błędnie wydaje. Właśnie dlatego że inwestycje przeprowadzano z odpowiednim wyprzedzeniem i zapasem czasu to uda się ją zrealizować. Skoro nie znasz w ogóle tematu to nie wiem, czy jest sens streszczać ci kilku lat sprawy w komentarzu. I tak brak wiedzy w niczym ci nie przeszkadza, żeby się o niej wypowiadać.