Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W Walentynki rozpoczną się zmiany na zajezdni Toruńska. Inwestycja potrwa ponad dwa lata

Dodano: 02.02.2024 | 16:58

Na zdjęciu: Koniec przebudowy zajezdni przy Toruńskiej zaplanowano na wiosnę 2026 roku.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

W lutym rozpocznie się przebudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Po ponad dwóch latach prac na jej terenie pojawi się myjnia, budynek reprofilacji obręczy składów czy nowe obiekty eksploatacyjne; przebudowane zostaną też rozjazdy. Wykonawcą prac jest spółka Mirbud – jest to jej pierwszy kontrakt w Bydgoszczy

Po kilku latach planowania, 14 lutego rozpocznie się przebudowa zajezdni przy Toruńskiej. Jak informowaliśmy na początku stycznia, przetarg na to zadanie wygrała firma Mirbud. Miasto przeznaczy na tę inwestycję 96,7 miliona złotych, z czego 65 milionów stanowi rządowe dofinansowanie. Realizacja zadania jest niezbędna z uwagi na wymianę taboru tramwajowego. W tym roku miasto pozyskało 10 nowych składów z Pesy, a w najbliższych miesiącach odbędą się kolejne dostawy.

Niskopodłogowe tramwaje nabywane przez Bydgoszcz wymagają innego układu geometrycznego torów i nowych obiektów eksploatacyjnych – podkreślił podczas piątkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz. Dodał również, że zajezdnia jest „sercem krwiobiegu, jakim jest cała infrastruktura tramwajowa”.

I etap inwestycji obejmie rozbiórkę obiektów (m.in. dyspozytorni z portiernią). Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych (tokarki podtorowej) i myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym. Prace obejmą też przebudowę układu torowo-sieciowego zajezdni. Wymienione zostaną też wszystkie instalacje od elektrycznych po wodociągowe, a także urządzenia systemu sterowania zwrotnicami.

Będziemy prowadzić prace na funkcjonującym obiekcie. Przyznam szczerze, że będzie to nasze największe wyzwanie i musimy na to zwracać uwagę – zaznaczył Bogdan Wantoch-Rekowski,  dyrektor techniczny ds. budownictwa kolejowego Mirbudu. Roboty będą odbywały się w dwóch etapach. – Pierwszy – trwający 14 miesięcy – rozpocznie się niezwłocznie po przekazaniu placu budowy. Jego zakres to budowa drogi ewakuacyjnej, nowej portierni i budynku służb eksploatacyjnych. Rozpoczniemy również realizację robót torowych we wschodniej części zajezdni. Układ torowo-rozjazdowy zostanie zmieniony: ciekawostką będzie budowa torów na nawierzchni bezpodsypkowej – dodał dyrektor. Tory odstawcze nie wymagają w tej chwili przebudowy.


CZYTAJ TAKŻE: Wiemy, kto zostanie kandydatem PiS na prezydenta Bydgoszczy


Druga część modernizacji obiektów przy Toruńskiej 272 będzie polegać na wymianie torowisk w zachodniej części zajezdni (od bramy wjazdowej do hal), budowie myjni i obiektu reprofilacji obręczy. Jak dodał prezes Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Piotr Bojar, to ostatnie zadanie będzie szczególnie istotne dla mieszkańców. – Znajdująca się w tym obiekcie tokarka podtorowa będzie służyła bieżącemu utrzymaniu taboru. Dla bydgoszczan oznacza to zmniejszenie hałasu i mniejsze drgania jeżdżących po mieście tramwajów – powiedział. Dodajmy, że w obu etapach zaplanowano też budowę i przebudowę parkingów przy zajezdni.

Wielkie zmiany przy Toruńskiej mogłyby być szansą na odnowienie niszczejącego od ponad 20 lat składu Konstal 803N – takie modele kursowały na liniach regularnych w latach 1973-1994. Po remontach skład okazjonalnie wyjeżdżał na trasy, lecz od 2002 roku jest odstawiony na terenie zajezdni. – Szukamy rozwiązań, aby znaleźć środki na renowacje. Pierwszym krokiem będzie wpisanie go na listę zabytków, co umożliwi pozyskiwanie dofinansowania z innych źródeł – odpowiedział na nasze pytania prezes MZK.

Jak podkreślił Paweł Bruger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Mirbudu, spółka jest wiodącą częścią grupy kapitałowej Mirbud, w skład której wchodzi znana w Bydgoszczy firma drogowa Kobylarnia czy JHM Develpoment – wykonawca budynków Aura Towers przy rondzie Fordońskim czy inwestycji Nowe Wyżyny przy ulicy Bohaterów Kragujewca. Umowa z miastem na przebudowę zajezdni to jednak pierwszy kontrakt Mirbudu na wykonanie prac w Bydgoszczy.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Karol
Karol
5 miesięcy temu

Delikatnie mówiąc bezmyślnośća albo rozrzutność, aby taki piękny teren w centrum miasta przy Brdzie wykorzystać na zajezdnię, takie rzeczy robi się na końcówkach tras za miastem, mało to lasów w okolicy? Tu powinny być pieczołowicie zaprojektowane tereny dla mieszkańców – zacznijmy od zaprojektowania wykorzystania tych najcenniejszych terenów nad Brdą, bo jest tu bałagan.

Rowerowe Wycieczki
Rowerowe Wycieczki
5 miesięcy temu

Karol. Jakie centrum miasta, coś panu się pomyliło. Pan jest z Bydgoszczy?

Last edited 5 miesięcy temu by Rowerowe Wycieczki