W czerwcu koniec zwężenia na Wiaduktach Warszawskich. Ruch będzie prowadzony z ograniczenami
Dodano: 27.05.2021 | 10:58Na zdjęciu: Pod Wiaduktami Warszawskimi ustawiono osiem podpór. Pozwolą one na likwidacje zwężenia jezdni.
Fot. ZDMiKP
W kwietniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej obiecywał, że jeśli prace przy podparciu Wiaduktów Warszawskich zostaną przeprowadzone zgodnie z planem, w czerwcu otworzy zamknięte od jesieni ubiegłego roku pasy ruchu. Reagując na pytania Czytelników, po kilku tygodniach zapytaliśmy drogowców, czy podtrzymują niedawne deklaracje. W czwartek drogowcy podali, że główne prace przy naprawie przepraw zostały już zakończone, a w połowie czerwca ruch będzie odbywać się już po dwóch pasach ruchu w obu kierunkach.
Podparcie Wiaduktów Warszawskich jest następstwem szczegółowych badań ich stanu technicznego, które wykazały, że dalsza eksploatacja obiektu w pełnym zakresie grozi katastrofą budowlaną. Od października ubiegłego roku ruch na przeprawie został zwężony do jednego pasa w obu kierunkach. Następnie ZDMiKP zlecił wykonanie podparcia obiektu – przetarg na to zadanie wygrała bydgoska firma Kormost.
CZYTAJ TAKŻE: Pięć firm chce naprawić Most Uniwersytecki. Najtańszą ofertę złożył Kormost
W ostatnich tygodniach pod wiaduktem trwały prace przy ustawianiu ośmiu podpór. Każda z nich składa się z czterech żelbetowych słupów. Jak przekazuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, pozwoliły one wzmocnić wiadukty oraz rozpocząć właściwe prace naprawcze pod obiektem, przy jednoczesnym utrzymaniu na nim ruchu. Obecnie drogowcy dokonują odbioru technicznego wykonanych robót.
Czy zakończenie prac pod przeprawami oznacza, że zamknięte obecnie pasy ruchu zostaną otwarte? Tu warto wrócić do kwietniowych deklaracji ZDMiKP. – Ze wstępnych ustaleń wynika jednak, że wykonanie wszystkich podpór pod obiektem, pozwoli udostępnić (z pewnymi ograniczeniami), oba pasy ruchu w obu kierunkach – podkreślali drogowcy. I podali, że likwidacja zwężenia powinna nastąpić w czerwcu. Z uwagi na pytania Czytelników od kilku dni dopytywaliśmy zarząd dróg o to, czy podtrzymuje wcześniejsze deklaracje. W odpowiedzi, po kilku dniach próśb o cierpliwość, otrzymaliśmy artykuł na stronie ZDMiKP. W tekście znajdziemy jednak dobre informacje dla podróżujących na trasie Fordon – centrum Bydgoszczy.
– W połowie czerwca udostępnimy kierowcom oba pasy ruchu w obu kierunkach
– podkreśla zarząd dróg. Prędkość na obiektach zostanie jednak ograniczona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe będą mogły poruszać się wyłącznie prawym pasem ruchu (od strony chodnika). – Pas lewy na każdym z obiektów będzie przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 tony – informuje ZDMiKP. I dodaje, że pod obiektem nadal będą prowadzone roboty mające na celu wzmocnienie i zabezpieczenie istniejącej konstrukcji betonowej. Nie będą one jednak wywoływać utrudnień w ruchu pojazdów.
Obecnie, jak przekazują drogowcy, trwa przygotowanie i wprowadzanie nowej organizacji ruchu na obu obiektach. – W najbliższych dniach, jeszcze przy obowiązujących nadal zwężeniach, zamierzamy zrealizować drobne prace naprawcze przy nawierzchni w bezpośredniej bliskości dylatacji mostu – czytamy w komunikacie ZDMiKP. Prace na zamkniętych pasach będą prowadzone w ciągu dnia, ale na obecnie użytkowanych będą realizowane tylko w godzinach nocnych.
Drogowcy nie ukrywają, że wykonane podpory i prace naprawcze mają na celu zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą pozwolą użytkować obiekt jeszcze tylko przez około 10 lat. ZDMiKP przygotował już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych Wiaduktów Warszawskich. Zgodnie z nim, ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów ma nastąpić w przyszłym roku. Koncepcja ma być gotowa w 2023 roku, co pozwoli uruchomić postępowanie na stworzenie projektu dla rozbiórki i budowy nowych obiektów.
CZYTAJ TAKŻE: Co z dalszym remontem ulicy Pod Skarpą?
– Zgodnie z planami zakładamy, że w okresie od 2026 do 2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane z realizacją w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu – przekazuje ZDMiKP. Szacuje się, że budowa nowych Wiaduktów Warszawskich pochłonie około 200 milionów złotych.
- Tragiczny bilans weekendu. Utonęły dwie osoby - 29 czerwca 2025
- OFICJALNIE: Napastnik z 1. ligi wzmacnia Zawiszę - 29 czerwca 2025
- Centrum krwiodawstwa powiększy się. Nowy budynek będzie gotowy w 2026 roku - 29 czerwca 2025